Cautare




, Contributor

Imobiliare |
|

De ce sunt magazine goale în Plaza România

2012_Fatada_Intrare_Lujerului_plaza_romania.jpg
Pentru vizitatorul neavizat, imaginea spaţiilor comerciale goale din Plaza România ar putea fi interpretată drept o problemă pentru centrul comercial. În fapt, este un semn al dezvoltării care urmează, spune Ali Ergun Ergen, managerul care a revenit acum câteva luni la conducerea Anchor Grup după mai bine de şase ani petrecuţi la concurenţii de la Băneasa Developments.

Primele malluri din Bucureşti, Plaza România şi Bucureşti Mall, urmează să treacă printr-o amplă operaţiune de renovare, cu un cost total de 50 de milioane de euro.

Află mai multe despre transformarea celor două centre comerciale şi vezi, în două GALERII FOTO, cum vor arăta ele peste aproximativ doi ani

Costurile acestei operaţiuni nu se traduc însă doar în investiţia propriu-zisă, ci şi în pierderea unor spaţii comerciale pe termen mediu.  “Unii chiriaşi pleacă, alţii vin. Acest proces există în orice mall. Noi am decis să nu mai închiriem anumite spaţii comerciale din care au plecat unii chiraşi, pentru că avem nevoie de spaţiu pentru lucrările de construcţie care vor avea loc şi care nu sunt deloc uşoare. De pildă, pe a întări o serie de stâlpi, vom lucra subteran, sub mai multe magazine care vor continua să funcţioneze în acest timp”, spune Ali Ergun Ergen, CEO Anchor Grup, proprietarul celor două malluri, care s-a întors la conducerea companiei în acest an.

Când îl întrebi ce a rămas la fel la Anchor Grup – companie pe care a părăsit-o pentru concurenții de la Băneasa Developments în urmă cu mai bine de șase ani și la care s-a întors la începutul acestui an –, Ali Ergun Ergen (foto stânga), spune, mai în glumă, mai în serios, că doar mobila din biroul său a rămas aceeași.

Într-adevăr, în ultimii cinci ani portofoliul companiei a crescut considerabil. În prezent, în afară de București Mall și Plaza România, acesta cuprinde și cea mai mare parte din ansamblul rezidențial InCity și  clădirea de birouri Anchor Plaza, situată în apropierea mallului de pe Bulevardul Timișoara din București. La aceste bunuri se adaugă o altă clădire de birouri, aflată în prezent în construcție, dar și un portofoliu semnificativ de terenuri în București și împrejurimi.

Și acționariatul companiei s-a schimbat. Anchor Grup a fost înființat în România acum mai bine de 13 ani, de către Tunc Çapa (al cărui nume se traduce prin „ancoră”– „anchor” în engleză”), în calitate de acționar minoritar, și Fiba Group, din postura de acționar majoritar. „Noi eram managing partners, venind din domeniul dezvoltării de centre comerciale”, spune Ali Çapa, fiul fondatorului Tunc Çapa, care s-a alăturat grupului acum șase ani, în postura de CFO. Acum aproximativ un an și jumătate, familia Çapa și-a separat afacerile de Fiba Group, rămânând cu un portofoliu de terenuri pentru dezvoltări ulterioare, depozite și peste 90 de apartamente în complexul rezidențial InCity, la care se adaugă operarea rețelei de restaurant Wienerwald.

Când vine vorba despre  ce ar fi făcut altfel dacă ar fi rămas la Anchor, Ali Ergun Ergen spune că nu i se pare corect să emită opinii pe această temă și preferă să vorbească despre evoluția pieței. „La vremea când aceste două malluri au fost construite, nu exista altceva, ele se adresau întregului oraș. În timp, alte centre comerciale au fost dezvoltate”, spune el. Ceva a rămas totuși constant: dimensiunea relativă a populației Bucureștiului, ponderată cu venitul disponibil al locuitorilor Capitalei, adică banii care rămân după achitarea facturilor, a chiriei/ratei la bancă, a întreținerii. „Bineînțeles, criza afectează această sumă, dar nu foarte mult, pentru că populația orașului se mărește ușor în fiecare an și această creștere a compensat scăderea venitului disponibil”, explică managerul turc. „Prăjitura încă există, dar e tăiată în mai multe felii.”

Situația este cum nu se poate mai diferită față de acum zece ani, când cele două malluri din portofoliul Anchor aveau clienți din tot orașul.

„Acum se adresează pieței de proximitate și așa vor sta lucrurile și în viitor. Orașul a devenit dificil, pentru că durează mult să ajungi dintr-un loc în altul, astfel că oamenii au devenit foarte doritori să-și construiască viața pe elemente de proximitate”, spune Ali Ergun Ergen. Iar dacă în zona Vitan, unde este situate București Mall, concurența, reprezentată de Sun Plaza, este relativ departe, în cartierul Drumul Taberei bătălia pe buzunarele locuitorilor este aprigă. La doar un kilometru depărtare se află AFI Cotroceni, mallul celor de la AFI Europe România.

Cinematografele reprezintă unul dintre segmentele pe care concurența dintre Plaza România și AFI Cotroceni este extrem de vizibilă. Dacă în Plaza România cinematograful este operat in-house, în AFI Cotroceni operatorul este Cinema City, cel mai activ jucător din domeniu în România, care a deschis în mall și un cinema IMAX. „Cinematograful lor este mult mai mare decât al nostru, dar ideea nu este să construim unul mai mare decât al lor, ci să diversificăm serviciile”, spune Ali Ergun Ergen, precizând că, în condițiile evoluției tehnologiei din ultimii ani, a apărut posibilitatea de a vinde bilete nu doar la filme, ci și la concerte live, evenimente sportive sau chiar de a închiria sala pentru aniversări.

Un alt avantaj pe care managerul  turc spune că îl are în lupta cu concurența derivă din faptul că toți retailerii apreciază cele două malluri din portofoliul Anchor. „Sunt locurile unde și-au început businessul în București și ei sunt cei care ne-au creat practic platforma pe care ne-am construit și crescut businessul în România”, explică Ali Ergun Ergen. Deși are o experiență semnificativă pe piața de retail din România – sau poate tocmai de aceea –, managerul turc vede Anchor Grup într-o postură de „newcomer” pe „noul“ segment al centrelor comerciale din București.Iar renovarea celor doup centre comerciale face parte din strategia prin care Ali Ergun Ergen speră să obţină o felie cât mai mare din “prăjitura” reprezentată de piaţa centrelor comerciale bucureştene.

Postează un comentariu

sau înregistrează-te pentru a adaugă un comentariu.

*

Comentarii

Nu există comentarii