Cautare




, Contributor

Forbes.com

Media şi entertainment |
|

Despre legalizarea drogurilor – o altă perspectivă

Lorand_Balint.JPG
Eram în București în momentul în care am auzit la radio o dezbatere despre țările care au legalizat consumul de diferite droguri. Atunci, mi-am amintit instantaneu de modul extrem de original în care un profesor de la Academy of Competitive Intelligence mi-a predat Landscape Competitive War Games, pornind de la modelul Porter 5 Forces.

Am înțeles odată pentru totdeauna factorii care influențează dinamica și atractivitatea unei industrii. Ne-a demonstrat în câteva minute de ce industria drogurilor este cea mai profitabilă din lume și apoi am simulat un mini war game:

Pentru că nu există competițiereală, lumea fiind împărțită în teritorii deținute de diversele mafii. Cosa Nostra opereaza în Sudul Europei, Mafia Corsicană în Europa de Vest, Triadele în Honk Kong și China, Yakuza în Japonia, Cartelul Drogurilor din Medellin în America Latina, etc.

Ceea ce vedem la televizor ca fiind bătălii între bande rivale nu este de fapt competiție reală, bandele fiind subordonate și funcționând conform regulilor generale impuse de cei care guvernează fiecare zonă. (1 – rivalry)

Pentru că existăniște bariere extrem de solide în calea pătrunderii pe piață a unor noi jucători: de regulă sfârșesc înghesuiți într-un geamantan, cu niște nisip sau apă în plămâni. Pentru a nu li se întâmpla asta au nevoie de resurse uriașe – bani, sprijin politic, oameni, etc. (2 – entry barriers)

Pentru că furnizorii sunt limitați și foarte bine organizati. America Centrală și Asia Centrală și de Est furnizează 80% din producția de droguri a lumii. Sunt locuri pe care le controlează o mână de organizații, iar în restul lumii autoritățile nu te lasă să cultivi nimic. (3 – suppliers)

Cumpărătorii sunt fragmentați și de foarte multe ori dependenți de droguri, astfel încât există doar o elasticitate a veniturilor (dau pe droguri atâția bani câți dețin) (4: buyers)

Pentru că nu există produse care să le substituie (deoarece este ilegal să produci droguri, companiile stau deoparte, nu se investește în R&D) (5: substitutes)

În încheiere, pentru a nu avea nicio șansă ca să uităm ce ne-a predat, profesorul ne-a rugat să facem un mini landscape war game: să ne imaginăm că suntem capii Mafiei mondiale a drogurilor, că ne-am adunat într-un punct de pe glob (un fel de global meeting) și, în timp ce analizăm situația afacerilor ne punem întrebarea ce ar putea merge rău în viitor, ce anume ne-ar putea periclita afacerile și profitabilitatea. Suntem înconjurați de consilierii noștri și suntem foarte serioși în ceea ce facem.

Concluzia jocului de-a războiul? Legalizarea afacerilor cu droguri este cel mai mare pericol pentru noi și trebuie să alocăm oricâte resurse sunt necesare pentru a o împiedica. Bani, oameni, armament – orice este nevoie. Trebuie să fim pregătiți să finanțăm campanii împotriva legalizării – ideal prin intermediul unor organizații cât mai cinstite – care să creadă sincer în ceea ce fac. Să le ajutăm să aibă o voce cât mai puternică în societate. Trebuie să fim pregătiți să eliminăm fizic orice susținător al legalizării drogurilor. Sau să punem pe piață niște droguri mortale, astfel încât să moară câțiva oameni și să se dovedească nocivitatea consumului de droguri.

Am încurca-o pentru că:

– apar noi concurenși puternici pe care nu putem să-i eliminăm (poate companiile farmaceutice).

– apar produse alternative (consumatorii vor putea cumpăra de la magazine pastile albastre îmbunătățite cu niște cocaină).

– cumpărătorii vor avea de ales între a cumpăra de la farmacie sau de la dealerul din colț.

– se vor putea cultiva plante dătătoare de droguri oriunde în lume.

Acestea fiind zise, trebuie să recunosc că îți cam vine să ceri legalizarea drogurilor sau cel puțin nu prea îți mai vine să deschizi gura împotriva acesteia. (Oare fac jocul Mafiei?)

Dar scopul cursului n-a fost o dezbatere legată de legalizarea sau nu a drogurilor. (Sunt mult mai mulți factori de luat în calcul pentru o astfel de decizie.)

Drogurile au fost folosite doar ca exemplu pentru a explica faptul că sunt niște lucruri clare ce determină profitabilitatea unei industrii și a companiilor din acea industrie. Un exemplu memorabil și care te forțează să te gandești serios la el.

Postează un comentariu

sau înregistrează-te pentru a adaugă un comentariu.

*

Comentarii

Nu există comentarii