Innoship este un startup înființat în 2019 ce oferă soluţii de livrare rapidă pentru companiile din industria de retail şi e-commerce. În doar 6 luni de la lansarea comercială, dezvoltatorul soluţiei de tip SaaS (software as a service) a obținut o finanțare de mai bine de jumătate de milion de euro din partea fondului de investiţii GapMinder.
„Plecasem deja pe această verticală cu un avânt destul de puternic, iar COVID-19 nu a făcut decât să ne accelereze creșterea de business“, spune Daniel Nicolae, în cadrul unei noi ediții a emisiunii online Forbes Reinventarea României. După ce a securizat investiția, antreprenorul a dat curs acestei creșteri accelerate.
Platforma Innoship aduce în prim-plan o nouă tehnologie care nu a mai existat până acum și care rezolvă probleme esențiale în curierat.
„Țin costurile sub control, cresc calitatea serviciului de livrare, așadar cresc experiența clientului final“, explică Daniel, pe scurt, filosofia din spatele business-ului său. A dezvoltat platforma, împreună cu alți trei parteneri, în urmă cu mai bine de un an, iar primii clienți au venit la începutul anului 2020. Ritmul de dezvoltare rapid a permis ca, în prezent, să gestioneze aproximativ 20.000 de comenzi zilnice.
Bineînțeles, a contat și sprijinul fondului de investiții care și-a adus nu numai un aport financiar, ci și know-how, oferindu-le capacitatea de a creiona modul de creștere a companiei, mai ales în condiții accelerate. „Am trecut prin aceste provocări care sunt, mai degrabă, ale unei companii în creștere“, subliniază Daniel. Antreprenorul a fost foarte atent ca fereastra de oportunitate ce i se deschide să fie și cea mai potrivită pentru afacerea sa.
Tânărul recunoaște că nu se aștepta la această adopție accelerată a serviciilor sale, mai ales din partea unor jucători mari. „Provocările au fost cum faci față atunci când business-ul crește mai repede decât ești tu pregătit, dar cu finanțare, entuziasm și capacitatea de recrutare rapidă, am avut grijă să fim într-un context bun“, adaugă el.
În februarie, Innoship a început exploatarea unor noi posibilități de business în Cehia, însă startup-ul amână, deocamdată, runda de finanțare pe care intenționase s-o acceseze în aprilie 2021. Chiar dacă planurile de extindere internațională au fost deja accelerate, rezultatele financiare bune ale Innoship îi permit să facă noi calcule. „Compania stă bine din perspectivă de cash flow, ca luni de viață și atunci, în contextul dat, e bine să fii în situația în care să vrei să amâni runda de finanțare pentru mai târziu. Pentru noi, consolidarea locală este critică, la fel cum este și extinderea internațională. Business-ul pe tehnologie nu e creionat local, vrem să fim un business cel puțin regional, de aceea creșterea internațională rămâne o prioritate“, punctează Daniel Nicolae.
Nevoile pe care startup-ul le are în acest moment sunt legate de capacitatea de aduce resurse foarte specializate.
„Am simțit că am pitch-uit la oamenii de marketing mai mult ca la investitori!“, mărturisește antreprenorul. Așadar, o provocare pentru un startup, pe lângă a se asigura că are bani în cont și suficient capital să crească, o constituie recrutarea de oameni capabili. Iar Daniel își dorește nu doar să creeze o echipă bună, ci și să investească în angajați, un aspect la care nu s-ar fi gândit când el însuși lucra într-o corporație.
Însă simte că soluția Innoship a venit la momentul potrivit, când oamenii s-au focusat și mai mult pe digitalizare și sunt mai deschiși discuțiilor pe acest subiect. În special cei care activează pe segmentul de e-commerce au fost nevoiți să se adapteze rapid. Și aici nu sunt incluși doar cei din România.
„Piața de curierat a ajuns la un nivel fascinant. Din estimările noastre sunt 800.000 de livrări pe zi, o creștere de 30% de la un an la altul, o piață care excelează cu niște adopții accelerate pentru servicii diferite de livrare: lockerele și easybox-urile sunt din ce în ce mai des întâlnite.Toți jucătorii din piața europeană au fost invadați de trafic, retailerii mari nu mai reușesc să țină lucrurile sub control, de aceea o soluție ca a noastră, care vede tot ce fac bun și, implicit, tot ce nu fac bun, devine extrem de relevantă în business-ul lor din e-commerce. Acum multe afaceri consideră Innoship ca fiind hub-ul principal prin care comunică cu firmele de curierat. E o bucată de business unde vor cheltui milioane de euro și care le poate crește afacerea sau le-o poate afecta dacă nu își deservesc bine clienții“, explică pe larg Daniel Nicolae.
O altă provocare pentru antreprenor în pandemie a fost lucratul de acasă, alături de copii. „Nu e cel mai bun mod în care vrei să-ți faci jobul, însă ne-am aflat într-o situație în care a trebuit cu toții să găsim soluții: antreprenori și clienți, deopotrivă“, concluzionează el.