
Astfel, nivelul livrărilor de spații de retail este în acest an cu 50% mai ridicat față de anul anterior
Este vorba despre Shopping City Timisoara – faza II, Mercur Craiova și Satu Mare Shopping Plaza, dar și de proiectul Coresi Shopping Resort din Brașov, ce a fost extins cu o suprafață închiriabilă de 14.000 mp.
Bogdan Marcu, Partner – Retail Agency: „În a doua jumătate a anului 2016 spații comerciale în suprafață de aproximativ 148.000 mp sunt programate pentru finalizare, 65% dintre acestea fiind localizate în București. În orașele regionale, cele mai importante livrări sunt Shopping City Piatra Neamț și extinderea City Park Constanța, ambele în portofoliul NEPI. Pentru anul acesta estimăm că nivelul de livrări noi de spații de retail modern va fi cu 50% mai ridicat față de 2015. Având în vedere ca în anul 2017 nu sunt programate livrări semnificative de spații de retail modern, coroborat cu creșterea înregistrată în vânzările retailer-ilor, ne așteptăm ca nivelul de chirii să își mențină trend-ul ușor crescător înregistrat în 2016”.
La finalul lunii iunie 2016, stocul de retail modern din România se ridică de 3,38 milioane mp. Cea mai mare parte a stocului de retail este reprezentată de mall-uri – 57%, urmată de parcuri de retail – 35% și de galerii comerciale – 8%.
În ceea ce privește cererea, reducerea TVA de la 24% la 20%, a avut un impact pozitiv asupra vânzărilor cu amănuntul, care în S1 2016 au inregistrat o creștere de 16,8% de la an la an. Această performanță a fost stimulată în principal de vânzările de produse alimentare, care au crescut cu 23,5%, vânzările nealimentare înregistrând o creștere de 15,1% în comparație cu aceeași perioadă a anului trecut. Față de media înregistrată la nivelul Uniunii Europene creșterea vânzărilor cu amănuntul din România a fost de șase ori mai mare.
Citește și Coresi Shopping Resort a atras peste 8 milioane de vizitatori în primul an de la lansare
Având în vedere că centrele comerciale dominante au o rată de ocupare aproape de 100% și că retailerii, în special cei din segmentul fashion, raportează creșteri semnificative ale vânzărilor, nivelul chiriilor din S1 2016 a înregistrat o ușoară creștere.
Astfel, la sfârșitul S1 2016, pentru proiectele de retail performante din București, chiriile prime se situează între 65-75 €/ mp/ lună, în timp ce în proiectele secundare chiria prime variază între 25-45 €/ mp/ lună. În afara capitalei, chiria în centrele dominante variază între 22-27 €/ mp/ lună. În orașe precum Timișoara, Cluj Napoca, Iași sau Constanța chiriile prime sunt cu 20-30% mai ridicate. În orașele terțiare, chiria prime este de 16-20 €/ mp/ lună.