Cautare




, Staff

https://www.facebook.com/forbesromania https://twitter.com/ForbesRo

Telecom |
|

De ce îi poate inspira Nokia pe antreprenorii români din tehnologie?

Revenirea Nokia m-a făcut să mă gândesc la un model de business care ar putea deveni previzibil și în spațiul românesc: acela de a scoate profit dintr-un produs, chiar dacă afacerea în sine nu mai este productivă, la un moment dat, așa cum s-a întâmplat în cazul Nokia.
Paul Cosmovici-mic

de Paul Cosmovici (foto), avocat, fondatorul Cosmovici Intellectual Property

 

În 1998, unul dintre cele mai imporante branduri de telefoane mobile din România începea să intre în declin din cauza apariției smartphone-urilor. În 2012, Nokia era deja depășită de Samsung, apoi de Apple. În nici doi ani de la acest moment, compania avea să fie cumpărată de Microsoft.

Cum a fost posibil ca Nokia să aibă încă venituri de pe urma fabricării telefoanelor?

În cele mai multe dintre cazuri, producătorii de obiecte electronice sunt într-un proces continuu de dezvoltare, atât în ceea ce privește designul, cât și în ceea ce privește soft-ul din spatele produselor.

Când businessul nu mai produce profit, acest tip de companii  pot să abandoneze activitatea de fabricare a device-urilor și să îți transfere numele sub licență, către alte companii care să producă în continuare acele obiecte.

Nokia a vândut licența de marcă precum și o serie de brevete către două companii, una de origine chineză și cealaltă de origine finlandeză, care aveau să lucreze împreuna pentru producerea de telefoane marca Nokia.

În aceeași situație se află și Blackberry, ambele companii obținând profit în urma cestui tip de tranzacție. Licențiatorii, de talia celor două companii, pot câștiga milioane de lei pe an, fără să facă nimic.

Cum este posibil din punct de vedere legal?

În cazul companiilor mari care au intrat în declin într-un anumit moment al existenței lor, renumele mărcii este instrumentul pe care l-au folosit pentru a nu dispărea de pe piață de tot, adică au acordat liențe de marcă unor terțe companii care au toate mijloacele pentru a produce în continuare acele bunuri pentru care compania-mamă nu mai putea suporta costurile.

Ce înseamnă din punct de vedere legal să vinzi o licență de brand?

În media apare des sintagma de vânzare a unei licențe de brand. Este impropriu spus pentru că în realitate licența de brand nu se vinde, ci se închiriază. Astfel, toate drepturile asupra mărcii vor rămâne la proprietarul de drept (Licențiator), în timp ce compania care închiriază aceste drepturi (Licențiat) poate doar să utilizeze marca respectivă pentru o anumită perioadă de timp.

Titularii mărcilor optează de cele mai multe ori pentru acordarea unor licențe neexclusive și netransferabile, deoarece acestea sunt alegerile optime din punct de vedere financiar, interesul ultim fiind acela de a extinde multiplicarea veniturilor.

Care este perioada optimă de desfășurare a unui astfel de contract?

Contractul de licențiere a drepturilor asupra mărcii se poate încheia fie pe toată perioada de existență a mărcii, fie pe o perioadă determinată, caz în care titularul are obligația de a reînnoi drepturile asupra mărcii.

Pentru o protecție cât mai eficientă, compania care licențiază o marcă trebuie să fie foarte atentă la modalitatea în care este utilizată acea marcă și să o monitorizeze pentru a bloca înregistrări ulterioare a altor mărci identice sau similare. O modalitate simplă de a seta relația între Licențiat și Licențiator se referă la stabilirea unor clauze contractuale care să elimine din start eventuale practici neloiale cum ar fi fatul că Licențiatul nu are voie sa depună mărci care să includă marca sau sa deschidă firme care includă marca Licențiatorului.

Gestionarea unei protecții corecte a mărcii, încă de la înființarea companiei, poate genera și în România un astfel de comportament de business.

Postează un comentariu

sau înregistrează-te pentru a adaugă un comentariu.

*

Comentarii

Nu există comentarii