Cautare




, Contributor

Orologerie de lux |
|

De la Secolul Luminilor la capodoperele orologere de azi – Christian Lattmann, CEO Jaquet Droz

Printre colecționari, orologeria a stârnit mereu pasiuni puternice. Vei întâlni oameni obsedați de versiunile unui model de referință, de un brand, de un anumit tip de complicație sau tehnică decorativă, de ediții ultralimitate sau de piese cu încărcătură istorică. Gusturile lor sunt bine definite, selectivitatea – proverbială. Puține branduri istorice întrunesc voturile majorității cunoscătorilor care pot recita liste de caracteristici tehnice doar la auzul numărului de referință al unui model.
CHRISTIAN_LATTMANN_5

Între aceste mărci, Jaquet Droz are un loc bine definit, fiind un arbitru al eleganței, care știe când să parieze pe minimalism și asimetrie și când pe opulența pieselor automaton. Această casă a cărei istorie începe în Secolul Luminilor rămâne fidelă codurilor sale estetice tradiționale, fiind totuși foarte apreciată de tineri, spune Christian Lattmann, CEO-ul companiei.

Care a fost prima ta experiență în industria ceasurilor?

După ce mi-am încheiat studiile, m-am angajat la Longines. Mi-a plăcut să lucrez acolo deoarece compania are o anumită cultură, pe care o poți regăsi, de altfel, în întregul Swatch Group: dacă îți dai silința, oportunitățile de dezvoltare a carierei nu vor lipsi. Pentru un tânăr, e cum nu se poate mai motivant. Datorită produselor și a incredibilei istorii a brandului, mi-am descoperit o mare pasiune pentru orologerie.

Putem spune că asta ți-ai dorit de la început, o carieră în domeniul orologer?

Nu, nu am avut un plan de carieră.

Dacă e să te gândești la tot ce ai făcut până acum, care perioadă a fost cea mai dificilă?

Fiecare dintre etape a venit cu propiile provocări. Eu sunt un om destul de nerăbdător, am mereu senzația că nu fac suficient. Dar, până la urmă, acesta e motorul care te duce mai departe.

Care este relația ideală dintre creativitate și leadership atunci când vine vorba despre un post de management în industria orologeră?

Cele două sunt interconectate. Dar când spun creativitate nu mă refer doar la design sau la produse, ci și la un alt tip de a gândi lucrurile, la asumarea de riscuri, la curajul de a greși sau de a alege o cale cu totul diferită. Fondatorul Swatch Group, Nicolas Hayek, avea o vorbă: „Dacă procedam ca restul, nu mai cream Swatch”.

Anul acesta a adus o groază de schimbări în industria orologeră, mai ales în ce privește calendarul expozițional, unde mărcile își prezintă noutățile. Care sunt provocările de azi ale orologeriei de lux și cum le întâmpină Jaquet Droz?

Nu pot vorbi în numele întregii industrii. În ceea ce privește brandul Jaquet Droz, ne străduim să ne adaptăm cerințelor publicului nostru, să utilizăm metodele moderne de comunicare și să stabilim o relație cât mai apropiată cu clienții; nu dorim să stăm într-un turn de fildeș. Și nu vrem să-i împărțim pe clienți în categorii artificiale. După părerea mea, experimentarea directă a produselor excepționale va rămâne mereu foarte importantă în haute horlogerie.

Putem vorbi despre oportunități specifice acestei perioade?

Jaquet Droz creează ceasuri de referință, objets d’art, prezintă mostre de măiestrie. Interesul și cererea pentru artă sunt perene.

Din câte îmi amintesc, ceasurile Jaquet Droz au fost distribuite pentru o vreme pe piața românească. Rămâne ea interesantă pentru brand?

Eu știu că românii călătoresc foarte mult și preferă să cumpere ceasuri Jaquet Droz din străinătate. Totuși, noi urmărim îndeaproape piața, iar dacă se ivește o oportunitate sau dacă cererea se mărește, vom relua prezența în România.

Care rămân piețele voastre cele mai importante?

Sunt aceleași ca pentru întregul sector de lux: Asia, Europa, America de Nord.

Cum s-a schimbat profilul clienților Jaquet Droz de-a lungul ultimelor decenii?

Vârsta medie a scăzut ușor, dar noi am fost mereu populari în rândul clienților tineri. Iar interesele lor nu s-au schimbat prea mult – clienții noștri iubesc stilul, eleganța, arta și le place să se facă remarcați.

Cum comunică brandul cu tinerii?

Generațiile mai tinere caută din ce în ce mai mult să se diferențieze și știu să își exprime gusturile. Pentru noi, asta reprezintă o oportunitate, iar platformele sociale constituie cele mai importate mijloace de comunicare. Suntem norocoși să avem o echipă cu totul și cu totul excepțională; noi apreciem calitatea, nu cantitatea. Trebuie să continuăm să fim creativi, îndrăzneți, autentici. Acestea sunt valorile care atrag clienți.

Un ceas Jaquet Droz, mai ales unul cu cadran excentric, este ușor recognoscibil. De unde vine această pasiune pentru asimetrie?

Noi folosim foarte mult asimetria, dar și minimalismul, caracteristicile de design discrete, contemporane, cum e cazul modelului Grande Seconde Off-Centered Onyx, unul dintre bestseller-urile noastre. Dincolo de toate acestea, ne-am găsit mereu inspirația și în natură și de aceea unele dintre piesele noastre, mai ales cele de tip automaton, precum Tropical Bird Repeater, sunt foarte bogat decorate; aceste ceasuri sunt expresia perfectă a experienței noastre în meșteșugurile artistice ale așa-numitei haute horlogerie.

Care sunt cele mai importante modele pe care Jaquet Droz le prezintă în 2019?

În 2018 am lansat Grande Seconde Skelet-One, o reinterpretare a modelului de referință Grande Seconde. Succesul acestuia ne-a încurajat să extindem colecția anul acesta, așa că în martie am prezentat un model cu carcasă ceramică și curea albastră. În mai am adus alte piese noi, în mod special un automaton la care s-a lucrat timp de cinci ani.

Bănuiesc că îi întâlnești des pe colecționarii de ceasuri Jaquet Droz. Unde ai văzut cea mai impresionantă colecție?

Am avut norocul să întâlnesc colecționari din întreaga lume, care aveau numeroase piese Jaquet Droz, dar sunt sigur că există multe colecții neștiute

Care sunt caracteristicile care au făcut ca Jaquet Droz, o referință clasică a tradiției orologere, să rămână atractiv până azi?

Ne-am străduit să ne definim cât mai bine codurile stilistice și identitatea, să avem o personalitate foarte bine conturată, să nu trădăm aceste lucruri. Rămânem fideli valorilor care ne-au consacrat, cele pe care maeștrii ceasornicari Pierre Jaquet Droz și fiul său, Henri-Louis, le-au impus creând piese excepționale de-a lungul perioadei pe care o cunoaștem drept Iluminism. Noi suntem azi gardienii acestei tradiții pe care continuăm să o îmbogățim.

Care este modelul pe care îl porți cel mai mult?

Sunt atât de multe… Iubesc în mod special ceasurile Grande Seconde Moon Ivory Enamel și Grande Seconde Skelet-One Ceramic.

Cum îți reîncarci bateriile când nu ești la birou sau în deplasări de business?

Nu am prea mult timp liber, dar pot spune că munca este pasiunea mea. Îmi place să stau cu familia, să călătoresc, să fac sport cu ei, să ne petrecem timpul cât mai frumos.

Pe care dintre cărțile citite recent ai recomanda-o publicului Forbes?

„Sapiens. Scurtă istorie a omenirii”, de Yuval Noah Harari. E foarte utilă pentru a înțelege unele lucruri.

Locul pe care îl iubești cel mai mult este…

Casa mea.

Când spui succes, te gândești la…

Recunoașterea realizărilor obținute prin muncă.

Postează un comentariu

sau înregistrează-te pentru a adaugă un comentariu.

*

Comentarii

Nu există comentarii