Cautare




, Contributor

Lifestyle |
|

Detoxifierea, între modă și necesitate

Câte kilograme ai, cât și ce mănânci, de unde, câte calorii, ce aport de proteine? Cât ai slăbit în urma detoxifierii, unde ai făcut-o? Toate aceste întrebări au devenit formule de curtoazie. În realitate, suntem rezultatul obiceiurilor noastre cotidiene, în primul rând alimentare, și este important să conștientizăm că sănătatea nu are nimic comun cu moda.
Alina Stoica_Contibutors

Ce este detoxifierea și cum se face?

În mod frecvent, detoxifierea este percepută ca o soluţie de moment pentru a ajunge repede la greutatea dorită, ca o simplă cură de slăbire. Este o abordare greșită, dacă ne raportăm la detoxifiere din punct de vedere medical. Acest proces se realizează pe o perioadă limitată de timp, reprezentând modalitatea de a pune metabolismul în repaus, iar energia consumată în mod normal în timpul digestiei va fi utilizată pentru îndeplinirea altor funcţii la nivelul organismului.

Recomandarea unui program de detoxifiere se face de către un specialist, în baza unei evaluări. Apoi se stabilește structura programului după vârstă, obiective, simptomatologie, afecţiuni, alimentele care vor fi incluse în această perioadă și rolul lor terapeutic, după alergiile și intoleranţele alimentare ale fiecăruia.

 

Etapele detoxifierii și cui se adresează

Deosebit de importantă este perioada de acomodare, de tranziţie de la stilul de viaţă obișnuit la detoxifierea propriu-zisă. Această etapă este individualizată, în funcţie de obiceiurile și comportamentul alimentar individual. De exemplu, unei persoane care și-a însușit excesele alimentare ca fiind stilul său normal de viaţă (abuz de carne, exces de produse de patiserie sau cofetărie, mese nocturne, gustări frecvente) nu i se va recomanda niciodată o trecere bruscă spre alimentaţia raw sau la post negru, deoarece se poate produce un stres metabolic.

De asemenea, perioada care urmează după finalizarea detoxifierii este deosebit de importantă, deoarece se recomandă introducerea treptată a alimentelor noi, testând tolerabilitatea individuală.

Perioada la care ne raportăm variază de la o zi pe săptămână (post negru sau includerea alimentelor de origine vegetală – fructe, legume, oleaginoase, seminţe, cereale, până la o restartare completă a organismului (minimum 3 săptămâni). Aceasta perioadă este guvernată de trei principii, pe care ar trebui să le respectăm pe tot parcursul vieţii: cumpătare, varietate, echilibru. Detoxifierea nu este recomandată persoanelor cu afecţiuni care impun respectarea unui regim alimentar strict, copiilor, vârstnicilor.

Citește și Silueta, expresia echilibrului interior

Alimentele detoxifierii de primăvară

Alimentele verzi au în compoziţia lor o cantitate semnificativă de clorofilă, care intensifică procesul de curăţare a organismului: urzici, spanac, pătrunjel, leurdă, lobodă, untișor, ștevie, varză kale, rucola, valeriană.

În general, fructele și legumele sunt recomandate în această etapă propriu-zisă de detoxifiere, când se reduce sau se exclude aportul de carne (maxim 2 porţii/săptămână), zahăr, grăsimi nocive, băuturi îndulcite, carbogazoase. Intoleranţele și alergiile alimentare sunt decisive în stabilirea programului de detoxifiere personalizat, ceea ce exclude adaptarea acestor persoane la un pachet standard.

Aportul de lichide este deosebit de important în orice etapă a vieţii, dar mai ales în timpul detoxifierii, fiind reprezentat de apă, ceai din plante, suc de legume, suc de fructe, acestea din urmă fiind introduse în funcţie de recomandările specialistului și nu după preferinţe.

Suplimentele alimentare sprijină organismul în eliminarea toxinelor, în reducerea disconfortului creat de retenţia de apă, dar schema de tratament este stabilită de un specialist avizat, nu de prieteni sau persoane binevoitoare.

Când vorbim de un program de nutriţie personalizat, acesta trebuie să treacă prin evaluarea statusului nutriţional, identificarea factorilor de risc și elaborarea propriu-zisă a programului de nutriţie, raportat la nevoile individuale.

 

Regulile de bază ale programul nutriţional:

Stabilește programul de mese și al gustărilor.

Nu mânca atunci când ţi-e foame sau poftă.

Stabilește cu terapeutul dimensiunea corectă a porţiilor, în funcţie de profilul individual.

Hidratează-te corect (aport de lichide).

Controlul asupra calităţii alimentelor, modului de pregătire.

Amintește-ţi că ne hrănim, nu mâncăm! Acest lucru presupune reeducarea gustului și a apetitului pentru anumite categorii de alimente sănătoase, naturale).

Ai grijă de aportul corespunzător de proteine (de origine animală și vegetală).

Combină corect alimentele.

Diversitate, nu monotonie! Include în meniul zilnic alimentele din toate categoriile.

Exclude alimentele care au un impact negativ asupra organismului (carbohidraţii simpli, grăsimile nocive, alcoolul, tutunul, cafeaua în exces, alimentele pregătite în baie de ulei, OMG, excesele alimentare).

Postează un comentariu

sau înregistrează-te pentru a adaugă un comentariu.

*

Comentarii

Nu există comentarii