Cautare




, Contributor

Lifestyle |
|

Detoxifierea, între mit și necesitate

Detoxifiere, purificare, regenerare... sunt noțiuni cu care ne familiarizăm ușor atunci când dorim să intrăm într-un costum de baie cu două numere mai mic sau când suntem puși în fața unui diagnostic ce impune anumite restricții alimentare. Dar ce înseamnă această detoxifiere, care sunt etapele pe care trebuie să le parcurgem pas cu pas către sănătate, cum se personalizează un program de detoxifiere?
Alina Stoica_Contibutors

Sunt întrebări peste care trecem cu ușurință deoarece avem alte priorități și sănătatea este privită cu superficialitate cât timp nu conștientizăm impactul alimentelor asupra organismului nostru la nivel celular.

La nivel mental asociem mâncarea cu starea de bine, apelând instinctiv la aceasta pentru regăsirea echilibrului, a liniștii, pentru compensarea emoțiilor negative, a stării pe care nu dorim să ne-o asumăm (obosit/trist/frustrat/nemulțumit/singur/plictisit/stresat). În astfel de situații, alimentele ne oferă o siguranță psiho-emoțională, ne familiarizăm foarte ușor cu „derapajele alimentare”, acceptând nevoia indusă de stimuli comerciali și media. După astfel de perioade de răsfăț alimentar se dorește identificarea unei soluții rapide, care să șteargă urmele dezechilibrelor alimentare și se recurge în mod frecvent la detoxifiere, aceasta fiind percepută ca o soluție de moment pentru atingerea unui anumite greutăți – o cură de slăbire, ceea ce este o abordare greșită, dacă dorim să ne raportăm la detoxifiere din punct de vedere medical.

Detoxifierea  este o artă în sine, este soluția pentru a readuce în echilibru mintea, trupul și sufletul, modalitatea prin care putem remedia problemele cauzate de consumul de alimente toxice. Credeți că astfel de soluții se pot vinde la pachețel, fără să fie adaptate nevoii dumneavoastră, fără să fie raportate stilului dumneavoastră de viață?

Detoxifierea reprezintă modalitatea de a elimina inflamația și toxinele care au determinat degradarea la nivel celular, trebuie percepută ca având un rol terapeutic, pentru regăsirea echilibrului, pentru vindecare și nu pentru tratarea simptomelor.

Recomandarea unui program de detoxifiere trebuie făcută de un specialist, în baza unei evaluări în urma căreia se stabilește structura programului în funcție de vârstă, obiective, simptomatologie, afecțiuni, perioada de detoxifiere, alimentele care vor fi incluse în această perioadă și rolul terapeutic al acestora, alergiile și intoleranțele alimentare.

Deosebit de importantă este perioada de acomodare, de tranziție de la stilul de viață actual, pe care l-a dobândit fiecare dintre noi, la detoxifierea propriu-zisă (PRE-DETOX), precum și perioada ce urmează după finalizarea detoxifierii, ce presupune introducerea treptată a alimentelor noi, testând tolerabilitatea individuală (POST-DETOX).

Aceste etape sunt individualizate în funcție de obiceurile și comportamentul alimentar al fiecărei persoane și susțin autocunoașterea din punct de vedere medical, astfel încât să reușim să ascultăm semnele transmise de propriul organism, să identificăm soluțiile personale necesare armoniei în care ne dorim să trăim.

Detoxifierea nu este recomandată persoanelor cu afecțiuni ce impun respectarea unui regim alimentar strict, copiilor, vârstnicilor. Intoleranțele și alergiile alimentare sunt decisive în stabilirea programului de detoxifiere personalizat, ceea ce exclude adaptarea la un pachet standard a persoanelor care au un teren alergic sau tolerabilitate redusă la anumite alimente.

PRE-DETOX este o etapă preliminară, ce poate varia între trei și zece zile, când se recurge la excluderea alimentelor greu de digerat, a alimentelor care mențin și dezvoltă un proces inflamator în corp prin nivelul de aciditate creat, a alimentelor și băuturilor ce conțin zahăr. În această perioadă recomand structurarea unui program de alimentație bazat pe fructe, legume, cereale integrale (dacă sunt metabolizate corect), oleaginoase și semințe.

Propuneri pentru mic dejun

Avocado, lime, busuioc, rodie, semințe de chia

Porridge de ovăz cu lapte de migdale, goji, scorțișoară

Suc de țelină, apio, castravete, lime, ghimbir

Fructe proaspete, deshidratate și semințe

Salată de țelină, morcov, sfeclă roșie, lime, semințe de susan

Tartine cu somon/sardine, avocado, lime, ardei gras

Budincă de chia cu lapte de migdale, scorțișoară, stafide, fulgi de cocos

Propuneri pentru prânz

Lup de mare/doradă/somon/ton și sote de spanac/broccoli/zucchini

Sote de ciuperci și salată de ardei copți/sfeclă roșie

Legume la wok/cuptor/grill (sparanghel, dovlecel, zucchini, cartof dulce), ierburi aromate

Sote de fasole verde, salată de sfeclă roșie/ardei copți

Doradă la grătar/cuptor/în crustă de sare și salată de rucola, valeriană, Eisberg, spanac, lime, semințe de dovleac, rodie

Zucchini la cuptor, roșii cherry, busuioc

Quinoa cu zucchini, apio, ardei gras, salată de gulii/castraveți/mix de salată verde

Propuneri pentru cină

Supă-cremă de țelină, dovlecel, apio, busuioc, semințe de dovleac

Salată de rucola, spanac, avocado, rodie, muguri de pin

Supă-cremă de zucchini cu mentă, semințe de susan negru

Salată Eisberg, portocale, migdale, avocado, lime, muguri de pin, rodie

Supă-cremă de broccoli, dovlecel, ardei gras, ceapă, țelină, rădăcină de pătrunjel, păstârnac, semințe de susan

Salată cu rucola, mango, rodie, avocado, semințe de cânepă, lime

Sote de spanac cu muguri de pin, salată de ardei copt

Detoxifierea propriu-zisă poate fi structurată astfel:

alimentație raw, care să includă fructe, legume, fructe deshidratate (în cantitate controlabilă), oleaginoase (nuci, caju, migdale, fistic, alune de pădure), semințe (in, chia, susan, cânepă, dovleac, muguri de pin)

sucuri, smoothie-uri, supe-cremă de legume

În perioada de detoxifiere se poate structura meniul zilnic bazat pe alimentație lichidă (suc, smoothie, supă-cremă, ceaiuri, care pot accelera procesul de curățare) sau se pot introduce salatele de fructe și legume, cu rol de purificare, în funcție de recomandarea specialistului. Perioada la care ne raportăm se stabilește la nivel individual, dar se poate discuta de o perioadă recomandată cuprinsă între 3-21 zile.

Propuneri de sucuri, smoothie-uri:

țelină, apio, pătrunjel verde, castravete, lime, ghimbir

sfeclă roșie, morcov, lime, pătrunjel verde, turmeric, apio

rodie, ananas, lime, ghimbir, turmeric

avocado, pătrunjel verde, țelină, zucchini, lime, apio, ghimbir, turmeric

grapefrut, lime, ghimbir, rodie

țelină, dovlecel, apio, andive, pătrunjel verde, lime, ghimbir

morcov, țelină, apio, sfeclă roșie, păstârnac, varză kale

Propuneri de salate:

rucola, spanac, valeriană, avocado, rodie, muguri de pin, lime

țelină, apio, sfeclă roșie, morcov, lime, semințe de chia

andive, avocado, muguri de pin, rodie, busuioc, lime, spanac

fulgi de quinoa (sau quinoa fiartă), mărar, măsline, pătrunjel verde, ardei gras, avocado

ardei copt, muguri de pin, avocado, mărar, semințe de susan

Eisberg, ardei gras, castravete, zucchini crud, măsline nesărate, capere, lime, semințe de dovleac

avocado, sfeclă roșie, spanac, muguri de pin, semințe de susan

POST-DETOX este perioada în care se testează tolerabilitatea individuală pentru fiecare categorie de alimente, practic ne expunem la o diversificare pas cu pas și observăm care sunt simptomele ce apar ca urmare a introducerii noilor categorii de alimente. Legumele, fructele, cerealele, produsele lactate, peștele, ouăle, carnea se introduc în meniul zilnic, dar cu respectarea unei perioade de minimum trei zile între fiecare categorie de alimente ce va fi introdusă. În cazul în care apar stări de balonare, constipație, diaree, reflux, arsuri la stomac, erupții cutanate, dureri de cap, stări de oboseală la introducerea alimentelor noi, se stabilesc pașii individuali împreună cu specialistul care coordonează acest program.

Importantă este reeducarea gustului, a apetitului pentru anumite categorii de alimente naturale, sănătoase, prin prisma beneficiilor aduse organismului. Aportul de lichide este deosebit de important în orice etapă a vieții, dar mai ales în timpul detoxifierii, fiind reprezentat de apă, ceai din plante, suc de legume, suc de fructe, acestea din urmă fiind introduse în funcție de recomandările specialistului, și nu „la cerere/poftă”.

Aceste propuneri pot reprezenta un punct de plecare în structurarea meniului zilnic, astfel încât să conștientizăm importanța varietății, a rolului pe care îl are fiecare aliment, al detoxifierii medicale, cu rol de vindecare și nu ca o modă.

Schimbarea bate la ușa ta! Ai curajul să fii sănătos!

Postează un comentariu

sau înregistrează-te pentru a adaugă un comentariu.

*

Comentarii

Nu există comentarii