Cautare




, Contributor

Forbes Kids |
|

De unde își iau copiii ENERGIA?

Copiii au două surse principale de energie. Alimentația corectă și dragostea părinților. Pentru ca un copil să crească sănătos, să fie echilibrat fizic și emoțional, trebuie să avem grijă, pe de o parte, ce îi punem în farfurie, pe de altă parte, cu ce-i hrănim sufletul. Timpul pe care-l petrecem împreună și atenția pe care i-o acordăm sunt „ingrediente“ de bază pentru un copil echilibrat. de Andreea-Carmen Radu, Consultant în Nutriție
energie shutterstock_639517159

Vara petrecem mai mult timp în natură și atunci efortul fizic al copiilor este mai mare și, de regulă, consecințele imediate pot fi pofta de mâncare crescută și un somn de calitate mai bună. Pentru a le susține pofta de joacă, este bine să le asigurăm mese variate, care să cuprindă toate grupele de alimente, fiecare macronutrient având importanța sa.

O farfurie corectă ar trebui să conțină proteine, carbohidrați de calitate, legume crude, de aici însă putem crea multe variante, pentru că alimentația nu e o ecuație matematică.  Lactatele integrale fermentate sunt de asemenea importante pentru copii, sunt o sursă de proteine, conțin probiotice, vitamine și calciu. Nu sunt singura sursă de calciu, dar au importanța lor, atâta vreme cât sunt bine tolerate de organism.

Foarte importante sunt și gustările. Pentru această masă, oferta de sezon este bogată, de la căpșunele care apar la finalul lunii mai, la cireșe, piersici, caise, zmeură, afine și până la prune și pere toamna. Fructele sunt aromate, gustoase, dulci și pline de vitamine și minerale. Putem alege ca gustări și nuci, migdale, caju crude, când copiii mai cresc și nu există pericol de înec. Conțin grăsimi de calitate și sunt foarte gustoase. O altă variantă ar fi batoanele cu cereale și fructe, fără adaos de zaharuri. Aici este foarte important să citim eticheta și să învățăm care sunt denumirile sub care se pot ascunde zahărul sau alți aditivi pe care ar fi bine să-i evităm.

Hidratarea este esențială pentru un organism sănătos. Apa este cea mai potrivită alegere pentru copii, dar și pentru adulți, tocmai de aceea sticla cu apă n-ar trebui să lipsească din ghiozdanul lor, fie că merg la școală sau în parc, la joacă. Atenție la consumul de suc de fructe, sunt mulți părinți care optează pentru această variantă în locul apei. Sucul de fructe este format din apă, vitamine și fructoză, fibrele benefice din fruct rămân în storcător. În plus, pentru a obține un pahar de 250 ml de suc, folosim cel puțin 3-4 fructe. Ar trebui să ne gândim că dacă nu putem mânca odată un număr așa mare de fructe, n-ar trebui nici să-l bem. Consumul mare de fructoză nu este benefic pentru organism și din punct de vedere strict al conținutului de zaharuri, nu este mare diferență între un suc carbogazos și unul din fructe proaspăt stoarse.

Când vine vorba despre smoothie-uri, lucrurile stau puțin diferit, pentru că, practic avem fructe pasate, amestecate cu puțină apă sau lapte vegetal. Trebuie să fim totuși atenți la cantitatea de fructe folosite, pentru un copil un smoothie făcut de exemplu dintr-o banană, un mango și o cană de căpșune este prea mult pentru o singură gustare.

Fructele sunt de preferat a fi consumate ca atare. Uneori însă, mai putem prepara un smoothie în care să mai punem de exemplu și câteva frunze de spanac sau pătrunjel alături de câteva bucăți de banană și puține fructe de pădure.

Care sunt grupele de alimente energizante?

  • Carbohidrații sunt esențiali, ei asigură energia necesară funcționării organismului. Glucoza rezultată în urma metabolizării carbohidraților hrănește toate celulele corpului și este unica sursă de hrană a creierului. Trebuie să alegem carbohidrați complecși, cu eliberare lentă, care se găsesc în cereale integrale, legume, fructe, și nu carbohidrați simpli de tipul zaharurilor (bomboane, prăjituri, biscuiți, sucuri de fructe sau carbogazoase etc).
  • Proteinele sunt materia primă din care suntem construiți, sunt baza tuturor țesuturilor noastre, îndeplinesc funcții hormonale, au rol de protecție (anticorpii sunt proteine), dar și de transport. Ele se găsesc atât în produsele de origine animală, cât și în cele de origine vegetală și este foarte important ca meniul unui copil să fie cât mai diversificat și să cuprindă ambele categorii. Organismul copiilor este în formare, ei având nevoie de aproximativ 2 g proteină/kg corp în fiecare zi.
  • Grăsimile protejează organele și reprezintă o rezervă de energie pe care corpul nostru ar putea să o utilizeze în situații de criză. Există grăsimile bune, provenite din pește, uleiuri, nuci, semințe, și grăsimile mai puțin bune, cele hidrogenate, pe care le găsim în produsele procesate, în produsele de patiserie, biscuiți, snacksuri, dulciuri etc. Ar trebui să evităm ca acestea din urmă să se regăsească în alimentația copiilor, dar și a adulților.

Andreea-Carmen Radu este Consultant în Nutriție acreditat de către Ministerul Muncii și Protecției Sociale și Ministerul Educației și Cercetării Științifice și PN Level 1 Certified Coach ( Precision Nutrition Canada). Specializări: curs de Psiho-Nutriție acreditat IANLPC (International Association of NLP & Coaching) și IAHT (International Alliance of Holistic Therapist) curs de Nutriția copilului și Nutriție sportivă. Scrie pe www.carmenradu.ro.

 

Postează un comentariu

sau înregistrează-te pentru a adaugă un comentariu.

*

Comentarii

Nu există comentarii