Cautare




, Contributor

Media şi entertainment |
|

Daniel Jurow: Toţi trebuie să înţeleagă deviza „Inovezi sau mori”

DanielJurow.jpg
  Daniel Jurow, managing director, Business Operations and Planning Europe, al companiei R/GA a povestit pentru Forbes România ce înseamnă pentru el inovaţia şi care a fost drumul său, spre acest domeniu.

Care erau aşteptările dumneavoastră atunci când v-aţi decis să începeţi o carieră în domeniul inovaţiei?

În cariera mea, am început să fiu interesat de inovaţie, cumva firesc, pe vremea când lucram în laborator. Primul meu loc de muncă a fost cel de cercetător la şcoala medicală a Universităţii din Pennsylvania, studiind circuitele neuronale ale retinei mamiferelor. Acolo am fost înconjurat de oameni de ştiinţă ale căror vieţi erau dedicate căutărilor şi care m-au învăţat, într-un cadru academic, multe dintre cele mai bune tehnici ale inovaţiei: realizarea rapidă de prototipuri şi experimentarea, colaborarea, capacitatea de sinteză a câmpurilor de studiu, de multe ori diferite, pe care le-am considerat o sursă de inspiraţie – toate alimentate şi de disponibilitatea de a eşua rapid, de a învăţa şi de a încerca din nou.

Cum vă plasaţi în industria inovaţiei şi care este principala dumneavoastră competenţă?

Mi-am petrecut ultimii nouă ani livrând soluţii pentru era digitală clienţilor R/GA, una dintre cele mai inovative agenţii din lume. Timp de 36 de ani, R/GA a combinat tehnologia şi design-ul, arta şi ştiinţa, ideile şi punerea lor în practică (toate fiind esenţiale pentru ADN-ul companiei), reinventându-se pe parcurs, în căutarea unor lucruri revoluţionare pentru clienţii noştri.

Este foarte dificil pentru o companie să ţină pasul cu ritmul şi dimensiunea inovaţiei digitale. Companiile mici şi mari, chiar industrii întregi au fost bulversate de ruptura pe care a produs-o digitalul. Astfel, noi îi ajutăm pe clienţi în acest mediu prin produse, servicii şi comunicaţii inovative. În plus, le oferim servicii de consultanţă în business specializate pentru a-i ghida în cadrul proceselor transformaţionale din business-ul lor, întocmai cum am făcut şi continuăm să facem cu noi.

Treaba mea este să orchestrez capacitatea de a inova pentru clienţii noştri, cu credibilitate şi cu indicaţii suficiente. Acestea includ şi implementarea culturii noastre unice de colaborare şi experimentare din fiecare birou; lucrul cu clienţii pentru a ne asigura că oamenii talentaţi şi procesele sunt aliniate, de ambele părţi, pentru o muncă de succes. Este un rol cu multe provocări dar serveşte unicului scop de a genera şi realiza inovaţii de succes – întocmai ca în laboratorul unde mi-am început munca. Şi de aceea îmi place foarte mult.

De ce credeţi că serviciile pe care le oferiţi sunt apreciate? Cum îi ajută pe clienţi şi care ar fi un exemplu de proiect de succes?

Una este ca o agenţie să livreze idei. Întrebaţi pe oricine în Silicon Valley – ideile sunt ieftine, precum scenariile într-un restaurant de la Hollywood. Însă este altceva atunci când poate livra cu adevărat invenţii, ceea ce înseamnă idei care erau în lucru şi care sunt actualizate. Întrecând orice aşteptări şi aducând cu adevărat inovaţia pe piaţă necesită o abilitate unică pentru o companie, cum ar fi R/GA, care poate integra strategii, design, realizarea de prototipuri, livrare şi eforturi de marketing, într-un parteneriat strâns cu clienţii noştri.

Un exemplu recent, foarte bun, poate fi Nike+ FuelBand. Înainte de FuelBand, nu exista o metodă de a măsura activitatea fizică, indiferent cine erai sau ce făceai. Nike a avut ambiţia de a schimba acest lucru şi au venit la noi cu o idee: un dispozitiv care să îţi monitorizeze activitatea zilnică şi o unitate de măsură universală, denumită Fuel. Ne-au cerut să facem un desgin pentru întreaga activitate a utilizatorului, de la experimentarea produsului la componentele mobile, sociale şi cele legate de Internet.

Credeţi că inovaţia ar putea fi învăţată? Aveţi instrumente speciale cu care declanşaţi procesul de inovaţie şi creativitate?

Cu precizarea că orice cultură organizaţională a unei companii poate fi schimbată, da, inovaţia poate fi învăţată atunci când există un angajament. Trebuie să îţi pui organizaţia, oamenii şi procesele pe drumul cel bun.

La R/GA, inovaţia trebuie să se regăsească în fiecare colţ al business-ului. Aşadar, suntem organizaţi astfel încât accentul să cadă pe inovaţie. Nu izolăm inovaţia într-un departament sau într-un start-up separat. Dacă ai inovaţia într-o singură cameră, echipă sau clădire asta înseamă că toţi ceilalţi trebuie să fie mai puţin inovativi? Această gândire nu poate funcţiona pe termen lung. Fiecare disciplină la R/GA, de la strategie, design, tehnologie, producţie şi orice între aceste departamente, este condusă de lideri puternici care sunt devotaţi inovaţiei. Avem echipe care trebuie să ne rafineze capabilitatea internă de a face prototipuri, echipe dedicate inovaţiei în domeniile social şi mobil, şi chiar o echip care să ne livreze un raport intern regulat denumit FutureVision, menit să îi informeze atât pe oamenii noştri cât şi pe clienţi asupra ultimelor succese şi oportunităţi importante.

Cât despre proces, proiectele noastre se concentrează pe realizarea rapidă de prototipuri, punerea în lucru a ideilor într-un mod multidisciplinar. Este puţin contra-intuitiv pentru unii care aşteaptă cicluri lungi de strategii pentru a defini şi securiza oportunităţile, urmate de un design perfect şi, apoi, în final, de designul şi de livrare, iar în momentul în care ai ajuns la jumătatea acestui proces, lumea poate să ţi-o fi luat deja înainte. Pentru noi, strategia, designul şi construcţia sunt importante, fiecare îmbunătăţind prototipul în felul lor. Pe măsură ce avansăm, îmbunătăţim şi munca pe care o facem.

Să creezi o cultură a inovaţiei necesită mulţi lideri curajoşi, foarte dedicaţi, care să ofere indicaţiile potrivite şi să elimine cu succes birocraţia din calea acestui proces. Este nevoie de oameni cu experienţă în inovaţie care să ofere uneltele potrivite şi exemplul demn de urmat. Şi pentru aceasta este nevoie de o dorinţă arzătoare – să inovezi sau să mori – care să îi alinieze pe toţi, indiferent de poziţia lor.

Care este cea mai dificilă parte aprocesului de inovaţie?

Cheia sunt oamenii: lideri curajoşi, oameni cu experienţă în inovaţie şi echipe cu aceeaşi viziune. Restul este surprinzător de simplu de aici încolo. Dar dacă alegi oamenii greşiţi, atunci tinzi să ai probleme în ceea ce priveşte scopul, viteza şi, în special, legate de nisipurile mişcătoare ale status quo-ului.

Ce părere aveţi despre situaţia de pe piaţa globală referitoare la inovaţie?

Să privim numai la lupta care se duce în domeniul tehnologiilor mobile. Nu există aşa ceva precum un avantaj competitiv sustenabil – este vorba numai despre inovaţie continuă şi protejarea lucrurilor pe care le-ai obţinut. Inovezi sau mori.

Cum vedeţi viitorul în trend research şi al inovaţiei?

Este general acceptat că este mai uşor să identifici mai întâi nevoile neaşteptate ale clientului şi să inventezi o soluţie pentru această problemă decât să creezi o inovaţie şi să găseşti o problemă pe care o rezolvă. Dar acest lucru nu trebuie să însemne că cicluri intense de strategii trebuie să ia sfârşit înainte de a depune puţină muncă creativă. Până când strategia va fi perfectă, oportunitatea ar putea să treacă pe lângă tine.

Prefer să mă uit la cercetare nu ca la un precursor al ideaţiei, ci ca la o parte integrantă a acesteia, făcută în paralel cu restul. O formă de realizare de prototipuri, de fapt. La începutul unui sprint, ziua va începe nu numai cu cei care fac lucruri (desgineri, dezvoltatori) urmându-şi fiecare obiectivele, pentru a fi uitaţi până la final; îi include de asemenea şi pe cei care fac strategiile, forând adânc în capacitatea calitativă şi cantitativă a discernământului unui client şi ţinând cont şi de trenduri în acelaşi proces ca totţi ceilalţi, influenţând celelalte aspecte ale muncii şi fiind influenţate de către ele în aceeaşi măsură.

Care credeţi că sunt cele mai puternice trenduri acum şi cum vor putea schimba oamenii şi societatea?

Din punctul meu de vedere, cred că suntem numai la începutul descoperirii serviciilor şi dispozitivelor conectate (cum ar fi platforma Nike+ FuelBand). Unul dintre argumente este faptul că toate tehnologiile de networking care pot fi incluse pe orice dispozitiv sunt simple şi nu sunt costisitoare. Apoi, mai este şi  tehnologia 4G care creşte accesul la wireless, limitat până acum la o zonă restrânsă de conectivitate, până la posibilitatea de a fi conectat oricând şi oriunde. Şi în cele din urmă, mai este democratizarea datelor şi serviciilor de date care pune în buzunarul unui dezvoltator milioane de platforme – posibilitatea unor combinaţii extreme într-un ecositem de dispozitive conectate sunt nesfârşite: date personalizate, care ştiu unde te aflii se întâlnesc cu detectorii de prieteni, toate aceste lucruri se află la dispoziţia ta. Tu spui ce vrei şi noi vom fi capabili să o transpunem în realitate mai repede decât oricând. Singura problemă pentru inovatorii din întreaga lume este dacă vor reuşi să facă acest lucru suficient de simplu, de important, de util şi plin de înţeles.

Puteţi afla mai multe despre inovaţia ca domeniu în sine şi despre particularităţile sale în România în următoarea ediţie a Forbes România – „the innovation issue” şi la evenimentul Innovation Summit, primul de acest gen dedicat în exclusivitate inovaţiei în business (www.innovationsummit.ro <http://www.innovationsummit.ro/>)

  

Postează un comentariu

sau înregistrează-te pentru a adaugă un comentariu.

*

Comentarii

Nu există comentarii