Cautare




, Contributor

Interviu |
|

Eduardo Kobra: „O lucrare e valoroasă doar dacă transmite un mesaj bun”

Este cunoscut în întreaga lume pentru că și-a dus mesajul pacifist pe toate continentele. Zidurile și asfaltul din New York, Amsterdam, Lisabona, Tokio, Chicago, Miami, New Orleans și, mai presus de toate, din orașele braziliene, au devenit marea „pânză” urbană pe care Eduardo Kobra și-a așezat geometriile cromatice care dau atâta forță și emoție portretelor, scenelor istorice și peisajelor citadine pe care le (re)creează.
Christ Redeemer 195 x 221 cm (1)

Picturile monumentale sunt cele care i-au asigurat celebritatea și i-au oferit cel mai mare și mai eterogen public: orașe întregi, cu locuitorii și vizitatorii lor. Însă Eduardo Kobra nu este străin nici de pânza clasică: aceste lucrări pot fi admirate în Galeriile Eden din New York, Aspen, Miami, Londra și Mykonos.

Te-ai născut și ai crescut în São Paulo. Atelierul tău se află în acest oraș, care este o referință majoră în lumea artei urbane. Povestește-le, te rog, cititorilor noștri despre atmosfera artistică de aici.
Așa e, m-am născut în São Paulo. Am început să pictez în 1987, sunt mai bine de trei decenii de când am început această călătorie în ambientul citadin. Arta urbană din acest oraș a apărut din ilegalitate, din underground, din represiune pentru a cuceri locuri importante din peisajul citadin. Apoi São Paulo și câteva alte orașe braziliene au devenit Avangarda Artei Urbane, cu zeci de artiști pictând străzile, clădirile, zidurile, transformând orașele în adevărate galerii în aer liber.

Cred că această întreagă operă a căpătat o asemenea importanță grație perseverenței și calităților tehnice pe care artiștii urbani de aici le posedă. Da, sunt mulți artiști noi, dar există alții care activează de zece, douăzeci, treizeci de ani – oameni cu felurite experiențe de viață. Sunt artiști veniți de la periferii, cu vieți încercate. Au ajuns să practice o artă diferită de ce vezi în restul lumii, refolosind materiale ieftine pe care alții le-ar fi aruncat, vopsele și echipamente variate. Arta urbană braziliană de azi reprezintă un demers unic, de importanță internațională.

Eduardo Kobra

 

De unde vine patosul care animă cultura braziliană?
Cultura braziliană este foarte bogată, foarte diversă; e vastă de-a dreptul. Am adunat o groază de influențe istorice, aduse de populațiile indigene, de africani, spanioli, italieni, japonezi. Toate elementele ce caracterizează cultura noastră – muzica populară, literatura, gastronomia, festivalurile tradiționale – s-au conturat sub semnul pasiunii și al amestecului.

Cred că dorința de a lupta se află în genele tuturor conaționalilor mei alături de deschidere și ospitalitate – suntem mereu cu brațele deschise. Acestea sunt lucrurile care ne diferențiază.

Azi, în Brazilia poți găsi artiști care au absolvit cursurile unor importante universități, care au călătorit prin întreaga lume sau care provin din cartierele muncitorești. În favele există artiști care se exprimă într-o multitudine de forme. Vei regăsi diversitatea artistică în fiecare colț al Braziliei.

Mother Teresa

 

Îți amintești de prima oară când ai pictat cu spray-ul?
În 1987 a fost primul meu contact cu strada, materialele, spray-urile, vopselele acrilice. Desenam deja într-un carnet, dar mi s-a părut extraordinară ideea că aș putea picta pereți întregi. Nu cunoșteam alți artiști, practic, nu aveam niciun fel de repere – ele au apărut peste câțiva ani. A fost nevoie de strădanie multă, perseverență, dedicare și dragoste încă de la început. Când am început să pictez în stradă, am știut că îmi găsisem menirea, indiferent de care avea să fie rezultatul demersului meu.

De ce e important pentru tine ca arta să aibă mesaj?
Uite, nicio lucrare nu e o simplă lucrare și atât. Fiecare are un scop, fiecare are un mesaj. Îmi place să răspândesc mesaje prin intermediul artei mele, alături de valorile mele personale, de cele care dau sens vieții. Sunt preocupat de ideea de pace, de curmarea prejudecăților și a discriminării, în general, și de protejarea mediului.

Însă operele mele includ și referințe la evenimente și personaje istorice. Mă cufund în istoria orașelor pe care le vizitez, a locurilor unde ajung. Îmi place să învăț și să transmit ce am înțeles prin intermediul cadrelor și al picturilor murale. Lucrările mele se află pe toate cele șapte continente. Doar în Statele Unite am 40 de picturi murale.

Enias
Dr. Edson

 

Care sunt artiștii vizuali contemporani internaționali pe care îi consideri cei mai relevanți?
Aș vrea, mai degrabă, să spun câteva cuvinte despre ce anume mă inspiră pe mine. Munca mea se naște din ce văd, ce întâlnesc, ce mă deranjează sau îmi place. Sunt preocupat să redau aceste lucruri, dar o fac în stilul meu. Asta vrea să însemne că întâlnesc cele mai variate forme de expresie artistică, de la amenajarea peisajului la arhitectură, pictură murală, dar îmi urmez propriul drum, propria intuiție.

În ce privește numele de artiști, pot vorbi mai degrabă despre aceia care fac parte din lumea mea, deși am o mare admirație pentru artiștii mai vechi, cum ar fi Gustav Klimt sau Michelangelo. Urmăresc artiști urbani care, fără dubiu, sunt parte integrantă din istoria artei, cum e cazul italianului Blu, al englezului Banksy și al multor altora care fac ca străzile noastre să fie mai interesante.

E apoi cultura urbană din Brooklyn, din Bronx, din New York, în general, care m-a inspirat. Trebuie să-i menționez și pe Jean-Michel Basquiat, pe toți artiștii care decorau trenurile cu graffiti la începutul anilor ’80, dar și pe Frida Kahlo, Diego Rivera sau Andy Warhol, la care trimit uneori în lucrările mele.

Așa că navighez prin aceste universuri, începând de la tradiția artistică și până la arta contemporană și toate expresiile picturii murale urbane – pe care o consider una dintre cele mai importante mișcări artistice din toate timpurile.

Baleia
Bisous

 

Îți extragi adesea inspirația din fotografii istorice, imagini cu o mare încărcătură simbolică. Îmi poți spune mai multe despre etapa de documentare din munca ta?
Activitatea mea ar putea fi comparată cu un dulap cu multe sertare. Deschid un sertar și împart ce găsesc acolo în mai multe proiecte. Putem lua ca exemplu Muro das Memórias (Zidul amintirilor), care ilustrează istoria pornind de la imagini vechi ale orașelor și care vorbește despre cât de important este să conservăm această moștenire. Sunt apoi picturile tridimensionale de pe asfalt, care creează iluzii optice. Mă ocup, de asemenea, de proiectul Olhares da Paz (Privirile păcii), prin care redau portretele unor oameni care și-au dedicat viața acestui deziderat, cum e cazul lui Martin Luther King jr.

Zidurile mă ajută să transmit mesaje privitoare la conservarea mediului, prejudecăți, solidaritate, toleranță, categorii vulnerabile, copii marginalizați, adolescenți. Experiența mi-a dat o sensibilitate la problemele sociale, așa că sunt mereu atent la aspectele ce țin de responsabilitate, sunt preocupat de ideea ajutorării prin artă, de asigurarea accesului către universul cultural celor care, altfel, nu ar avea șansa de a vizita un muzeu.

Acum, în vremea pandemiei, am pictat o butelie de oxigen și am investit banii obținuți în producerea de astfel de butelii, pentru că noi, în Brazilia, am trecut printr-o adevărată criză de astfel de echipamente din cauza pandemiei. Am creat Institutul Kobra, un mediu de expresie al tinerilor artiști, organizația activând în cartierele nevoiașe din São Paulo și din Brazilia, în general.

Toată această muncă are ca numitor comun ideea de a schimba câte ceva în bine. Din picturile mele murale se poate învăța câte ceva; de exemplu, e cazul lucrării Ellis Island, de la New York, care vorbește despre istoria și dezvoltarea culturală a acestui oraș clădit de oameni veniți din toate colțurile lumii.

Club27
Art is not a Crime

 

Cum te raportezi la peisajul artei contemporane și care sunt punțile dintre ea și ce faci tu?
Consider că arta este un mecanism al libertății, un instrument prin care putem să îmbunătățim viața. Arta poate salva vieți – eu însumi sunt un exemplu în acest sens. Aveam toate datele pentru a mă pierde în lumea criminalității și a drogurilor. Dar am hotărât să-mi urmez crezul.

Pentru mine, arta este o scufundare în propriile mele valori, pe care vreau să le transmit și celor din jur, să le răspândesc pretutindeni. Azi cred din ce în ce mai mult că o lucrare e valoroasă doar dacă transmite un mesaj bun. Protejarea vieții – asta consider că e important.

Și să rămânem mereu de veghe. Aceasta e puntea dintre ceea ce fac eu și prezent; vreau să-mi pun munca, arta și experiența în slujba semenilor mei și a schimbării vieții lor și a istoriei. Iată țelul muncii mele de acum înainte.

 

Postează un comentariu

sau înregistrează-te pentru a adaugă un comentariu.

*

Comentarii

Nu există comentarii