Să vinzi ceasuri de colecție poate fi la fel de greu ca a le crea. Cunoscătorii cu dare de mână nu se emoționează în fața numelor celebre și sunt mai degrabă neîncrezători în discursul publicitar. Într-un interviu de acum un an, Pascal Raffy, proprietarul Casei Bovet 1822, îmi spunea că „provocarea în următorii ani va fi legată de echilibrul în cadrul rețelei de distribuție, nu de privilegierea unei anumite piețe”. Principiul acesta e mai important azi ca niciodată, ținând cont de criza pe care o traversăm.
Oțel, aur și cadrane guilloché
Neștiind că întregul calendar expozițional și de vânzări care le permite orologerilor să interacționeze cu jurnaliștii, distribuitorii și pasionații de ceasuri se va destrăma cu totul, Bovet 1822 s-a pregătit ca la carte pentru 2020, aducând modele și versiuni noi ale unor ceasuri spectaculoase. Să începem cu noutățile „accesibile”. Ceas din oțel, cu un diametru de 42 mm, Fleurier 19Thirty este echipat cu mecanism cu întoarcere manuală, cu rezervă de mers de o săptămână. Ambele cadrane, atât cel al orelor/minutelor, cât și cel al secundelor, sunt descentrate, dar împreună formează o compoziție echilibrată, întregită de decorațiunile vegetale stilizate. Ceasul costă 19.800 de franci, cu 4.700 mai puțin decât Récital 29 care, la capitolul funcții, adaugă fazele Lunii (tratate cu Superluminova pentru a fi vizibile în întuneric), dar renunță la secundarul plasat în dreptul orei 6, pentru a face loc noii complicații.
Cu Miss Audrey & Monsieur Bovet intrăm pe tărâmul materialelor nobile și al poeziei. Bovet este specialistul în materie de ceasuri-pereche, o tradiție îndelungată a Casei. Modelul feminin, Amadéo Fleurier 36 Miss Audrey, pe numele său întreg, este din oțel decorat cu diamante (asociere foarte apreciată de unii iubitori de orologerie), are cadran verde sau albastru decorat în tehnica guilloché sau din aventurin și costă 20.500 de franci. Companionul, Amadéo Fleurier 43 Monsieur Bovet, este din aur roz (50.000 de franci elvețieni) sau alb (53.000 de franci elvețieni), având cadran verde, albastru sau roșu și fiind decorat în aceeași tehnică.
Preferatele mele sunt versiunile 2020 ale modelului Virtuoso VII, din aur alb sau roz, cu cadran roșu sau verde. Efectul estetic este spectaculos, mai ales că accentele coloristice sunt integrate unei arhitecturi complexe compuse din transparențele calendarului perpetuu, decorațiunile mecanismului și structura funcțiilor pe cea de-a doua față a ceasului. Variantele „de bază” ale lui Virtuoso VII sunt cotate la 79.000 (aur roz), respectiv 82.000 de franci elvețieni (aur alb). Cum unii dintre colecționari vor dori să-și personalizeze ceasul prin gravare, picturi miniaturale sau ornamentare cu diamante, prețul lui va crește pe măsura cerințelor.
Pe lângă aceste noutăți, Casa Bovet 1822 insistă și în acest an asupra unui alt model de excepție, supercomplicatul Virtuoso X (ore, minute, secundar dispus pe tourbillon, două fusuri orare adiționale, un al doilea afișaj ore-minute pe verso și indicator al rezervei de mers), cotat la 325.000 de franci elvețieni.
Capodoperele fac istoria
Cum se explică succesul de azi al brandului? Tradiția are partea ei de „vină”, însă renașterea Casei se datorează unui antreprenor venit din afara industriei orologere. Cu două decenii în urmă, Pascal Raffy părăsea businessul condus de familia sa și investea curajos în Bovet 1822. Nu e lucru neobișnuit ca un om de afaceri fascinat de lux să-și descopere, pe lângă calitatea de client, și potențialul creator în acest domeniu. De altfel, nu puține sunt mărcile orologere care s-au reinventat mai mult sau mai puțin inspirat în urma unor astfel de schimbări ale structurii acționariale, nici companiile care reapar după decenii de absență sau care, pur și simplu, pornesc la drum de la zero, înzestrate cu o investiție generoasă și cu un nume extras din istoria orologeriei.
Cazul Bovet 1822 e diferit, mi-a spus Pascal Raffy. Când a cumpărat marca, și-a dat seama că „viitorul depindea de integrarea cât mai bună a întregii ei experiențe. Am avut norocul să pot achiziționa manufactura pentru cadrane și pe cea pentru mecanisme în 2006. În cele din urmă, am devenit acționar în cadrul manufacturii pentru carcase în 2015”. Și astfel, Bovet a ajuns într-o poziție privilegiată: își permite să-și realizeze componentele. În fapt, manufacturile lui Raffy sunt furnizoare și pentru alte branduri în căutare de calitate ireproșabilă.
Pentru Bovet 1822, integrarea verticală a businessului înseamnă că nu există limite atunci când vine vorba despre inovare în materie de mecanisme sau despre decorarea ceasurilor. Casa deține zeci de patente și lucrează cu cei mai buni maeștri orologeri, dar și cu cei mai talentați specialiști din domeniul artelor aplicate.
Modelele Bovet, mă refer acum la cele din colecția Fleurier, sunt extrem de versatile. Grație unui sistem original de adaptare, ele se pot transforma din ceasuri de buzunar în ceasuri de mână sau de masă. Nu întâmplător am pus în fruntea enumerării ceasurile de buzunar: pasiunea lui Pascal Raffy pentru orologerie a fost stârnită de colecția de gen pe care o avea bunicul său. Ceasurile de buzunar au inspirat forma specială a pieselor Bovet Fleurier, ideea celor două fețe și inovațiile tehnice necesare pentru acest tip de afișare a funcțiilor.
Cele trei avataruri posibile ale ceasului Bovet ne fac să nu-l mai privim ca pe un simplu accesoriu (indiferent cât de spectaculos), nici doar ca pe un instrument (în ciuda funcțiilor complexe de care dispune), ci ca pe un obiect de artă. Vorbim despre unul dintre puținele cazuri în care sintagma „capodoperă orologeră” este, realmente, justificată azi. La fel stăteau lucrurile și cu două secole în urmă, când Edouard Bovet explora piața chineză, descoperind acolo numeroși colecționari de obiecte de lux, oameni cu dare de mână care apreciau delicatele cadrane decorate cu email, pietre prețioase și aur. Ori, în 1855, la Expoziția Universală de la Paris, când Bovet primea medalia de aur pentru o pereche de ceasuri emailate, comandate de împăratul Chinei.
Piesele create în trecutul îndepărtat de această Casă se găsesc azi în colecții particulare sau muzeale, lucru valabil și pentru ceasurile noi, de după 2001, anul în care Pascal Raffy a preluat compania. „Valorile fundamentale după care mă ghidez sunt respectul pentru istoria Bovet și pentru imbatabilul savoir-faire al artizanilor săi; aceste lucruri fac posibile prosperitatea brandului și îi asigură viitorul pe termen lung.” Asta pentru că succesul adevărat în orologeria de lux se contabilizează măcar în decenii, dacă nu în secole.