Cautare




, Staff

https://www.facebook.com/forbesromania https://twitter.com/ForbesRo

500 miliardari |
|

Dragoș și Adrian Pavăl – 500 Miliardari Ediția 2011

dragos_paval_3565828-Mediafax_Foto-Ciprian_Sterian.jpg
Nume: Dragoș și Adrian Pavăl Avere: 330-350 de milioane de euro Resedinta: Bacău Domeniu/Companie: Materiale de construcții Pasiuni: sport

Fraţii Pavăl, proprietarii Dedeman, vor să-şi tripleze reţeaua de retail până în 2015. Un plan credibil, dacă luăm în calcul dublarea din ultimii doi ani şi jumătate. Dacă este vreo companie din retailul cu articole de bricolaj şi materiale de construcţii care a fost în centrul atenţiei în 2011 şi anul trecut, aceasta este Dedeman.

Mult timp priviţi ca nişte simpli antrepenori de provincie, cu şanse prea mici să intre în liga mare a companiilor multinaţionale, reprezentată de Bricostore şi Praktiker, fraţii Pavăl au depăşit toate aşteptările. La jumătatea acestui an au deschis cel de-al 24-lea magazin Dedeman, la Baia Mare. Cei doi şi-au continuat planul de extindere la nivel naţional, demarat în plină criză. Fraţii Pavăl au pornit local, la începutul anilor ’90, aşa cum făceau majoritatea antreprenorilor din acele vremuri. Ulterior s-au extins regional, la nivelul Moldovei. În primii zece ani, antreprenorii au construit conceptul de magazin pe care îl păstrează şi în prezent. Întinse pe suprafeţe între 4.000 şi 14.000 de metri pătraţi, magazinele Dedeman sunt situate în zona industrială a marilor oraşe. În ultimii doi ani şi jumătate, ei şi-au dublat reţeaua cu o investiţie de 150 de milioane de euro. Reprezentanţii companiei au anunţat, de altfel, că vor menţine un ritm de creştere constant – circa cinci inaugurări pe an – până în 2015, când reţeaua ar trebui să ajungă la 40 de magazine. Evident, este un pariu, mai ales că piaţa de amenajări interioare şi construcţii dă mici semne de revenire, însă, deocamdată, nu este nici pe departe însănătoşită.

Programul guvernamental Prima Casă, aflat deja la a patra etapă, a dezgheţat într-o oarecare măsură acest sector. Acesta a demonstrat că nevoia de locuinţe există, cu condiţia ca preţul de achiziţie şi dobânzile bancare să fie rezonabile. Ritmul alert al extinderii le-a permis şi o creştere semnificativă a veniturilor. De la vânzări de sub 200 de milioane de euro cât aveau înainte de criză, anul acesta vor sări la aproape 400 de milioane de euro, conform estimărilor.

Anul trecut, retailerul român a devenit cel mai mare jucător de pe piaţa de bricolaj, surclasând concurenţa internaţională, reprezentată de Praktiker, Bricostore, bauMax sau Hornbach. Competiţia străină a avut o atitudine mai conservatoare, preferând ca în criză să lase motoarele dezvoltării la o turaţie mai redusă, pentru a-şi conserva lichidităţile, mai ales în condiţiile în care, în ultimii ani, construcţiile nu au dus-o tocmai bine. Fraţii Pavăl şi-au crescut compania beneficiind de scăderea preţului terenurilor, precum şi de portofoliul imobiliar pe care deja îl deţineau.Anterior crizei, toate cele trei mari companii antreprenoriale româneşti din zona distribuţiei şi retailului de materialele de construcţii sau bricolaj au fost pe lista scurtă a fondurilor de investiţii. Ne referim aici la Arabesque, deţinut de familia Rapotan din Galaţi, Ambient, afacere controlată de Ioan Ciolan din Sibiu şi, evident, Dedeman. Ambient era extrem de avansat în încheierea unui deal cu fondul de investiţii EQT, însă precauţia pe care recesiunea le-a indus-o investitorilor a blocat lucrurile. Ambient urma să primească circa 100 de milioane de euro pentru jumătate din companie.

Revenind la afacerea Dedeman, compania s-a finanţat cu credite bancare – principalele instituţii cu care colaborează sunt BCR, ING, Raiffeisen sau UniCredit Ţiriac. Analiştii au speculat că extinderea agresivă din ultimii doi ani este un semn că Dedeman ar vrea să atragă atenţia investitorilor, fie ei financiari sau strategici. Şi ţinând cont de faptul că le-a luat faţa competitorilor străini – ne referim în primul rând la Praktiker, parte a concernului german Metro –, Dedeman ar putea deveni extrem de atractiv după terminarea crizei. Reţeaua germană care numără 27 de magazine în România a avut în primul semestru al lui 2011 vânzări de 68 de milioane de euro, în scădere cu aproape 30% faţă de perioada similară a anului trecut.Extinderea a fost însoţită de un proces de rebranding, coordonat de compania Brandient a Anetei Bogdan. Procesul a durat circa un an, iar noul logo al companiei este „Dedeman – Dedicat planurilor tale“. Brandient a făcut şi rebranding-ul altor companii importante, precum CEC Bank, retailerul de electronice şi electrocasnice Flanco, producătorul de lactate Albalact sau furnizorul de cablu şi telefonie Astral, care de şase ani este parte a grupului UPC.

Este destul de interesant că fraţii Pavăl au început în 1992 un business cu materiale de construcţii, în condiţiile în care amândoi sunt la bază profesori de matematică, profesie pe care o au şi alţi antreprenori, de exemplu Florin Talpeş, coproprietar al producătorului de software antivirus BitDefender. O pregătire a cărei rigurozitate nu strică deloc zilele acestea.

Vezi care era averea fraților Pavăl în 2010

Postează un comentariu

sau înregistrează-te pentru a adaugă un comentariu.

*

Comentarii

Nu există comentarii