Cautare




, Contributor

Servicii Financiare & Imobiliare & Auto

Lideri |
|

Dorin Boerescu, CEO 2Performant: “Noi am crezut de la început că marketingul afiliat este marketingul viitorului”

La nivel național, pandemia Covid-19 a băgat aproximativ 1.8 milioane de persoane în șomaj tehnic iar multe altele au rămas fără locuri de muncă, fapt ce a determinat schimbări în modul în care oamenii privesc siguranța locului de muncă. De asemenea și izolarea la domiciliu și implementarea conceptului de "work from home" va produce o accelerare a necesității de a avea întotdeauna un plan B în caz de astfel de catastrofe neprevăzute.
 aboneaza-te
Dorin Boerescu

Astfel, odată cu pandemia, orientarea oamenilor către o altă sursă de venit a căpătat noi valențe, iar marketingul afiliat poate juca un rol important în acest context plin de tot felul de incertitudini. Deși este proaspăt apărut pe piața din România, conceptul de marketing afiliat poate reprezenta un “colac de salvare” pentru cei care au rămas fără locuri de muncă sau pentru cei cărora le-au fost drastic diminuate salariile și caută o nouă oportunitate care să corespundă măsurilor actuale de siguranță.

Însă, mai multe despre marketingul afiliat ne spune Dorin Boerescu, CEO 2Performant, în exclusivitate pentru Forbes România. 

De ce ați ales un business în acest domeniu?

Dorin Boerescu: Am văzut oportunitatea înaintea altora și am înțeles că industria de eCommerce va crește și va aduce pe piață o nouă generație de antreprenori, în contextul noii economii și a digitalizării. O generație pe care noi o înțelegem foarte bine și care, la rândul ei, a înțeles foarte bine beneficiile unei platforme care măsoară cu atâta exactitate rezultatele publicității, așa cum este platforma noastră de afiliere. Am fost primul jucător de pe piața de marketing afiliat din România, am adus acest domeniu la noi în țară, fondatorii având background în tehnologie, marketing și advertising. Ne-am dorit să implementăm o soluție care să le permită userilor să se concentreze pe partea frumoasă și creativă a meseriei lor, preluând chestiunile administrative și birocratice, de negociere și plată, și permițându-le totodată să descopere mai ușor noi parteneri și colaboratori. Așa că am crezut cu tărie că merită să investim timp și bani în dezvoltarea unui astfel de business, iar cifrele ne demonstrează că am intuit bine: am pornit în 2009 de la 10.000 de euro pe an și am ajuns în 2020, când estimăm că vom încheia anul la peste 20 de milioane de lei.

Cum s-a schimbat industria de marketing afiliat în ultimii ani?

Dorin Boerescu: S-a profesionalizat foarte mult. Există din ce în ce mai multe companii care au în echipa de marketing un Affiliate Manager, iar acesta e un semn excelent. Tot mai multe branduri mari vin către afiliere, ceea ce ridică nivelul pieței foarte mult. De exemplu pentru Decathlon, unul dintre clienții noștri, afilierea este o tactică din ce în ce mai importantă. Recent am făcut public un studiu de caz împreună cu partenerii noștri de la Vivre care în ultimul an au avut vânzări de 1 milion de euro numai din afiliere. În același timp, din ce în ce mai mulți afiliați au văzut oportunitatea de a câștiga bani din pasiunea lor pentru marketing și online, mulți dintre ei făcând pasul de la hobby la second job sau de la second job la primary job ca sursă de venit prin afiliere. E un semn de maturizare, iar afilierea a prins extraordinar de bine în mixul de marketing. Noi am crezut de la început că marketingul afiliat este marketingul viitorului.

Care va fi impactul COVID-19 asupra industriei pe termen lung?

Dorin Boerescu: Creșterea accelerată înregistrată în perioada asta se va menține și pe termen lung. Un studiu recent arată că în SUA comerțul online a câștigat în numai 8 săptămâni 10 ani. Practic, viitorul a venit în prezent. Asta va duce la creșteri importante în eCommerce la nivel mondial, dar și la digitalizare și creștere pentru o mulțime de alte zone de business, inclusiv pe piața muncii, în contextul fenomenelor work-from-home și gig economy. Accelerarea aceasta ne-a adus și părinții și bunicii în online, care până acum erau obișnuiți să cumpere din magazinul tradițional. Și, din fericire, întreaga industrie – de la curieri, la plăți online, infrastructură, marketing – a fost pregătită să capteze această explozie. De exemplu, conform statisticilor din platforma noastră, la începutul lui aprilie am avut creșteri de până la 400% la unele produse, iar asta a însemnat și creșteri ale tranzacțiilor realizate prin 2Performant, creșteri de 78,4%. Estimările se mai pot modifica peste câteva luni, pentru că este încă totul proaspăt, dar putem spune realist că pandemia a schimbat ponderea eCommerce-ului în total retail, astfel încât în România în 2021 ea să ajungă să fie undeva între 20% și 30%. Vorbim, cum spuneam, de un salt în viitor, care s-a întâmplat peste tot în lume.

Ați luat anumite măsuri speciale pentru a sprijini partenerii în contextul actual? Dacă da, care sunt acestea?

Dorin Boerescu: Da, noi am lansat în starea de urgență „TU ești performant”, un plan de măsuri 2Performant pentru adaptarea industriei de online la noua realitate, un plan dedicat oamenilor și business-urilor într-un moment în care viața a trecut cu viteză mare într-o altă etapă. Pe mulți dintre nativii digitali acele prime zile care păreau un episod din „Black Mirror” nu i-au prins neapărat nepregătiți, însă am înțeles că milioane de oameni, afaceri și familii vor fi afectate pe termen lung în această perioadă de modificări accelerate. Toată echipa 2Performant a lucrat intens atunci pentru a ne ajuta partenerii și utilizatorii să colaboreze cât mai bine de la distanță, pentru a compensa scăderile de vânzări acolo unde a fost cazul, dar și pentru a profita de oportunități, care în astfel de momente de criză nu sunt puține. Am elaborat împreună un plan de măsuri care au vizat scăderea pe cât posibil a fricțiunilor potențiale în colaborarea dintre magazinele și afiliații curenți, dar și pentru integrarea de noi utilizatori. Astfel, am oferit discounturi semnificative, servicii extra pentru toți advertiserii (+1 la numărul de feed-uri, promoții și mesaje lunare către toți afiliații), am oferit o oră de consultanță acelor clienți care au avut nevoie de așa ceva, pentru clienții noi sau reactivați am oferit cost zero pentru configurare și abonament gratuit pe primele 3 luni.

Care sunt așteptările dvs. în ceea ce privește industria de marketing afiliat în următorul an? Oamenii se vor reorienta mai mult spre această industrie, având în vedere că a avea un loc de muncă nu mai prezintă siguranță?

Dorin Boerescu: Cu siguranță tot mai mulți se vor orienta către acest domeniu. Asistăm la schimbări în ceea ce privește percepția oamenilor asupra muncii, asupra gestionării timpului alocat muncii, asupra surselor de venit, dacă până de curând cei mai mulți nu se gândeau la surse alternative de venit, acum parcă sunt tot mai deschiși către asta. Ne-o arată și statisticile din platforma noastră, în perioada martie-mai s-a văzut un interes crescut al oamenilor de a începe să muncească online, să facă bani din marketing afiliat, noi am avut 2.734 de conturi noi de afiliați înregistrate în platformă în perioada respectivă, semn că tot mai mulți sunt interesați de tehnologia prin care pot câștiga bani din comisioane și își pot suplimenta veniturile. A face afiliere e similar cu a face antreprenoriat. Este și un test, dacă vreți, o testare a flerului în marketing, a abilității de a vedea oportunități acolo unde alții nu văd, de a găsi targeturi noi și modalități de promovare noi, poate chiar și mesaje noi. Iar dacă toate astea funcționează, vei face profit.

Din punctul dvs. de vedere care considerați că vor fi cele mai mari provocări pentru această piață în perioada post-pandemie?

Dorin Boerescu: În primul rând gestionarea creșterii, care vine și cu bune și cu rele. Dacă ritmul de dezvoltare e foarte rapid, nu apuci să stabilești un plan foarte clar pentru a te adapta la viteza de creștere adusă de pandemie. În al doilea rând, există un deficit de oameni cu competență în această zonă, cererea pentru specialiști este foarte mare, iar oferta e mică. Tocmai de aceea noi am lansat deja un curs pe udemy.com, „Cum să câștigi bani ca afiliat 2Performant”, un curs de 3 ore, dedicat oricărui marketer sau creator de conținut interesat să își monetizeze talentul digital prin marketing afiliat. Din noiembrie anul trecut când am lansat cursul avem aproape 700 de cursanți activi și peste 50 de mii de minute predate. Tot în ideea asta de educare în marketing afiliat avem și un grup de Facebook, Primii Pași în Afiliere, o comunitate care a crescut la 2.000 de membri și în care cei aflați la început primesc ajutor și consiliere.

Care sunt beneficiile acestei industrii și de ce ați recomanda-o?

Dorin Boerescu: Avantajul brandurilor este că au certitudinea că sumele cheltuite sunt direct proporționale cu vânzările, practic vorbim de publicitate plătită la vânzare. Prin marketing afiliat brandurile au acces la mai multe persoane, zeci sau chiar sute, care le ajută să se promoveze și să își vândă produsele. În plus, având clasamentul afiliaților în platformă în funcție de câte vânzări au generat pe fiecare categorie, brandurile își pot alege mult mai ușor și targetat colaboratorii. De partea cealaltă, afiliații au astfel ocazia să câștige bani pe baza competențelor proprii, ei pot colabora ușor cu un brand aflat în platforma noastră după reguli clare și transparente, pot afla dacă sunt profitabili sau nu și își pot suplimenta venitul. Se întâmplă astfel o aliniere între acești doi parteneri, brand și afiliat, care nu e posibilă în celelalte modele de colaborare ale publicității tradiționale. Iar asta îi face pe toți să fie mai eficienți și mai orientați către nevoile user-ilor. Fiind o industrie extrem de transparentă, succesul ei este asigurat de cifrele care arată că fiecare leu sau euro investit îți aduce vânzări. Totul este cuantificabil și transparent. De exemplu, în ultimele 3 luni, în platforma 2Performant fiecare 1 euro investit în afiliere de către un brand a adus respectivului vânzări de 14 euro. Este un raport excelent, cel mai bun randament pe care un magazin online îl poate obține prin promovare și probabil cel mai bun pe care îl oferă media în marketingul plătit.

Postează un comentariu

sau înregistrează-te pentru a adaugă un comentariu.

*

Comentarii

Nu există comentarii