Cautare




, Contributor

Cariere |
|

Echipa – comitet. Disfunctionalitati in echipa

Mihai Stănescu, Executive Coach RoCoach, scrie despre motivele pentru care unele dezbateri nu presupun și schimb de energie, idei, provocări și puncte de vedere, așa cum ar trebui.
Mihai Stanescu

Ce inseamna dezvoltarea echipei? Cu totii stim ca rezultatul dezvoltarii echipei este, de obicei, definit de cuvinte precum „sinergie” sau expresii mai colocviale, cum ar fi „toti ca unul”. Iar cand vorbim de echipa care conduce o institutie sau organizatie, cea mai potrivita metafora este aceea a „creierului mic” care influenteaza atat „creierul mare”, adica populatia de management din organizatie, cat si intreg organismul, ba chiar in mod fundamental si actiunile care ajuta acest organism sa se adapteze la mediu. Acest „creier mic” poate fi relativ functional ultilizand diverse modele de activitate.

In textul de mai jos va propun sa exploram unul dintre ele, pe care il intalnesc suficient de des, inca, in practica mea de coaching. Este vorba de un model de interactiune care era destul de frecvent pana in anii 2000, in companiile private si care, din pacate, rezista trecerii anilor, mai ales in institutiile publice. Este vorba despre echipa – comitet.

Comitetul de directori este alcatuit in mod evident din reprezentantii departamentelor/diviziilor companiei/institutiei. Si cu asta am zis cam tot: fiecare fotoliu din camera de sedinte este ocupat de cate o persoana care are ca scop principal protejarea intereselor partii de business sau activitatii pe care o reprezinta. Intr-o definitie foarte scurta, echipa-comitet este nimic mai mult decat o colectie de reprezentanti ai unor linii de business.

Pana aici nimic ciudat. Numai ca aceasta forma de organizare nu este decat aparent o echipa de conducere. In cele mai multe cazuri, intalnirile si sedintele de management urmeaza acelasi parcurs, in care fiecare dintre directori are un timp prestabilit si o prezentare destul de standardizata. De cele mai multe ori, in aceste intalniri comentariile nu sunt deloc incurajate, iar deciziile care nu s-au putut lua de catre specialistii din cadrul fiecarei linii de business sunt transmise (citeste delegate) catre CEO.

In acest context, cea mai disfunctionala pozitie este chiar cea a sefului: nu numai ca trebuie sa ii asculte pe fiecare in parte cu egala atentie de fiecare data si indiferent de context, dar in final e nevoie sa se priceapa suficient de mult la toate specializarile si subspecializarile pe care compania le are in interiorul ei.

Implicit gradul de incredere intre CEO si membrii echipei aflate in acest stadiu de dezvoltare este unul destul de mare, pentru ca altfel CEO-ul ar fi imediat responsabil pentru toate erorile care apar in sistem. Problema fundamentala a acestui mod de dezbatere este ca nu presupune un schimb de energie, idei, provocari si puncte de vedere, decat intr-un model restrans care il implica in mod direct pe CEO. Asta inseamna ca echipa – comitet nu este „creierul mic” al organizatiei, ci este o bucata atent sectionata din „creierul mare” cu pretentia de a fi „creier mic”. Fortand metafora pana la capat, va invit sa va imaginati cum functioneaza un organism uman fara „creier mic”!

In cele mai multe organizatii pe care le-am antrenat, comitetul apare ca secventa in activitatea normala a unei echipe de management. Cu alte cuvinte, lucrurile nu sunt chiar atat de rele, insa, daca identificati acest model de comportament colectiv in echipa dumneavoastra, va dau cateva sugestii de a-l schimba:

  • Schimbati pozitiile fizice ale intalnirii – locul/spatiul de intalnire;
  • Daca sunteti managerul echipei/ CEO-ul organizatiei, incurajati dezbaterea si moderati-o;
  • Schimbati-va fizic locul de fiecare data cu fiecare intalnire – abandonati pozitia din capul mesei de sedinta sau din mijlocul ei;
  • Interpelati in mod direct pentru o parere pe alti membrii ai echipei in afara celui care vorbeste.

Aceste gesturi sunt un bun inceput de practica a dezvoltarii echipei. Ele nu vor aduce o schimbare imediata si radical, dar va vor aseza pe directia corecta. Mai departe, sunt sigur ca veti gasi calea practica de a-i ajuta pe colegi sa evolueze. Cea mai mare calitate a liderului este sa isi invete colegii cum sa-i invete pe ceilalti sa faca lucruri extraordinare.

 

Postează un comentariu

sau înregistrează-te pentru a adaugă un comentariu.

*

Comentarii

Nu există comentarii