Cautare




, Contributor

Tech |
|

De ce am renunțat la Facebook

Rețeaua socială nu-mi aducea altceva decât pierdere de vreme și frustrări inutile, profesional vorbind. Pentru rezultatele atât de trâmbițate trebuie să plătești cât nu face.
10. Facebook

Ca jurnalist, TREBUIE să fii prezent pe Facebook. Nu se poate altfel. Unde o să-ți mai promovezi tu articolele pe care le scrii? Cum o să te mai găsească lumea? Ce o să faci de acum încolo? Acestea sunt doar câteva dintre axiomele și întrebările care apar atunci când discuți despre dezactivarea sau chiar ștergerea contului de Facebook. Privirile uimite, de genul ”Ce l-o fi apucat și pe ăsta, cum să nu mai aibă Facebook?”, te privesc cu un fel de milă, în timp ce buzele rostesc axiomele și întrebările de mai sus.

GALERIE FOTO TOPUL CELOR MAI VALOROASE BRANDURI DIN LUME. Pe ce loc e Facebook?

Și totuși, am luat această decizie ”dureroasă” și, de aproape trei săptămâni, nu mai am cont de Facebook. Enumăr mai jos câteva dintre motive.

  1. Pe contul personal, cel mai mare număr de like-uri l-am strâns la o poză cu o farfurie pe care se aflau o bucată de ceafă la grătar și o porție de cartofi prăjiți. Cel mai mic număr, la un link către un articol la care am lucrat două luni. Nu, nu trăim într-o lume superficială, așa s-a nimerit!
  2. Reach-ul este un indicator neimportant. Degeaba îți zic statisticile Facebook că ai un reach de zeci de mii de persoane, când Google Analytics îți arată că doar 5% dintre aceste persoane au și accesat link-ul și au citit articolul. Știți, dacă cineva petrece doar 10 secunde pe pagina cu articolul nu înseamnă că l-a și citit.
  3. Dacă vrei să fii vizibil pe Facebook, trebuie să plătești. Ok, acesta este modelul de business al rețelei sociale, însă eu nu sunt dispus să ofer conținutul pe care-l scriu ca să facă alții bani din el și eu să nu primesc nimic la schimb decât o promovare scumpă, de ale cărei efecte nici măcar nu sunt sigur și care nu aduce, în cazul articolelor de presă, nici un fel de ”return on investment”.
  4. Algoritmul după care Facebook afișează pe newsfeed postările nu este relevant pentru mine. Văd postări pe care nu vreau să le văd și nu le văd pe cele pe care vreau să le văd. Și nu, nu am chef și timp să stau să caut prin toate cotloanele setărilor pentru a bifa tot felul de căsuțe ca să văd ce vreau în newsfeed. Și nu vreau nici să văd postări sponsorizate de la politicieni pe care nu-i suport, cu produse și servicii care nu-mi plac sau cu muzicieni care au mai mulți bani decât alții, pentru că sunt promovați în draci la posturile de radio comerciale – ”Muzica e ca un deodorant și trebuie să o pui în galantar. Dacă nu o pui în galantar, lumea nu știe că există”, după cum îmi spunea un cunoscut realizator de radio acum ceva vreme – și au așadar sume mai mari de cheltuit pentru a se promova pe Facebook.
  5. Nu în ultimul rând, rețeaua socială dezumanizează și atomizează societatea. E adevărat, pentru a ține legătura cu prietenii care se află în alt oraș sau în altă țară, Facebook-ul are o oarecare utilitate, dar nu trebuie să uităm de alte aplicații, care nu vin la pachet cu dezumanizarea și atomizarea de care vorbeam mai sus, precum Skype, WhatsApp sau Viber.

Am un mesaj pentru fanii înfocați ai rețelei sociale care vor citi acest articol: nu sunt singurul care nu mai crede în Facebook. Un studiu recent, citat de realtor.org, arată o scădere de 21% a conținutului original sau a informațiilor personale printre cei 1,6 miliarde de utilizatori din fiecare lună ai Facebook. ”Această tendință indică o vulnerabilitate a gigantului social”, se arată într-un articol publicat de revista americană Fortune. Astfel, ceea ce a început ca ”un spațiu intim și special pentru a împărtăși lucruri cu ceilalți devine o mare platformă impersonală și profesională”. Or, pentru asta există LinkedIn, nu avem nevoie de Facebook.

Cum am procedat și, mai ales, care au fost efectele ieșirii mele din rețea? Mai întâi am dezactivat contul, ca un experiment: mă vor suna sute de oameni, smulgându-și părul din cap și rupându-și hainele de pe ei, să mă întrebe unde am dispărut și să încerce să mă convingă să revin? Nu s-a întâmplat acest lucru, așa că din punct de vedere al ”publicului” meu de pe rețeaua socială pot fi liniștit: vor fi bine, se vor descurca și fără mine acolo.

M-au contactat, prin telefon, WhatsApp, mail sau sms, oameni cu care am treabă și care oricum m-ar fi contactat în aceste moduri. Am contactat, la rândul meu, oamenii cu care am treabă, în aceleași moduri. Așadar, activitatea mea profesională nu a avut de suferit, ba dimpotrivă.

Google revine în fruntea topului BrandZ al celor mai valoroase 100 de branduri la nivel mondial, cu o valoare de 229 miliarde de dolari

De promovarea oferită de Facebook contra cost (It`s not free and it always won`t be – nimic nu e gratis pe lumea asta) nu am nevoie, mă interesează mai mult calitatea cititorilor decât numărul lor – lucru care ar trebui să-i intereseze și pe cei care cumpără publicitate pe site-uri uitându-se la numărul de click-uri -, de aceea mă voi orienta în perioada următoare, pentru promovarea articolelor pe care le scriu, pe newsletter, acest marketing direct din online.

Nu în ultimul rând, acum am mai mult timp pentru a lucra sau pentru a face orice altceva decât să stau și să ”scrolez”ca un zombie pe telefon, în căutarea postărilor sau a verifica cine mi-a dat like și cine nu. Și, parafrazând un graffiti de largă răspândire bucureșteană, am mai mult timp să privesc cerul, nu ecranul telefonului mobil. Ceea ce vă recomand și dumneavoastră.

Postează un comentariu

sau înregistrează-te pentru a adaugă un comentariu.

*

Comentarii