Cautare




, Contributor

Este unul dintre cei mai experimentați profesioniști în brand management din România. Nina a crescut și a consolidat în România mărci auto precum BMW, MINI, BMWi, Porsche, Audi, Volkswagen, Skoda, SEA...

Afaceri |
|

Economia egoistă. A te întoarce vs. a merge înainte

În 30 de ani, România nu a reușit să ajungă la o competitivitate a economiei aproape de media europeană, pentru că niciodată nu a existat un set coerent de politici care să promoveze clar un anumit tip de strategie.
Nina_Facebook

Ne pregătim să ne reconfigurăm micile chestiuni de rutină, de viață, businessurile… schimbarea începe din cercul mic al fiecăruia și se extinde, ca un val format de o piatră aruncată în apă, la întreaga vecinătate, la cartierul nostru, la oraș, la țară…. la modul în care se creează noi politici guvernamentale care impactează economia.

Poate acum este momentul să gândim, cu mintea limpede și cât mai curând, până nu ne întoarcem la inerția modului de a lua decizii de dinainte de pandemie, politici care să promoveze cu precădere un model anume, puternic, al dezvoltării sectorului privat. Un model mai puțin egoist și care să suplinească și lipsa de eficiență a sectorului de stat. Modelele noi de care vorbesc să fie cele care să pornească de la impactul social, să fie cele care să ne ducă înainte, și nu cele care „să ne întoarcă la viața noastră de dinainte”. Ce nevoi sunt? Unde am putea acționa mai bine ca să vedem schimbare și ajutor imediat, pe termen scurt sau mediu?…
Am putea, bunăoară, să lansăm modele de dezoltare economică spriijnind start-up-rile sau extinzând proiectele care funcționau înainte de pandemie, însă repornite cu focus pe impactul social. Am putea gândi procese circulare, de industrii care să lucreze împreună și pentru care risipa poate fi transformată ușor în energie. Agricultura este un astfel de exemplu, prin posibila folosire mult mai amplă a tehnologiilor Internet-of-Things pentru monitorizarea plantelor, pentru irigare, estimarea vremii (și a măsurilor de luat în consecință), calitatea solului. În prezent, acestea funcționează la doar câteva ferme din țară, cât să le numeri pe degete… În agricultură există un potențial uriaș pentru segmentele small market și pentru food-processing. Nu doar pentru un macroeconomist cu experiență internațională este evidentă nevoia de concentrare a acestora pentru beneficiu scalabil pe termen lung… sau, pur și simplu, scalabil.

Start-up-urile care ajută la dezvoltarea verde pe termen lung: cu emisii zero de carbon (sau negative) pentru orice investiție…

Echipele tinere și ultra-smart din România și din țările vecine, chemate și stimulate să lucreze împreună, ar vedea schimbarea în timpul vieții lor… Pentru că vom avea nevoie de multă răbdare până să ajungem la zero carbon-footprint. O „rază de soare” văzută mai frumoasă în perioada aceasta, când poluarea globală s-a oprit, pur și simplu, poate fi imediat uitată și întunecată, înapoi, de „întoarcerea noastră la normalitate”.

Sau proiectele care ajută la angajarea pe termen lung a forței de muncă din mediul rural și mai ales a femeilor. Iar aceasta are impact imediat simțibil asupra educației copiilor în zonele rurale. Pentru aceste gânduri „mari” este nevoie de dorința și mai mare de a le îndeplini, și de susținere prin programe de stat.

Sau proiecte care leagă între ele centrele de cercetare, medicale și investitorii pentru a ne ajuta copiii și seniorii să aibă o nutriție sănătoasă și cu aportul de elemente necesare îmbunătățirii stării de sanitate și prelungirii vieții (este bine-cunoscută, credem, deficiența în nutriție cu care se confruntă generațiile de bunici și lipsa elementelor nutritive complete din alimentele pe care se străduie să le ofere centrele care îngrijesc bătrânii.)

În direcția aceasta (capitalizând, cumva, pe comunicarea intensă de până acum pe tema „voi sunteți bătrâni, voi să stați în casă, pe voi așa vă vom proteja”…), emit și gândul unui posibil proiect între investitori și conducători de centre pentru seniori, așa încât nutriția acestor categorii să pornească pe baze științifice.

Să îmbunătățim și de acum înainte atât cât putem, să nu lăsăm să treacă pe nesimțite (așa cum știe istoria să facă cu orice criză a omului) unirea aceasta, puternică, a interesului pentru seniori și pentru viața lor.

Știm că mulți dintre cei care au stat, care stau în casă rămân – slavă Domnului! – neinfectati cu Covid-19, dar nutriția lor este foarte, foarte deficitară…

Mai degrabă decât educație și dezbateri, propun să gândim configurații de businessuri care leagă tehnologia cu agricultura, cu sănătatea, cu forța de muncă, cu voluntariatul, cu intenția de a ne hrăni mai sănătos și de a ne proteja sursa hranei, pe termen lung.

Gândurile de mai sus sunt convergente către un model de business cu empatie mai mare și cu valori noi, uitate în ultimii 30 de ani, de când încercăm să clădim capitalism, însă ardem etapele. Ne-am focusat prea mult pe dezvoltarea fast forward și am lăsat deoparte valori precum grija față de cel de alături.

Să sprijinim investiții în societăți cu deziderat nu numai profitabilitate crescută, ci și impact social. Idei și proiecte care ar putea contribui la efortul statului pentru o pătură largă de recipienți.

Postează un comentariu

sau înregistrează-te pentru a adaugă un comentariu.

*

Comentarii

Nu există comentarii