Cautare




, Contributor

SmallBusiness |
|

De ce nu poate oricine deveni antreprenor

Înurmă cu câtevasăptămâniam participat la World Entrepreneurship Forum (Entrepreneurship 3.0 – Unlimited Opportunities), în Lyon, Franța. M-am întors acasă cu o singură concluzie: nu oricine poate deveni un antreprenor de succes.
Antreprenor

În ultimii ani, mass media a glorificat antreprenorul și pasiunea lui. Tinerii sunt învățați că dacă sunt pasionați și cred cu adevărat într-o idee, o pot transforma într-o afacere de succes. Tot mai mulți tineri (și nu numai), forțați de un climat economic dur și de o piață a muncii nesigură, iși lansează propriile afaceri. Realitatea este că peste 93% din start-upuri eșuează.

Paul Graham,  fondatorul Y Combinator, cel mai prestigios accelerator de afaceri din Silicone Valley, declară că același procent, 93%, din afacerile care sunt acceptate în accelerator eșuează. În alte cuvinte, un start-up are mai puțin de o șansă din zece să reușească.

Problema? Felul în care abordăm antreprenoriatul este eronat – crede Pablo Martin de Holan, profesor de antreprenoriat și decanul programelor de MBA la EMLYON Businsss School. El susține cu tărie că fiecare societate trebuie să încurajeze antreprenoriatul bazat pe dovezi, nu pe povești.

Dovezile sugerează că afacerile de succes, cele care reușesc să susțină o creștere constantă a cifrei de afaceri, sunt fondate de oameni de vârstă mijlocie, care au experiență în domeniul respectiv, au o rețea de contacte bine stabilită și știu exact ce fel de oportunități doresc să abordeze.

Există un număr impresionant de studii care pot fi folosite spre a dezvolta o metodă în antreprenoriat .În schimb, se pare că ne bazăm recomandările în afaceri pe opinii respectabile, care pur și simplu sunt greșite. Antreprenoriatul e un risc în sine, nu trebuie să îl facem mai riscant prin a da sfaturi după ureche’’, mai spune profesorul.

Marco de Holan povestește cum mulți dintre studenții lui citesc (auto)biografii ale oamenilor de afaceri de succes și apoi urmează sfaturile lor ‘ad literam’ în speranța aceluiași rezultat. Și nu uită să amintească de cât este de populară în rândul tinerilor care studiază antreprenoriat la EMLYON, Biografia lui Steve Jobs.

Pentru a ilustra studenților lui cât de greșită este această metodă, Marco de Holan le explică acestora că la fel caîn relațiile amoroase, în afaceri nu există o rețetă standard care să funcționeze pentru toată lumea la fel. Stafuri precum cele ale lui Steve Jobs sunt specifice situatiei lui și nu ar trebui sub nicio formă privite ca pe o biblie a afacerilor de succes.

Dacă succesul în antreprenoriat înseamnă a crea o afacere sustenabilă, dovezile indică că pregatirea și cunoștințele stimulează succesul mai mult decât pasiunea. Atât pregătirea asidua căt și cunoștințele (în domeniu și cele de afaceri) îmbunătățesc semnificativ ratele de succes ale unui start-up.

În sprijinul acestei abordari vine un studiu de cercetare efectuat de profesorul Jeroen de Jong de la Rotterdam School of Management . Acesta analizează factorii care determină successul în antreprenoriat. Contrar credințelor antreprenoriale, emularea comportamentului în afaceri al unei persoane de succes, nu va duce neaparat la succes.

Cu toate acestea, un antreprenor cu o rețea de contacte bine stabilite în industrie și care învață de la oamenii de afaceri din imediata apropiere va avea mai mare succes decat un antreprenor care penetrează o industrie nouă.

Același studiu subliniază faptul că spre deosebire de alți angajați, un antreprenor are nevoie de un set de abilități mult mai diversificat și trebuie să se afle intr-un proces continuu de învățare. Prof. De Jong declară că antreprenorii careîncearcă și spear să mai reușească după ce au eșuat în nenumarate rănduri, dau dovadă de o lipsă acută de abilități și competențe necesare în afaceri. Dacă un antreprenor eșuează în nenumarate randuri, înseamnă că nu are abilitatea de a învăța din greșeli și deci ii lipsesc competențe vitale pentru conducerea unei afaceri.

Postează un comentariu

sau înregistrează-te pentru a adaugă un comentariu.

*

Comentarii

Nu există comentarii