FacebookTwitterLinkedIn

În ultimii ani, sectorul vehiculelor electrice a căpătat o importanță din ce în ce mai mare și se remarcă o atenție sporită asupra infrastructurii stațiilor de încărcare și, mai ales, asupra utilizării acestui tip de automobile la scară largă.

“În acest moment, aș putea spune că rețeaua de stații de încărcare este în plină dezvoltare. Din ce în ce mai mulți operatori intră pe piață, fiind instalate din ce în ce mai multe stații de încărcare. Deci, din acest punct de vedere, este o piață în creștere“, punctează Alexandru Teodorescu, Managing Partner Renovatio. Transportul electric este nuanțat: Remarcăm prezența mașinilor complet electrice, mașinilor hibrid și cele mild hybrid (parțial hibride, care au o baterie mai puternică). Dominante pe piață sunt modelele hibrid, ocupând mai bine de 90%. Astfel, un singur procent este deținut de mașinile complet electrice. În România, creșterea în rândul modelelor hibrid a fost de 160% anul trecut și de 90% a celor electrice. „S-a făcut un mare pas înainte. Bineînțeles, și sprijinul guvernamental în România este unul ridicat. Totuși, încă mai sunt multe de făcut, iar Bucureștiul este al doilea cel mai poluat oraș european și trebuie sprijinită această cale către o direcție în acord cu mediul“, consideră dr. Josef Reiter, CEO și Managing Director BMW Group România. Deși se remarcă o ascensiune a sectorului, Dimitar Stoyanov, Country Manager SPARK România,  rămâne rezervat, căci mai este cale lungă până la atingerea standardelor optime, pentru o evoluție sustenabilă: “În ciuda faptului că vedem o creștere a vânzărilor de vehicule electrice în fiecare an, trebuie să depunem mai multe eforturi pentru a implementa diferite soluții de mobilitate“. Potrivit acestuia, un prim pas în dezvoltarea sectorului de vehicule electrice trebuie să fie marcat de consolidarea infrastructurii, mai ales când vine vorba de rețeaua de stații de încărcare. “Îmbunătățirea vitezei de încărcare va fi factorul cheie care va permite creșterea numărului de vehicule electrice pe străzi. Pe de altă parte, un factor va fi și dezvoltarea unor platforme tehnologice diferite, care permit contribuția fiecăruia dintre noi la tot felul de inovații, în crearea unor noi tehnologii pentru vehiculele electrice”, adaugă el. La rândul lui, Alexandru Teodorescu întărește această idee și subliniază importanța rețelei de încărcare: “Când vine vorba de dezvoltarea urbană, trebuie să ne concentrăm pe dezvoltarea infrastructurii, deoarece vor fi din ce în ce mai multe vehicule electrice pe piață. Mulți oameni vor dori să tranziteze, vor dori să se mute din oraș în oraș“. Dincolo de conceptul eco-friendly, o mare problemă intervine atunci când privim spre disponibilitatea stațiilor de încărcare. „Marile obstacole sunt despre infrastructura stațiilor de încărcare. Trebuie să ai o siguranță ca să poți ieși din zona de confort. Dacă locuiești la bloc, nu ai un garaj, atunci unde o poți încărca? Dacă nu ai această siguranță, nu poți opta pentru o mașină electrică“, argumentează  dr. Josef Reiter.

Sectorul automobilelor electrice necesită o dezvoltare continuă, însă și sustenabilă. Privind spre viitor, CEO-ul BMW Group România este optimist și accentuează importanța schimbării. „Tehnologiile viitoare vor fi un mix între motorul clasic, complet electric și modele hibrid, apoi vor exista mici flote de mașini pe hidrogen, dar și aici, dacă nu avem infrastructura necesară, este greu să facem evaluări. Vom avea un viitor în permanentă schimbare. Desigur că numărul mașinilor electrice va crește, dar întrebarea este dacă ele reprezintă soluția finală pentru viitorul mobilității“. Alexandru Teodorescu susține perspectiva menționată anterior, adăugând însă că viitorul poate și va fi electric: “Când vine vorba de dezvoltarea urbană, viitorul se îndreaptă spre electrificare și spre mobilitate ca un serviciu, în special atunci când vorbim de orașe mari, cum ar fi Bucureștiul, în care traficul devine insuportabil pe zi ce trece“.