Cautare




, Contributor

Scriu despre publicitate și media de 20 de ani. În 2013, am publicat cartea de interviuri „Primul an de publicitate”.

Media şi entertainment |
|

Dan Petre (D&D Research): „Peste 50% din directorii de marketing consideră că bugetele de marcom vor crește în 2016”

Dan Petre, Business Developer la D&D Research, subliniază că recenta ediție a studiului ADMarket este cel mai amplu research perceptual efectuat până acum asupra industriei de advertising din România, având răspunsuri din partea a 235 de repondenți (clienți), respectiv 183 de companii.
Dan Petre

Forbes:Care sunt elementele de noutate ale cercetării ADMarket 2015 fata de edițiile din anii precedenți?

Dan Petre: Studiul din anul 2015 este cel mai amplu research perceptual efectuat până acum asupra industriei de advertising din România, cu răspunsuri din partea a 235 de repondenți (clienți) și respectiv 183 de companii.

De asemenea, pentru al doilea an la rând, am realizat trei analize diferite, cu date despre cele trei segmente de business importante în această piață – advertising (aAdMarket 2015), media (mAdmarket 2015) și digital/online (iAdMarket).

În ceea ce privește noutățile legate de rezultate, pe lângă surprizele generate de schimbarea unor topuri ale agențiilor, sunt multe lucruri interesante.

De exemplu, când trebuie să evalueze prestația unei agenții, clienții pun din ce în ce mai mult focus pe strategie și pe înțelegerea consumatorului. Acest lucru este valabil atât în evaluarea agențiilor de ATL (importanța creației a scăzut cu 11% vs 2014), cât și în evaluarea agențiilor de media (importanța strategiei media a crescut cu 11% în timp ce importanța costurilor de buying media space a scăzut cu 6%).

CITEȘTE: Ștefan Iordache (UAPR): „Am observat o deschidere mult mai mare din partea clienților pentru a participa la studiul ADMarket”

Și în cazul agențiilor de online importanța percepută a strategiei a crescut cu 7% față de anul precedent.

Cred că acesta este un simptom al maturizării pieței și ar trebui să dea agențiilor încredere în faptul că începem să depășim perioada în care cei cu putere de decizie se îndrăgosteau de o execuție și nu mai apreciau the big picture.

În ceea ce privește activitatea media, clienții declară că abilitatea agențiilor de a integra canalele online și offline este din ce în ce mai relevantă, la fel și performance tactical planning (creștere de 12% vs 2014).

O altă tendință evidentă în toate cele trei categorii este continuarea creșterii investiției în comunicarea digitală. Majoritatea clienților consideră că aceasta va fi cea mai importantă activitate pentru brandul lor în 2016.

Diferența principală față de ediția precedentă este însă că alocările se fac acum nu din motive de constrângeri financiare („on line-ul este mai ieftin în valori absolute”), ci pentru a explora și exploata mai mult potențialul acestor canale.

De remarcat și creșterea cu 6% a numărului clienților care preferă să lucreze cu agenții mai multe și specializate versus o singură agenție.

CITEȘTE: „AȘA VREA CLIENTUL!”

Forbes:Cât de greu a fost să ajungeți să stați de vorbă față în față cu directorii de marketing sau cu alte persoane de răspundere din companii?

Dan Petre: Cele trei studii AdMarket sunt de tip B2B (Business to Business) și sunt întra-devăr foarte dificil de realizat. Iar motivul principal este ușor de înțeles: repondenții sunt persoane extrem de ocupate.

De aceea, aș vrea să folosesc și această oportunitate pentru a le mulțumi că și-au „donat” din timpul lor atât de limitat pentru a participa la acest studiu.

De mare ajutor aici a fost implicarea UAPR și IAA în susținerea studiilor, eforturile noastre îmbinate au dus la creșterea cu 176% a numărului persoanelor și companiilor participante (versus AdMarket 2014).

Foarte mulți dintre aceștia au participat pentru că sunt direct interesați să aibă o hartă precisă a agențiilor și activităților de comunicare din România. Până la urmă, „what you don’t measure, you don’t manage”.

Forbes: Din rezultatele studiului, cum ați caracteriza în prezent piața de comunicare din România? A ieșit din criză? S-au vindecat traumele crizei începute în 2009?

Dan Petre: Industria noastră a trăit vremuri atât de interesante în ultimii șapte ani, încât nu cred că mai este realist să vorbim despre o „ieșire” din criză. Mai pragmatic ar fi să vorbim despre cum am integrat noua stare de fapt (economică, socială și legislativă) în activitatea noastră. Și despre cum continuăm să continuăm (ca să citez o reclamă).

Iar în acest sens, da, semnele sunt optimiste. Ele vin atât dinspre studiile Admarket, cât și dinspre datele culese de D&D Research despre consum/consumatori în 2015 și 2016.

De exemplu, peste 50% din directorii de marketing consideră că bugetele de marcom vor crește în 2016, față de doar 36% care declarau acest lucru în 2014. La polul opus, doar 7% dintre marketeri consideră că bugetele vor scădea anul acesta, față de 20% în 2014.

Cu toate acestea, traumele încă există și ecourile lor pot fi observate la nivelul tuturor celor trei actori: consumatori, clienți și agenții de comunicare/advertising.

În ceea ce privește consumatorii, încă predomină comportamentele precaute și conservatoare, deși trendul acesta este unul descendent.

În cazul marketerilor/companiilor, s-a permanentizat tendința de a cere de la agențiile de comunicare cât mai mult pentru bugete cât mai mici (atât volum de activitate, cât și calitate a produsului creativ). 

Postează un comentariu

sau înregistrează-te pentru a adaugă un comentariu.

*

Comentarii

Nu există comentarii