Cautare




, Contributor

UP by Forbes |
|

Dantelăria unui business de familie

De câte ori vei admira dantela unei rochii purtând semnătura unei mari case de modă, gândește-te că fiecare centimetru a trecut mai întâi prin mâinile unor artizani francezi care au transformat un meșteșug vechi de când lumea în cel mai dorit produs al vremurilor noastre. Cum a ajuns casa „Sophie Hallette“ regina absolută a dantelurilor fine?
Sophie Hallette ete 2013-RVB (1)

Cu trei ani în urmă, când actuala Ducesă de Cambridge, Kate Middleton, pășea către altarul de la Westminster Abbey într-o superbă rochie de mireasă din dantelă albă, Romain Lescroart – președintele „Sophie Hallette“, cea mai prestigioasă casă producătoare de danteluri din lume – jubila în biroul lui, de cealaltă parte a Canalului Mânecii. Motivul: modelul dantelei care acoperea partea de sus a superbei rochii create de Sarah Burton era un design ieșit din imaginația artizanilor săi din Caudry, orășel francez care reprezintă unul dintre ultimele bastioane ale acestui străvechi meșteșug.

Sophie Hallette ete 2013-RVB (9)

La momentul respectiv, s-a vorbit îndelung despre dantela înfățișând trandafiri și delicate flori de liliac stilizate, pe care brodaseră mii de pietricele cei mai buni artizani ai Royal School of Needlework (instituția britanică responsabilă de păstrarea și cultivarea lucrului de mână și a artei broderiilor), puțini cunoscând însă originea dantelei și a modelului în sine.

Departe de vreo secretomanie cultivată înadins, încă de la începuturile din 1887, când Eugène Hallette a fondat manufactura de dantele din Caudry, „Sophie Hallette“ a fost strict secretul connaisseurilor din lumea modei și al marilor case cărora le furniza elaboratele dantelării. Pentru că publicul larg nu are acces în atelierele din nordul Franței și nici nu vede numele brandului pe vreo etichetă sau pe frontispiciul vreunui magazin, faima s-a propagat doar între marii couturieri, iar în prezent putem număra pe degetele de la o mână marile case de modă care nu au folosit până acum dantelăriile fine de la Sophie Hallette în colecțiile lor de podium.

_SHP8063_print_bw

Manufactura s-a născut din imaginația francezului Eugène Hallette care, echipat cu șase războaie de țesut dantelă, și-a asumat statutul de continuator al unei tradiții vechi de peste 200 de ani. Deși toată lumea iubește acest material romantic și diafan, puțini știu cui îi datorăm producția sa la scară largă și, implicit, salvarea aceastei formă de artă de ritmul lent, întins pe luni și ani, al atelierelor de muncă manuală din secolul XVII.

Observând mișcarea iscusită a mâinilor unei cusătorese de dantelă, englezul John Leavers născocea, în 1808, un război de țesut mai altfel, capabil să creeze o dantelă la fel de fină și de elaborată precum cea handmade. Aparatul îi poartă numele până în zilele noastre („războiul Leavers”) dar, pentru că Revoluția Industrială evolua în ritm galopant, iar frica oamenilor de „amenințarea“ mașinăriilor creștea tot mai mult, englezul a decis, la câțiva ani după patentarea invenției, să-și exporte creația peste graniță, în Franța, pentru a evita ca echipamentele să fie distruse sau avariate în timpul mișcărilor de stradă.

Transportul s-a făcut ilegal – legile vremii nu permiteau înstrăinarea acestor tehnologii – iar „cărăușii“ de ocazie nu au reușit să ajungă decât până în Caudry, rămas până în ziua de azi cartierul general al dantelurilor fine, la nivel mondial.
La începuturile sale, Eugene Hallette era doar unul din cei peste 170 de producători de dantelă din Caudry, numărul angajaților atelierului său avansând de la o mână de oameni la debut până la 57 în 1952 și la nu mai puțin de 400 în anii 2000. În prezent, Caudry este, oficial, „orașul lui Sophie Hallette“.

Sophie Hallette ete 2013-RVB (3)

Și totuși… chiar dacă „Sophie Hallette“ – brandul – a devenit sinonimul absolut al dantelei de lux, Sophie Hallette – persoana – nu a existat cu adevărat niciodată. În 1942, când manufactura a fost cumpărată de către industriașul Etienne Lescroart, acesta și-a deschis un showroom în Paris, pentru a fi mai aproape de lumea marilor couturieri. I-a dat numele „Dentelle Sophie“ după nepoata sa nou-născută și, păstrând și numele fondatorului mărcii, a luat naștere „Sophie Hallette“ al cărui meșteșug într-ale dantelurilor este continuat, în prezent, de către strănepoții Romain și Maud, cel dintâi fiind președintele companiei, iar aceasta din urmă ocupându-se de activitățile de marketing ale companiei.

Nu doar conducerea companiei a fost lăsată însă moștenire. Cei mai mulți dintre artizanii actuali ai atelierului efectuează aceleași meșteșuguri pe care le făceau cândva părinții și bunicii lor, meseria de maestru dantelar transmițându-se din generație în generație. Chiar și în condițiile unei producții mecanizate, importanța meșterilor pricepuți este covârșitoare: fiecare centimetru de dantelă ieșit din război este analizat la mână, iar eventualele defecte sunt corectate imediat, cu ajutorul unor ace. Mai mult chiar, pentru că războaiele sunt aceleași din epoca lui Leavers (sectorul dantelei fiind de nișă, nu s-au mai produs niciodată alte utilaje), fiecare război are un „tutore“ care urmărește cap-coadă procesul de producție, fiind responsabil cu fiecare etapă și detaliu care ține de conservarea în bună-funcțiune a respectivei mașinării, o piesă de patrimoniu în adevăratul sens al cuvântului.

Sophie Hallette ete 2013-RVB (7)

„Aceste mecanisme sunt extrem de prețioase pentru noi, fiindcă nu avem de unde să mai găsim altele“, ne povestește Romain Lescroart. „Iar grija constantă pentru menținerea lor face activitatea noastră și mai migăloasă și mai dificilă“. La fel de grea este și provocarea de a acompania tendințele marilor case de modă ale lumii, anticipând în același timp ceea ce și-ar putea dori designerii celebri în fiecare sezon. Ori, altfel spus, trezindu-le pofta de danteluri tot mai elaborate și tot mai atent lucrate, ba chiar și inovatoare, chiar dacă sunt realizate pe utilaje de acum aproape două secole. Judecând după apetitul pentru dantelă al tuturor marilor branduri, mai ales în ultimele sezoane, acest material străvechi pare să aprindă imaginația creatorilor de modă mai mult ca oricând.

13 ©Philippe Schlienger_bw

„Dantela este un material atemporal, care poate fi adaptat în felurite moduri“, explică Romain, „de la combinații cu plastic la îmbinări migăloase cu piele artificială sau naturală, ca să enumăr doar câteva dintre variantele pe care le-am încercat deja“. Alchimiștii casei au mereu câteva experimente în lucru, laboratoarele „Sophie Hallette“ fiind locurile în care adevărați „savanți“ în halat alb, cu pipeta într-o mână și un pahar Berzelius în cealaltă testează nuanțele perfecte pentru fiecare model și verifică în amănunt compatibilitatea fiecărei țesături cu colorantul care urmează să fie folosit pentru vopsirea ei.

Sophie Hallette ete 2013-RVB (11)

Și, chiar dacă utilajele din atelierul „Sophie Hallette“ rămân de neînlocuit, posibilii viitori specialiști în dantelă continuă să-i iasă în cale lui Romain. De curând, compania a lansat o provocare universităților de design, pentru a descoperi noi talente care să propună experimente și reinventări inedite ale dantelei. „Am fost absolut impresionați de ceea ce au făcut studenții cu dantelurile noastre“, recunoaște Romain. „Chiar dacă în ultimii ani dantela a fost răsfățata podiumurilor, după ceea ce am văzut acum credem că designul acestui material are un potențial mai mare decât și-ar fi imaginat cineva vreodată“. Războaiele lui Leavers vor intra curând pe mâna unei noi generații, pentru care tehnologia nu mai este o amenințare, ci o provocare numai bună de înfrânt. „Podiumurile aparțin acum dantelei“, zâmbește Romain. „Mai mult decât și-ar fi putut imagina cineva vreodată“.

 

Postează un comentariu

sau înregistrează-te pentru a adaugă un comentariu.

*

Comentarii

Nu există comentarii