Cautare




, Contributor

Forbes.com

Media şi entertainment |
|

De ce, Doamne, circulă oamenii cu viteză pe șosele?

Lorand_Balint.JPG
Duminică, un motociclist s-a înfipt în mașina lângă care mă aflam, în timp ce mă plimbam pe jos prin București. Venit cu viteză mare, a lovit o altă mașină care a pornit de pe loc fără să-l observe și a ajuns la sub un metru de mine, direct în mașina parcată regulamentar pe stradă.

Am sunat la 112, am vorbit cu Poliția și cu SMURD. Vecinii din apropiere au adus o pătură ca să-l învelească pe rănitul întins pe caldarâm. În timp ce așteptam sosirea ajutoarelor m-am întrebat dacă nu cumva aș fi putut să fac ceva astfel încât să nu se ajungă aici. Ca în filme, am văzut cum șoferul pornește mașina fără să-l observe pe motociclistul venit lansat și aș fi vrut să-i strig să stea pe loc, să nu facă ceea ce era pe cale să facă. Dar n-am apucat să schițez niciun gest, așa cum a început, așa s-a terminat – totul într-o fracțiune de secundă.

Și totuși. Știam și atunci și știu și acum că aș fi putut încerca de mult timp să fac ceva pentru a reduce șansele ca accidentul să aibă loc: o campanie de marketing care să determine rapid reducerea dramatică a vitezei în România și s-o aducă mult mai aproape de limitele normale. O campanie care să taie de la rădăcină unul dintre factorii cei mai importanți care îi fac pe români să calce accelerația mai mult decât ar trebui: faptul că știu că nu vor fi prinși de poliție.

Pentru români nu este o noutate faptul că mașinile și motocicletele aleargă pe străzile României și pentru că cei care le conduc știu că dacă este un radar în față, ceilalți participanți la trafic o să le facă flash-uri astfel încât să știe să reducă viteza și să nu fie prinși. Când ești pe șosea și vin mașini din față, poți să alergi liniștit. Încetinești și stai în limitele legale dacă:

– cineva îți face semn cu farurile

– nu ai trafic din față pentru că efectiv nu poți știi dacă nu cumva e un radar pe acolo pe undeva

Scopul campanie: reducerea dramatică a vitezei pe șoselele din România.

Cum facem asta: prin golirea de conținut a flash-urilor date pe străzile din România.

Cum facem asta: prin determinarea șoferilor cărora le pasă de modul în care se circulă in România să dea flash-uri false.

Efectul ar fi instantaneu: aflați în trafic, șoferii vor reduce viteza crezând că este radar. După un timp nu vor mai reduce viteza chiar și în situațiile în care cei care vor face flash-uri le vor face „pe bune”. Și vor fi surprinși de radar. Odată, de două ori și apoi vor sta mai liniștiți.

Să afirm că momentul accidentului de duminică nu a fost deloc plăcut ar fi o subestimare gravă – mai ales că putea fi un metru mai la dreapta și m-ar cam fi făcut „afiș” pe clădirea din spatele meu.

Receptivitatea mea la discuțiile despre viteză în trafic este semnificativ mai mare decât era săptămâna trecută. Pe același raționament, o astfel de campanie ar trebui gândită cu o concentrare de resurse și eforturi la scurt timp de la următorul accident rutier grav, care să pună pe agenda românilor subiectul.

Nu de alta, dar campania nu va fi cu siguranță foarte populară și va genera controverse mari în rândul șoferilor care, nu-i așa, știu că lor nu li se poate întâmpla nimic pentru că ei sunt mai pricepuți ca ceilalți.

Post Scriptum 1. Astăzi, să faci flash-uri pare că este ilegal. Dacă este așa, înainte de începerea campaniei Legea ar trebui modificată cât să nu mai fie ilegal.

Post Scriptum 2. În timpul unui concert din cadrul Proms in the Park în Londra, un prieten englez mi-a atras atenția că ceea ce cântă din toți rărunchii englezii din jurul meu este un cântec de luptă al scoțienilor împotriva englezilor. La uimirea mea fățișă mi-a explicat relaxat că cea mai bună metodă de a goli de conținut un simbol este ca inamicul să-l îmbrățișeze cu căldură. Ce farmec mai are acum pentru scoțieni să-l cânte împotriva englezilor?

Postează un comentariu

sau înregistrează-te pentru a adaugă un comentariu.

*

Comentarii

Nu există comentarii