Cautare




, Contributor

500 miliardari |
|

Dorin Mateiu

Dorin Mateiu 2.jpg
Avere: 68 milioane de euro Vârstă: 43 de ani Reşedinţă: Alba Domenii: Industria alimentară, imobiliare

Se numără printre cei mai mari producători de mezeluri din ţară, datorită mărcii Elit, iar unii îl numesc chiar regele Transilvaniei. A ajuns să facă această meserie din întâmplare, după ce anterior lucrase în alimentaţie publică. A început cu o fabrică mică, de două-trei tone pe zi, iar în timp a ajuns la o capacitate de producţie de 200 de tone şi trei fabrici, două în judeţul Alba şi una în Bucureşti. Despre ultima declară că a fost mai mult o oportunitate, nu şi-a dorit neapărat să o preia. În acelaşi timp, are şi avantajul unui abator propriu.A tot investit pentru că piaţa a cerut-o, în condiţiile în care până în 2007 cererea era în creştere. Şi-a făcut două ferme de animale pentru a-şi asigura materia primă, însă şi aşa cea mai mare parte a materiei prime provine din import.

Oricum nu e convins că mai merită să investească în zootehnie, pentru că fără subvenţii activitatea în sector nu este profitabilă. Ia în calcul chiar varianta renunţării la creşterea de animale, dacă nu se schimbă nimic. Nici în ce priveşte industria cărnii nu pare prea optimist. Anul 2009 i-a adus prima scădere a vânzărilor din istoria companiei, pe fondul reducerii veniturilor populaţiei, precum şi un profit mai mic. Pentru 2010, se aşteaptă la aceeaşi evoluţie din cauza crizei. Mai mult, este preconizată să aibă loc şi o scumpire a produselor în toamnă, cel mai probabil din cauza majorării preţurilor la materia primă. Va fi un an greu, cu rezultate sub cele din 2009, în mod sigur cu profit mai mic. Ca atare, a fost chiar nevoit să reducă activitatea, la fel şi cheltuielile şi să recurgă la disponibilizări de personal. Lui Mateiu îi este destul de greu să găsească un termen de comparaţie pentru acest an, în care majorarea TVA-ului la 24% nu face decât să îngreuneze activitatea procesatorilor. Poate în 2011 să îşi revină piaţa, dar nu bagă mâna în foc.

Din aproape în aproape

Înainte de 1989 a lucrat în alimentaţie publică, după care a făcut comerţ cu de toate. De mezeluri s-a apucat de vreo 12 ani. Este un domeniu greu, în mare parte şi din cauza pieţei negre, un fenomen greu de controlat, care îngreunează activitatea producătorilor oneşti. Dacă ar fi să o ia din nou de la capăt nu ar mai urma acest drum, s-ar orienta către altceva. Nu doar la mezeluri a fost scădere, ci şi pe partea de distribuţie. Mateiu mai deţine companiile Mercado (cu activităţi în distribuţia de materie primă) şi Mado (specializată pe transport frigorific intern şi internaţional). Are şi un lanţ de magazine, Elit, precum şi investitii în domeniul imobiliar, fiind unul dintre acţionarii centrului comercial Mall Alba.

În total, afacerile s-au ridicat în 2009 la circa 120 milioane de euro, iar profitul a fost de aproximativ 8,4 milioane de euro. Mai mult de jumătate din venituri, respectiv aproximativ 72 de milioane euro, au reprezentat contribuţia Elit. Deşi contextul actual este destul de dificil, omul de afaceri declară că nu este interesat să-şi vândă afacerea acum. Este un business de familie şi speră să rămână aşa şi în viitor. Despre planurile de viitor, Mateiu spune că vrea doar să menţină compania la nivelul actual, iar dacă obţine un plus de doar 1-2% nu e problemă. Se descurcă.

Elit s-a înrudit cu Aldis

De puţină vreme, golful pare să fi devenit o adevărată pasiune. Mateiu  se duce lunar de vreo 15 ori la terenul de la Pianu de Jos, situat în apropiere de Alba. A participat şi la competiţii interna-ţionale, fiind în echipă cu Florin Segărceanu, fostul tenismen. Cu toată că este la început, a adunat destule cupe acasă, numai locul întâi şi doi. Vrea performanţă şi pe acest plan. Îi place aşa de mult golful că şi-a făcut un teren în miniatură şi acasă, unde se joacă fetiţa de care este tare mândru. Poate îi calcă pe urme, cine ştie.

La Pianu merge nu doar pentru relaxare. Mateiu are şi o investiţie aici, un hotel construit în apropierea terenului. Când a pornit acest business, nu s-a gândit neapărat la profit, a făcut-o mai mult din mândrie locală. Concediile îi place să le petreacă cât mai aproape de casă, mai ales că fetiţa este mică. De multe ori merge chiar cu naşul de botez al acesteia, George Naghi, patronul Aldis. Poate de aici au ieşit şi zvonurile privind o eventuală fuziune între Aldis şi Elit. Nici vorbă de aşa ceva, susţine Mateiu. Nu se știe însă niciodată!

Postează un comentariu

sau înregistrează-te pentru a adaugă un comentariu.

*

Comentarii

Nu există comentarii