FacebookTwitterLinkedIn

Vacanță pentru business

Afacerea noastră nu intră niciodată complet în vacanță, însă pe durata verii motoarele nu mai sunt turate la maximum, în special în audit unde perioada de vârf este în luna mai când se închid situațiile financiare ale companiilor. În același timp, mulți dintre clienții noștri pleacă în vacanță, așa că implicit scade numărul solicitărilor și activitatea este mai puțin intensă, de obicei, în lunile iulie și august. Cred că în această vară, poate mai mult ca oricând, avem toți nevoie de vacanță, pentru că au fost multe restricții, limitări, reguli neclare și volatile în ultimul an și jumătate, afectându-i pe foarte mulți oameni, care au acumulat oboseală, stres, anxietate.

Certitudini și predictibilitate

De la finalul anului trecut au apărut semne încurajatoare privind evoluția economiei la care au contribuit, în principal, trei factori. În primul rând, foarte multe afaceri au fost mai reziliente decât sperau inițial și au reușit să se adapteze din mers noilor condiții. După un îngheț în primăvara lui 2020, urmat de inerție, majoritatea companiilor s-au ajustat situației, realizând că este noua normalitate în care trebuie să navigheze pe o perioadă mai lungă. Unele companii din domeniile foarte afectate au suferit pierderi mari. Totuși, a avut loc o redistribuire în economie și au crescut alte domenii, de exemplu companiile de livrări, de curierat, care au absorbit și forță de muncă disponibilizată. Atâta timp cât nu au căzut complet sectoare întregi, așa cum s-a întâmplat în criza financiară din urmă cu un deceniu, redistribuirea a fost posibilă. Al doilea factor a fost susținerea financiară a guvernelor din întreaga lume, iar cel de-al treilea apariția vaccinurilor și demararea campaniilor de vaccinare mult mai repede decât ne imaginam. În acest context, cei mai mulți lideri de afaceri au devenit foarte încrezători în perspectivele de recuperare și creștere. De exemplu, optimismul directorilor generali din România privind revenirea economiei globale a atins în 2021 cel mai ridicat nivel din ultimii zece ani. Astfel, 60% dintre respondenții la sondajul PwC CEO Survey consideră că situația economică se va îmbunătăți în următoarele 12 luni.

În același timp, nimeni nu se așteaptă să mai fie același nivel de certitudine și de predictibilitate ca înainte de criza sanitară. Cel puțin până la finalul acestei pandemii, cuvântul de ordine este “adaptare” și este foarte important că mulți lideri de afaceri au înțeles extrem de rapid acest lucru, fiind deja conștienți că atât societatea, cât și economia se aflau sub presiunea unor schimbări majore datorită tehnologiilor care au reconfigurat modul în care interacționăm, consumăm, muncim sau facem afaceri.

PwC România a avut o ușoară inerție în primăvara anului trecut, însă în scurt timp ne-am adaptat foarte bine, iar rezultatele au fost chiar peste așteptări. Însă aceste realizări nu sunt lipsite de costuri. Efortul colegilor mei a fost mai mare decât în anii anteriori, nu doar la nivel profesional, ci și personal pentru că traversăm o perioadă foarte încărcată emoțional.

În concluzie, elementele de certitudine la care vă referiți, cred că țin în special de capacitatea fiecăruia dintre noi, indivizi, companii, de a ne adapta și de încrederea pe care ne-a dat-o această perioadă în care ne-am dovedit că suntem mai puternici și mai pregătiți să depășim o criză decât ne așteptam. Totuși, trebuie să rămânem prevăzători și agili, pentru că situația sanitară este încă fluidă și incontrolabilă.

Îngrijorări

Principala preocupare este starea de bine a colegilor mei. Sper să își ia cât mai mulți dintre ei vacanță cu adevărat: să călătorească în țară sau în străinătate, să se deconecteze de la stresul cotidian care a crescut atât de mult în ultimul an. O îngrijorare ar fi apariția unui nou val al pandemiei și efectele pe care le-ar putea avea, inclusiv pentru economie, pe fondul ratei de vaccinare de 25% în România, față de media UE de 45%.

Planuri de business

 Vom continua consolidarea rezultatelor foarte bune din anii anteriori și de asemenea transformarea serviciilor noastre astfel încât să răspundă tendințelor și domeniilor care au devenit esențiale pentru clienți, precum tehnologia sau politicile de ESG (Environment, Social and Governance), conectându-ne totodată la strategia globală a rețelei PwC. Din acest an financiar, care a început la 1 iulie, PwC are o nouă strategie globală, intitulată ”The New Equation”. Sintetizând, este un pariu pe tehnologie, sustenabilitate și transformare într-o lume care se schimbă rapid urmând principalele tendințe din economie și societate: adopția rapidă a noilor tehnologii, schimbările climatice și politicile ESG, fragmentarea geopolitică, incertitudinea și amenințarea pandemiilor.

Vacanță în țară sau străinătate

Da, voi pleca și eu în vacanță în această vară. Împreună cu familia mea avem nevoie de perioadă de relaxare, de o evadare din locurile în care ne-am învârtit în ultimele 18 luni. Ca și în anii anteriori, vom împărți perioada între o vacanță la munte în România și o vacanță la mare, anul acesta în Grecia.