Cautare




, Contributor

500 miliardari |
|

Dan Şucu

Dan Sucu.jpg
Avere: 170-175 milioane de euro Vârsta: 47 de ani Reşedinţa: Bucureşti Domeniu: industria mobilei

Pentru afacerile lui Dan Şucu, 2009 a fost un an de cumpănă. Prăbuşirea creditării a dus la scăderea puterii de cumpărare şi a generat un val de neîncredere în rândul populaţiei. Vânzarea de mobilă a grupului Mobexpert nu a fost ocolită de aceste efecte secundare, iar cifrele sunt dovada perfectă: veniturile de 115 milioane de euro în 2009, cu peste 30% mai mici decât în anul precedent, i-au arătat lui Şucu că nu mai poate sta cu mâinile în sân. „Până în urmă cu câţiva ani, credeam că doar produsul nostru trebuie să ne intereseze. Acum acest lucru se dovedeşte insuficient“, spune el.

În anii trecuţi, cumpărarea de bunuri prin credite de consum devenise un sport naţional, însă frânarea bruscă a creditării a schimbat piaţa complet. Mai mult, în momentul de faţă ofertele băncilor par a fi făcute mai mult pentru a nu fi accesate, e de părere afaceristul. „Nu mai puteam aştepta ca decidenţii de la Viena sau de la Paris să înţeleagă că piaţa creditării din România s-a blocat, aşa că m-am hotărât să contribui eu la deblocare“, îşi explică Şucu strategia pe care o aplică la Mobexpert. Concret, în urmă cu câteva luni a pornit negocierile cu mai multe bănci pentru a obţine un produs de creditare ieftin pentru cumpărătorii săi. Clienţii Mobexpert urmau să achiziţioneze în premieră mobilă în rate de la retailer, şi asta cu o dobândă substanţial redusă faţă de actualele produse de creditare din piaţă. „În felul acesta mi-am propus să dărâm o idee tabu din cadrul companiei, conform căreia Mobexpert nu vinde în rate“, îşi justifică Şucu decizia. Practic, compania negociază cu băncile dobânzile pe care aceştia urmează să le plătească, iar costul acestei dobânzi ar putea scădea cu până la 40%.

Aceasta nu a fost singura măsură la care afaceristul a apelat pentru a face faţă scăderii cererii. Cum situaţiile speciale cer decizii pe măsură, Şucu a început să dărâme, rând pe rând, toate „miturile“ negative care planau în jurul businessului său. Unul era legat de vânzările mobilei de exterior. Nu a acceptat ideea că nu poate vinde bine acest produs. „Am făcut o colecţie mai bună de mobilă de exterior, am scos-o în trotuar, nu am mai aşteptat să o vadă clientul în interiorul magazinului, şi am ajuns să vindem ca în vremurile bune“, explică cu satisfacţie Şucu. Un alt subiect tabu în cadrul companiei era vânzarea produselor albe. Dacă în trecut clienţii ocoleau acest tip de mobilier, rearanjarea lor în magazine i-a atras pe clienţi. Proprietarul Mobexpert crede însă că revenirea mobilei de culoare deschisă printre preferinţele cumpărătorilor ţine şi de efectul acestor culori asupra psihicului. „Culorile au capacitatea de a conduce la sentimente, iar albul induce un sentiment pozitiv. Acum pot spune că albul e noul negru“, glumeşte el.

Cu toate că a reuşit să rezolve o serie de probleme interne ale retailerului de mobilă, Şucu nu rămâne ferit de problemele macro-
economice. „Nu îmi pot face planuri nici pe termen mediu. Ce planuri să îţi faci în martie, de exemplu, când în iulie îţi creşte TVA cu 5%?“, se întreabă el, nemulţumit de măsurile autorităţilor. Singurul plan pe care şi l-a propus este legat de cifra de afaceri, care ar trebui să se menţină la acelaşi nivel cu cea din 2009.

Această stagnare ar coincide cu creşterea unei cote de piaţă cu două puncte procentuale, la 20%, în oraşele în care Mobexpert are puncte de desfacere. „Această cotă reprezintă nivelul optim“, spune el. Şucu îşi aminteşte de vremurile bune, în care piaţa era imatură, iar creşterile anuale se numărau în două sau chiar trei cifre. „La început, vindeam mobilă ca pe pasta de dinţi. În anii ’90 nu aveai nevoie de competenţă, ci doar de entuziasm. Astăzi, entuziasmul fără competenţă duce la catastrofă“, constată Şucu. Fără îndoială, primii ani ai businessului au fost cei mai profitabili, iar fiecare produs scos la vânzare îşi găsea imediat cumpărătorul.

Cu toate acestea, reuşeşte să vadă şi partea plină a paharului. „Nu pot să spun că ceea ce se întâmplă acum îmi displace. Criza e o provocare suplimentară, te face să fii conectat“, explică el aspectul pozitiv al contextului economic. După cum chiar el mărturiseşte, în momentul de faţă este nevoit să participe activ la fiecare decizie luată în companie, ceea ce „ucide“ timpul liber pe care şi-l câştigase începând cu 2005. „Am ajuns să îmi văd copiii la birou, practic mutăm grădiniţa aici“, spune el, în timp ce ne arată jucăriile fiului întinse pe podea.

Postează un comentariu

sau înregistrează-te pentru a adaugă un comentariu.

*

Comentarii

Nu există comentarii