Cautare




, Contributor

Specialist în comunicare și marketing. Analizează universul consumatorilor pornind de la insight-uri din studii sociologice, psihologice și antropologice.

Opinie |
|

De ce maternitatea nu mai e de-ajuns

Nu cred că există vreun job mai „mare” decât cel de Mamă, fie și numai pentru simplul motiv că el nu se termină niciodată. Practic, 24/7, Mama oferă puilor de oameni din tot ce ARE și din tot ce ESTE.
Olivia Petre_new _oct 2019

Într-un fel, mamele dau noii societăți aportul suprem: noua generație. Ele (ne) oferă Viitorul. Dar asta nu înseamnă că a fi mamă este întotdeauna de ajuns pentru a fi împlinită. Sau e maternitatea în măsură să împlinească o femeie pe termen lung?

Știu, întrebarea e veche și răspunsul diferă în funcție de cum își măsoară fiecare scopul și calitatea vieții. Pentru mine, maternitatea e formidabilă. Dar NU e de ajuns.

Spun asta fără să le etichetez pe femeile care vor să se dedice în totalitate creșterii copiilor sau care, pur și simplu, sunt nevoite să facă asta. O spun aplaudându-le cu respect. „Să stai acasă cu copiii e ușor” numai pentru cine nu a încercat asta vreodată. După mine, mamele cu normă întreagă sunt eroii din spatele cortinei, pe scena unei societăți în care oamenii încă sunt definiți după jobul lor.

Însă spun că maternitatea nu este de ajuns pentru multe femei (printre care și eu) pentru că:
E aproape imposibil să îți acoperi toate nevoile profunde printr-un singur Rol. Cu toții avem șase nevoi esențiale de care, în cea mai mare parte a timpului, nu suntem conștienți, dar pe care încercăm să le satisfacem prin fiecare acțiune – de la Tony Robbins citire, nevoile noastre sunt:
Nevoia de Siguranță – căutăm certitudine și stabilitate, de aceea evităm lucrurile care ne aduc disconfort și le căutăm pe cele care ne provoacă plăcere.
Nevoia de Nesiguranță/ Varietate – căutăm noutate, stimuli variați și experiențe inedite.
Nevoia de Statut – căutăm recunoaștere, să ne simțim importanți și speciali.
Nevoia de Conexiune/Iubire – căutăm intimitate, conexiune cu alții și iubire.
Nevoia de Evoluție – căutăm să simțim că progresăm în diferitele segmente ale vieții.
Nevoia de Contribuție – căutăm să avem un aport la binele celorlalți și al comunității.

Să hrănești toate aceste nevoi dintr-un singur rol, fie el și unul atât de important și de plin de satisfacții precum cel de Mamă, e… ultradificil. La fel de dificil cum ar fi să aștepți împlinirea lor prin profesie și atât. Daaaar, multe nuanțe vin din faptul că fiecare persoană este definită de una, maximum două nevoi dominante, care îi motivează în mare măsură alegerile de viață și comportamentele.

Prin urmare, o femeie cu o nevoie dominantă de Conexiune are mult mai multe șanse să se regăsească cu totul în rolul de mamă decât o femeie cu nevoia principală de Varietate. De asemenea, un job care oferă recunoaștere publică e mult mai relevant pentru o persoană cu nevoia dominantă de Statut decât pentru cineva motivat de nevoia de Contribuție.

Mamele active profesional tind să fie mai echilibrate și mai puțin obosite.
Femeile sunt manageri prin definiție, se spune, pentru că ele dintotdeauna au gestionat casa și familia. Dar cu ce cost? Un meta-studiu efectuat în pandemie de The Gottman Institute & revista Motherly surprinde o realitate contra-intuitivă a maternității: majoritatea mamelor din generația Millennials simt că își dau aproape toate resursele familiei, însă cele care se ocupă exclusiv de creșterea copiilor se simt „epuizate” într-o proporție mult mai mare (peste 50%) decât working moms (35%). So, chiar dacă mamele active profesional jonglează cu mai multe planuri, la sfârșitul zilei, tot se simt mai fresh decât cele care se ocupă 100% de copii.

Lesne de înțeles aici cum identitatea profesională îți dă ocazia să te gândești și la altceva pe lângă rutina de acasă și să te conectezi cu alți oameni pe lângă cei dragi din familie – deci îți acoperă nevoia de varietate. În același timp, atragerea de venituri te ajută să ai o viață mai bogată pe toate planurile – deci te ajută să îți acoperi nevoile de confort, de statut și de creștere.

Copiii vin și pleacă, dar relația cu tine însuți rămâne.
Se spune că bărbații controlează mai bine planul material, de aceea tind să își ia validarea din realizări & resurse (carieră, mașină etc.), iar femeile controlează mai bine planul emoțional, de aceea tind să își ia validarea din relații (copii, cuplu, prieteni). Numai că… relațiile vin și pleacă, la fel cum copiii, la un moment dat, își iau zborul. Am fost martora multor cazuri în care plecarea de acasă a copilului a lăsat în viața mamei o lipsă devastatoare de sens.

Atunci mi-am amintit de ce spunea Osho: „Odată cu copilul, se naște și Mama lui. Înainte de acesta, exista doar Femeia”.

Ei bine, poate că trebuie să se întâmple și fenomenul invers la un moment dat: odată cu creșterea și maturizarea copilului, trebuie să renască și Femeia. Trebuie să renască și să își construiască o identitate care să îi dea sens și motivație în afara sau în extinderea rolului de mamă. Din care oricum nu va ieși niciodată. Pentru a face asta, trebuie să depășim uneori sentimentul de „mom guilt” („vinovăția mamei”), adică ideea că este egoist să îți dorești și altceva de la viață sau de la tine atâta vreme cât „ai un copil de crescut”. Să conștientizăm că a investi și în alte roluri nu te transformă într-o mamă rea, ci mai degrabă într-o mamă mai împlinită. Iar dacă mama e mai bine, toată familia va fi mai bine.

A fi Mamă este și va fi mereu despre A DA, iar acest lucru e parte din misiunea supremă a femeilor. Pentru multe dintre ele, e chiar cea mai importantă misiune. Dar, așa cum mi-a spus odată cineva, femeile trebuie să învețe cum să ofere și altfel decât necondiționat sau în exces. Pentru că, indiferent dacă dai totul pentru familie sau pentru job, în spate e același tipar deficitar: de a oferi compulsiv.

Cum ar fi să învățăm de la bărbați și să practicăm această iubire necondiționată și în raport cu noi însene, de exemplu?

O puteți urmări pe Olivia Petre și pe conturile personale @OliviaPetre și @ArtaDeAFiÎmpreună.

Postează un comentariu

sau înregistrează-te pentru a adaugă un comentariu.

*

Comentarii

Nu există comentarii