Cautare




, Contributor

500 miliardari |
|

Dan Grigore Adamescu

Dan Adamescu.jpg
Avere: 900 milioane euro- 1 miliard de euro Vârsta: 62 de ani Reşedinţa: Bucureşti Domenii: imobiliar, retail, media, asigurări, turism

Pe Dan Grigore Adamescu, Revoluţia l-a prins în Germania şi nu îi pare rău. Deşi mama este nemţoaică şi a urmat şcoala germană, a ajuns la Berlin în 1978 dintr-o întâmplare nefericită (a plecat să se opereze, fiind diagnosticat cu o tumoare la hipofiză, neoperabilă în România). Acolo, în 11 ani, a reuşit să pună pe picioare un business de zeci de milioane de mărci germane.

Firma pe care a reuşit s-o ridice de la zero avea 40 de filiale în Estul Europei, fiind, în 1989, reprezentant exclusiv pentru Europa Centrală şi de Est al producătorilor japonezi JVC, Seiko sau Panasonic. În momentul prăbuşirii sistemului comunist, firma lui Adamescu avea vânzări de 60 de milioane de mărci germane şi un profit net de 12 milioane de mărci germane.

Căderea Cortinei de Fier l-a obligat pe Adamescu să ia o decizie: fie dezvolta forţa de vânzare şi avea câte un distribuitor în fiecare ţară din Est, fie întrerupea contractele de parteneriat. A ales cea de-a doua variantă şi a pornit pe cont propriu, dezvoltând unul dintre cele mai mari lanţuri de magazine de electrocasnice din Germania de Est.

Construirea unei afaceri în România a fost tot o întâmplare. A rămas pe stoc cu 20.000 de televizoare, iar tatăl său i-a dat ideea de a le aduce în ţară. Astfel a luat naştere societatea MegaVision care, după numai un an, avea o cotă de piaţă de 14%. Adamescu nu a renunţat definitiv la afacerile din Germania. El deţine şi în acest moment  businessuri în patru oraşe din Germania, inclusiv în Berlin, în imobiliare, terenuri, parcuri industriale şi comerciale.

Din1991 şi până în prezent, Adamescu a reuşit să creeze în România un adevărat imperiu, afacerile sale extinzându-se în domenii variate, de la asigurări şi hoteluri, până la media şi construcţii. În 1992, devine proprietar al
cotidianului România Liberă, dar pentru scurt timp, întrucât participaţia îi este diminuată. Revine însă în 2004, când preia un pachet de acţiuni al societăţii „R“, care publică România Liberă, şi devine partener cu WAZ. Din 1995, implicarea omului de afaceri în mediul de business autohton este tot mai evidentă. Înfiinţează Nova Group, din care acum fac parte  societatea de asigurări Astra, România Liberă, Baumeister sau Unirea Shopping Center. În 1996 construieşte Modern Business Center, prima clădire modernă de birouri, iar un an mai târziu înfiinţează Mega Construct, companie de construcţii care a ridicat şase magazine Metro, şi apoi Praktiker.

Magazinul Unirea din centrul Capitalei a intrat în portofoliul familiei Adamescu în urmă cu 12 ani, când a câştigat procesul de privatizare. „Am câştigat acea licitaţie cu 105 milioane de lei, aproximativ 14 milioane de dolari. Printre concurenţi au fost şi cei de la fondul Broadhurst, care au oferit 65 de milioane de lei, aproape jumătate“, îşi aminteşte Adamescu. De la spaţiile insalubre de tip bazar au trecut însă mulţi ani şi bani. „Cu siguranţă, bilanţul este pozitiv, ne-am recuperat investiţia, dar în fiecare an am investit cinci-zece milioane euro. E foarte important“, mai adaugă omul de afaceri.

În 2000 a devenit proprietar şi al societăţii de asigurări Astra, pe care o preia efectiv abia în 2002. În vara acestui an el a redevenit unicul acţionar al companiei de asigurări Astra. A bătut palma cu austriecii de la Uniqa pentru răscumpărarea pachetului de 27% din acţiunile asigurătorului pe care l-a vândut în urmă cu cinci ani. Tot în 2010, Adamescu a devenit unic acţionar şi al ziarului România Liberă, prin achiziţia a jumătate din participaţia Medien Holding (companie care editează România Liberă).

Familia Adamescu mai deţine Hotelul Rex din Mamaia, Unirea Shopping Center Braşov şi aproximativ 15% din acţiunile retailerului de electrocasnice Flamingo.

S-a oprit din investiţii când toţi îşi frecau mâinele datorită avântului fără precedent al pieţei imobiliare şi al construcţiilor, sursă de randamente spectaculoase. Acum, când majoritatea oamenilor de afaceri aşteaptă vremuri mai bune, el reîncepe să îşi facă planuri cu lichidităţile de care dispune. „Când, în 2007, am luat pixul în mână şi nu am mai putut calcula valorile la care se vindeau imobilele în România, ne-am oprit. Nu am mai cumpărat nimic“, a explicat Adamescu pentru Forbes. El spune că terenurile se dovedesc a fi cele mai păguboase plasamente, întrucât în această perioadă nu mai pot fi valorificate. Dar investiţiile continuă.

„Depinde de oportunitate. Grupul e structurat, avem o plajă foarte largă de domenii, suntem dispuşi să investim în toate acestea“, anunţă omul de afaceri.          

De departe, unul dintre cele mai vizibile active ale omului de afaceri este Unirea Shopping Center, situat în centrul Capitalei. Timp de 12 ani, de când a intrat în portofoliul familiei Adamescu, fostul magazin Unirea s-a transformat radical. Unirea este foarte valoros datorită spaţiilor mari de vânzare, aproximativ 84.000 de mp, cele mai generoase, de peste 32.000 mp fiind oferite în corpul central. Un alt avantaj major îl constituie amplasamentul central, în Piaţa Unirii, zonă cu tradiţie comercială şi trafic ridicat, aproximativ 400.000 de trecători pe zi. În USC pot fi găsite branduri precum Zara, Steilmann, Triumph, Nike sau, mai nou, Bershka.

Postează un comentariu

sau înregistrează-te pentru a adaugă un comentariu.

*

Comentarii

Nu există comentarii