Cautare




, Staff

https://www.facebook.com/forbesromania https://twitter.com/ForbesRo

TBIVoice |
|

Din followeri, ne transformăm în lideri

În doar 4 ani, TBI Bank s-a transformat într-un creditor digital cu focus clar pe servicii care fac diferența pentru clienți. Am stat de vorbă cu Petr Baron, forța din spatele acestei transformări, despre realizările și provocările de pe parcurs.
BV TBI Bank - Petr Baron

Petr Baron – CEO al TBIF (TBI Bank)

Petr Baron, au trecut 3 ani de la ultima noastră discuție – ce s-a schimbat de atunci la TBI?

Pe atunci eram la începutul unei călătorii foarte ambițioase de transformare a businessului și a mentalității echipei. Mai simplu spus – de transformare din followeri în lideri. Piața din România este foarte competitivă și destul de dezvoltată. Am înțeles că am întârziat puțin la petrecere, așa că a trebuit să ne alegem bătăliile. Au existat oportunități în domenii în care putem să excelăm cu adevărat și să dovedim, atât pentru noi înșine, cât mai ales pentru clienți, că putem face lucrurile mai bine decât alții.

De-a lungul timpului, echipa noastră a îmbunătățit multe procese și produse și continuăm să dezvoltăm totul într-o manieră agilă, întrucât noi, ca organizație, credem în ideea de îmbunătățire continuă. Iar această mentalitate a contribuit nu doar la succesul nostru în segmente precum soluții de creditare pentru comercianți, credite de consum pentru clienți, împrumuturi pentru afaceri sau depozite, ci și la servicii mult, mult mai bune pentru clienții noștri.

Să vă dau un exemplu: multe companii mici au nevoie de capital de lucru pe termen scurt și sunt în mod clar deservite, deoarece oriunde se duc pentru a accesa acest capital, procesul durează săptămâni, dacă nu chiar luni. La TBI Bank, oferim împrumuturi online, ceea ce înseamnă acces la bani într-un timp scurt, între 24 și 48 de ore. Acest lucru este revoluționar chiar și pentru piețele digitale puternic dezvoltate, cum ar fi SUA sau Marea Britanie. O astfel de rapiditate și accesibilitate diferențiază multe dintre celelalte produse ale noastre – împrumuturi sau depozite. Dacă luăm în calcul și că echipa noastră funcționează ca un startup fintech, îndrăznește să experimenteze, să facă greșeli și să învețe din ele, se poate spune că am făcut un pas uriaș înainte în ultimii trei ani și remarcăm cum clienții văd și apreciază transformarea noastră. Din followeri, la TBI am devenit acum lideri. Anul trecut am primit peste un milion de cereri de împrumut – această cifră uriașă arată că ne îndreptăm în direcția corectă.

Ați introdus recent o nouă arhitectură de brand – ne explicați puțin despre ce e vorba și descrieți transformarea pe care o implică?

Când banca a fost achiziționată, în 2016, ne-am gândit mult dacă ar trebui să-i schimbăm numele, deoarece nu este foarte cunoscut de români. Cu toate acestea, am decis să folosim acest lucru în avantajul nostru și să punem TBI în centrul unui univers de produse și servicii. Altfel spus, să facem o mutare îndrăzneață de la un brand corporate pur la un brand asociat cu multe produse care funcționează coerent împreună. Nimic nu se schimbă, oferim doar mai multă simplitate și comoditate clienților și partenerilor noștri.

Românii știu deja că se pot baza pe serviciile de calitate ale TBI, dar acum vor ști și la ce anume să se aștepte de la fiecare dintre canalele noastre. Mergi la TBI Bank pentru a-ți depune banii sau pentru servicii de care ai nevoie în calitate de client corporate. TBI Money și produsul său emblematic TBIDuo susțin conceptul nostru de creditare incluzivă. TBIPay îi ajută pe partenerii noștri comercianți să vândă mai mult, iar pe clienții noștri să cumpere produsul pe care și-l doresc acum și să plătească mai târziu, în rate.

Probabil se vede că scopul nostru a fost să numim nava după cum vrem să navigăm. Și ne-a luat ceva timp să ne aliniem la acest concept. Dar acum că am ajuns acolo, observăm că este o tendință importantă și că multe alte companii fac la fel și ne urmează. Ce nu știu ele încă este că, pentru noi, acesta este doar începutul! În timp, vom integra mai multe produse și soluții mai convenabile sub brandul TBI.

TBI se remarcă prin dobânzile competitive la depozite – care este rațiunea din spatele acestora?

Ne bucurăm să oferim clienților noștri dobânzi care depășesc rata inflației din România. La noi nu numai că își păstrează economiile în cel mai sigur mod posibil, dar și câștigă bani în mod real. Motivele sunt simple. În primul rând, cea mai mare parte a clienților pe depozite din România a venit prin canale complet digitale. Acest lucru nu numai că este convenabil pentru clienți, dar în același timp elimină costul mare al infrastructurii pe care trebuie să-l susțină majoritatea băncilor pentru a facilita această linie de business. În al doilea rând, modelul nostru general de afaceri se concentrează pe împrumuturi incluzive. Valorile împrumuturilor noastre nu sunt mari, nu oferim credite ipotecare, comercianții care oferă soluțiile noastre la punctul de cumpărare compensează o parte din costul clienților. Pe scurt, suntem foarte eficienți, ba chiar printre cele mai eficiente și profitabile bănci din sud-estul Europei. Toate acestea ne oferă posibilitatea să acordăm dobânzi competitive. Pe lângă dobânzile foarte bune, aș vrea să mai menționez un aspect foarte important pentru clienți – calitatea asistenței pe care o oferim atunci când deschid pentru prima oară un depozit online. În mod tradițional, oamenii nu sunt confortabili să depună bani la bancă fără interacțiune umană și, prin urmare, am decis să oferim asistență dedicată pe tot parcursul procesului. Această abordare nu numai că a susținut creșterea depozitelor, dar și satisfacția clienților. Este îmbucurător că menținem un NPS de 80+ – un indicator relevant, la un nivel pe care puține bănci din lume l-au atins.

Dacă tot suntem la acest subiect, cum a afectat Covid-19 economiile Românilor?

Românii nu se diferențiază în raport cu tendințele globale: cheltuiesc mai puțin și economisesc mai mult. Unii caută să investească, în proprietăți, aur, acțiuni, dar în final majoritatea preferă să economisească banii la bancă. Observăm, așadar, o tendință foarte puternică de creștere a depozitelor de la începutul pandemiei. Cred că de acum, cel puțin pentru încă 6-7 luni, ținând cont că izolarea continuă și nu există claritate privind modul în care vom depăși această situație, este firesc ca oamenii să se pregătească pentru zile negre, iar această tendință va continua.

Ne puteți spune mai multe despre serviciile pe care le oferiți?

Nu vrem să fim o bancă universală, suntem o bancă fintech. Prin urmare, pentru TBI este foarte important să ne concentrăm pe nevoile clienților deserviți și să ne evidențiem pe o piață deja competitivă. Acesta este motivul pentru care în România avem de fapt doar cinci produse de tip „phygital” (fizic și digital – n.r.) la bază. Am menționat deja depozitele pe care le constituim în principal online, în siguranță. Apoi, avem divizia noastră de business banking, care a fost dintotdeauna foarte puternică. Aici am identificat nișa întreprinderilor mici și mijlocii care au nevoie de fonduri rapid, online, iar TBI Bank este alături de ele. În ceea ce privește clienții de retail, unde avem și o poziție puternică și o mulțime de clienți fideli, oferim două produse sub brandul TBI Money.

Unul este un împrumut clasic pentru orice scop. Celălalt a fost lansat recent și suntem mândri de asta. Se numește TBIDuo și sprijină într-adevăr strategia noastră de incluziune. Ce înseamnă asta? TBI vrea să ajute clienții să își realizeze visurile. TBIDuo este exemplul perfect pentru această strategie. În esență, este tot un împrumut pentru orice scop, dar se adresează în primul rând persoanelor care nu se califică, dintr-un motiv sau altul, pentru un împrumut. Aceștia pot aduce un garant – de obicei soțul/soția sau un părinte dacă este vorba despre o persoană mai tânără – care garantează împrumutul. În acest fel, TBIDuo îi poate ajuta pe mulți români să își deschidă și construiască propriul istoric de creditare. Și nu în ultimul rând, pentru clienții de retail avem cel mai important produs oferit în România: serviciul nostru de finanțare a comenzilor, la comercianții parteneri, TBIPay.

De ce este atât de important? Care este inovația din spatele acestei oferte la punctul de cumpărare?

Ca tip de produs, TBIPay devine din ce în ce mai popular în întreaga lume: este ceea ce fintech-urile numesc „cumperi acum, plătești mai târziu”. Ceea ce ne diferențiază este că TBI activează în segmentul creditării la punctul de cumpărare de mulți ani. Cunoaștem în profunzime atât nevoile partenerilor noștri comercianți, cât și ale clienților noștri. TBIPay nu este un produs, ci un serviciu. Clientul vrea să cumpere sau să finanțeze cu ușurință orice în rate – de la un frigider până la o vizită la dentist. Acest client nu caută o bancă nouă, ci caută confort, un instrument care să-l ajute să obțină ceea ce are nevoie acum și nu în ani de zile. TBIPay exprimă ceea ce reprezentăm noi, ca organizație – o platformă orientată spre client, cu valoare adăugată ridicată și un potențial imens pentru serviciile integrate în viitor. Acum ne aflăm în etapa în care îi ajutăm pe comercianți să vândă mai mult – atât online, cât și în magazin. În plus, avem modelul hibrid, pe care îl numim „anti-queue”, pentru persoanele care încep procesul de finanțare în magazin și îl finalizează online. Acum adăugăm un serviciu suplimentar prin care oferim clienților opțiunea să finanțeze achiziții și mai mici și credem că TBIPay este un serviciu din care toată lumea are de câștigat. Iar etapa în care ne aflăm acum este doar începutul.

Intrând mai în detaliu în strategia noastră, pe termen mediu vrem să oferim mai multe servicii încorporate atât comercianților noștri, cât și clienților. Pentru fiecare român, asta înseamnă că odată ce ajunge la bordul TBIPay va primi mai multe oferte exclusive de la noi și de la partenerii noștri. Toate acestea poziționează TBI mai aproape de conceptul fintech decât de banking.

Ce produse aveți în plan să lansați în 2021?

Foarte curând vom lansa TBI Quattro – cu acesta vom finanța achiziții de până la 300 de euro. Cea mai bună caracteristică este că, dacă ratele sunt plătite la timp, acestea vor fi fără dobândă. În paralel, lucrăm la propria noastră funcționalitate de plată, astfel încât să putem oferi o experiență complet integrată partenerilor noștri. Aceștia vor putea accepta plăți cu cardul, finanțarea la punctul de cumpărare va fi și mai rapidă și fără probleme. Pe parcursul anului vom lucra la integrarea unui IBAN în ecosistemul nostru pentru a oferi clienților o experiență completă. Contul curent va fi conectat la un card de debit cool și la o aplicație și va avea o limită de credit pre-aprobată pe baza istoricului din relația cu TBI. De asemenea, vom dezvolta în continuare soluția de creditare online.

Care sunt efectele Covid-19 asupra TBI și cum reacționează compania?

Am început să ne pregătim înaintea multor altor companii și asta mă face să fiu foarte mândru de echipă. Pentru noi, ca bancă, a fost important ca serviciile noastre să nu fie întrerupte și să continuăm să împrumutăm și să sprijinim clienții noștri în aceste momente dificile. La începutul lunii februarie am început, de asemenea, să ne asigurăm că putem proteja atât clienții, cât și angajații noștri. Dar a apărut o întrebare: cum să faci acest lucru atunci când nu cunoști virusul, cum se răspândește și cum va afecta lumea în care trăim. Structura noastră agilă și atitudinea antreprenorială deschisă în organizație au ajutat foarte mult în această situație. Echipa a fost chiar mai vocală decât de obicei și a venit cu soluții la probleme chiar înainte ca acestea să apară.

De asemenea, am implementat o abordare strategică pe patru piloni, bazată pe optimizarea costurilor, gestionarea lichidității și asigurarea siguranței clienților și echipelor noastre. În același timp, căutăm oportunități, deoarece crizele vin întotdeauna și cu oportunități. Continuarea adaptării la noul mod de viață și de lucru, împreună cu accelerarea tuturor proceselor aflate în desfășurare, vor rămâne obiectivul nostru pentru 2021. Desigur, combinat cu toate măsurile pentru a menține pe toată lumea în siguranță.

În același timp, spun tot timpul echipei că pandemia ne oferă o șansă unică de a ne depăși performanțele. Datorită nevoilor în schimbare ale clienților, tot ceea ce planificasem pentru o perioadă de 10 ani se comprimă acum în următorii 3 până la cel mult 5 ani. Dacă ne adaptăm și evoluăm mai repede decât ceilalți, nu numai că vom rămâne competitivi, dar vom crea impact pozitiv pe termen lung.

Nu în ultimul rând, ne va duce 2021 mai departe în ceea ce privește dezvoltarea fintech sau lumea va fi prea ocupată cu „noul normal”?

Pentru mine, aceste două lucruri sunt conectate – digitalizarea serviciilor financiare determinate de nevoile consumatorilor și efectele pandemiei. Fiecare provocare majoră din istorie a condus la o situație în care cineva câștigă și cineva pierde. În ultimele luni, modelele de afaceri ale unor fintech-uri au fost expuse și s-ar putea să nu supraviețuiască. Alții vor evolua și vor găsi o cale și, bineînțeles, multe companii fintech vor fi cumpărate de bănci consacrate, care le vor folosi ca platforme. Aceste procese s-ar fi întâmplat oricum, dar accelerarea digitalizării pe fondul pandemiei le va face să se întâmple mai repede. Iar la sfârșitul zilei, clienții vor fi cei care vor beneficia cel mai mult de toate acestea. Toți cei care au început să utilizeze serviciile digitale recent – și aici nu mă refer doar la finanțare – și-au dat seama că nu au nevoie de vechiul model de business. Acum suntem mai pretențioși, deoarece serviciile digitale sunt mult mai transparente și mai convenabile. Dintr-o dată, toată lumea se obișnuiește cu digitalul – și nu mai există cale de întoarcere.

Postează un comentariu

sau înregistrează-te pentru a adaugă un comentariu.

*

Comentarii

Nu există comentarii