Cautare




, Editor Coordonator

ForbesCars |
|

Declarație de dragoste

O mașină care nu încalcă regulile, ci le redefinește. Care menajează tradiția, fără a-i fi tributară. Aceasta este filosofia ambițioasă care a adus pe șosele noul McLaren GT.
Large-10876-NewMcLarenGTsuperlightGrandTouring

În timp ce lucram la acest articol, îmi veneau diverse titluri în minte: New Rules Please, Breaking the Laws și „Teoria controlului optim” au fost câteva dintre ele. În cele din urmă, mi s-a întâmplat ce li se întâmpla capetelor regale medievale când trebuiau să-și aleagă soția: se tot uitau la un tablou, la un portret pictat al viitoarei mirese, și se îndrăgosteau. De o imagine.

Te poți îndrăgosti de o mașină fără s-o privești de aproape? Fără s-o conduci, fără să simți ce poate? Nu știu alții cum sunt, dar eu am petrecut minute în șir privind profilul noului McLaren GT, și alte multe minute contemplând acea imagine de pe site-ul oficial al britanicilor, cu GT-ul gonind spre munți în zori. Nu e o mașină pe care să mi-o doresc, deși sunt la vârsta periculoasă când aș putea să am astfel de capricii. E un obiect frumos, minunat proporționat, un atlet în frac, ca să citez o formulare a unor confrați.

„Este o mașină construită în jurul a nenumărate inovații”, spune broșura oficială. Sigur, sunt circumspect când e vorba de comunicate oficiale, dar McLaren e totuși compania care face parte din grupul care a produs bicicleta multiplului campion Mark Cavendish sau sania cu care Lizzy Yarnold a devenit campioană olimpică și cea mai aclamată practicantă de sporturi de iarnă din lume.

Ca să nu mai vorbesc despre performanțele din Formula 1. Divizia de tehnologie a grupului McLaren furnizează computerul care controlează motorul (Engine Control Unit, ECU) pentru toate echipele din Formula 1 și este furnizorul oficial de echipamente electronice pentru toate echipele din NASCAR.

Așa că, de data asta, înclin să-i cred pe cuvânt pe oamenii de PR, mai ales că nu trebuie să înfrumusețeze nimic sau să înflorească ceva, e suficient să treacă în revistă inovațiile care fac din GT o capodoperă a tehnologiei. Una dintre ele este Optimal Control Theory, un soft bazat pe matematici avansate, dezvoltat de McLaren și Universitatea din Cambridge. Programul nu doar analizează condițiile de trafic și reacționează cu viteza luminii, dar și învață, astfel că fiecare nouă experiență la bordul mașinii va fi mai reușită decât precedenta.

McLaren este un brand care respectă tradiția fără a-i fi tributar. Nu încalcă vechile reguli, ci le rescrie. Prima regulă rescrisă de GT este aceea că o astfel de mașină, cu motorul amplasat central, nu este potrivită pentru călătorii lungi: nu doar fiindcă nu ai loc de bagaje, ci și pentru că suspensia sport este rigidă și, la drum lung, se dovedește incomodă pentru pasageri. Noul McLaren GT are suspensie activă, deci poți bate relaxat lumea în lung și-n lat. În generoasele suprafețe vitrate s-au introdus straturi din materiale insonorizante, la fel în jurul ușilor Dihedral, specifice mărcii; alte materiale inovatoare sunt folosite pentru izolarea fonică a transmisiei și a motorului. Cauciucurile sunt preparate special pentru acest model de Pirelli și au la bază tehnologia de reducere a zgomotului la rulare.

Nu în ultimul rând, britanicii au transformat dezavantajul motorului amplasat central, care înseamnă că nu ai portbagaj nici în față, nici în spate, într-un atu: GT are loc pentru bagaje și în față, și în spate. E adevărat, sunt bagajele tipice pentru posesorul unei astfel de supermașini, care merge de la Londra în Spania pentru o partidă de golf, luând cu sine doar crosele și portofelul. Interesant este că britanicii au fost dispuși să facă o concesie pentru cei care merg „pe partea greșită a drumului”: farurile LED au o funcție specială, denumită Tourist, care adaptează automat direcția și distribuția luminii pentru o vizibilitate optimă, în funcție de partea șoselei pe care rulezi.

Dacă la majoritatea automobilelor care-ți atrag privirea spui că frumusețea e dată de simplitate, GT-ului, simplitatea îi conferă stil. Clasă. Nu, nu e un atlet în frac, e un gentleman căruia îi ghicești alura sportivă dincolo de smochingul care îi vine impecabil, ceea ce îi face pe ceilalți participanți la petrecere să arate ca Dwayne Johnson în costum. Dacă la alte case forța e vizibilă și agresivă – spoilere mari, prize de aer uriașe, evacuări fără număr –, la GT, prezența ei e mai degrabă discretă: prizele de aer încadrează roțile spate, iar spoilerul este atât de bine integrat în caroserie încât din anumite unghiuri e invizibil.

Pe dedesubt, mașina este perfect plată, ceea ce permite generarea unei forțe de apăsare uriașe, extrem de utilă la viteze mari. Cât de mari? Viteza maximă este de 326 km/h. GT atinge 100 km/h în 3,2 secunde și oprește în 30 de metri. Cântărește 1.530 kg și este propulsat de un motor V8 de 4.0 litri nou-nouț, care livrează 620 CP și un cuplu de 630 Nm.

Din lateral, habitaclul aduce cu cockpitul unui avion de vânătoare. Pentru ca această asemănare să fie totală, există o opțiune care-ți permite să alegi un plafon de sticlă electrocromatic, a cărui luminozitate poate fi reglată în câteva trepte, de la opac la transparent.

Interiorul e îmbrăcat în Alcantara, piele și cașmir. Avem și aici o inovație, SuperFabric, un material ultrarezistent care protejează spațiul destinat bagajelor. Bonus, iluminarea ambientală în șase culori.

În lumea automobilului, perfecțiunea este un ideal către care toți producătorii călătoresc neobosiți. În această cursă utopică, noul McLaren GT pare a fi astăzi cel mai aproape de destinație.

Postează un comentariu

sau înregistrează-te pentru a adaugă un comentariu.

*

Comentarii

Nu există comentarii