Cautare




, Contributor

Opinii |
|

Dacă „poporul are întotdeauna dreptate” poate că a venit momentul ca televiziunile de propagandă să tacă

mihai_pavelescu.jpg
O scrisoare deschisă publicată de Active Watch la începutul lunii noiembrie adresată televiziunilor naționale dar și alte postări pe Facebook sau articole din presă surprind sintetic falimentul editorial și dezastrul jurnalistic al televiziunilor din România, în prima campanie pentru prezidențiale din istoria recentă „scutită” de judecata CNA.

Rezultatul votului dovedește că populația a devenit imună la încercările de manipulare prin intermediul micilor ecrane.

Active Watch observă faptul că în campania electorală din perioada 3 octombrie – 1 noiembrie, principalele televiziuni de știri: Antena 3, B 1 TV, Digi 24, Realitatea TV și România TV au eșuat în procesul de organizare a unor dezbateri relevante cu cei 14 candidați la funcția prezidențială.

ActiveWatch a identificat și câteva dintre abaterile manifestate în cadrul dezbaterilor electorale televizate: partizanate fățișe concretizate prin ostilitatea deschisă față de candidații indezirabili și eliminarea atitudinii critice față de candidații agreați de realizatorii TV; marginalizarea candidaților și a temelor electorale atât prin spațiul alocat, cât și prin prezentarea în exces a unor evenimente conexe campaniei electorale; încurajarea confruntărilor între politicieni, în detrimentul dezbaterii ideilor politice și fără a arăta preocupare față de agenda electoratului; promovarea și încurajarea atacurilor la persoană și a proceselor de intenție, fără a asigura drept la replică ori probarea afirmațiilor cu probe temeinice; aceste abateri au fost prezente în diverse ponderi și intensități la posturile de știri monitorizate de organizația non-profit.

Televiziunile au reflectat diferit aglomeraţia la secţiile de votare din diaspora, de la negarea acestei situaţii şi prezentarea ei ca pe o manipulare a „băsiştilor”, cum a procedat Romania TV, până la prezentarea pe larg a protestelor de la secţiile din străinătate, cum a reflectat Digi24, se arată într-o monitorizare realizată de Mediafax.

La rândul său, Valentin Jucan, membru CNA, arată într-un comunicat preluat de „Evenimentul Zilei”, după ziua votului, că Antena 3 şi RomâniaTV au manipulat și dezinformat grosolan în week-end-ul votului: „au difuzat informaţii mincinoase, filmări regizate cu camera ascunsă, reportaje mincinoase de la secţiile de vot din străinătate, declaraţii ale politicienilor cu unic mesaj de susţinere a unui anumit candidat, acuzaţii neprobate privind fraudarea votului din diaspora, atacuri la persoană, intervenţii ale moderatorilor care îndeamnă la vot în favoarea unui candidat, instigări la ură pe criterii etnice”.

Evaluarea Active Watch, monitorizarea Mediafax sau luările de poziție ale lui Valentin Jucan au demonstrat dacă mai era nevoie că obiectivul televiziunilor de știri este în principal acela de a manipula (grosolan) electoratul, cu Antena 3, România TV, Realitatea TV, B1 TV și Digi 24 într-un partizanat mai pe față sau mai subtil, de o parte sau de alta a baricadei.

Votul de duminică a fost însă, pe lângă votul victoriei lui Iohannis, și un vot împotriva propagandei la TV, a demonstrat că populația a devenit imună la manipulările prin televiziune și a demonstrat superba inutilitate a minciunii în fața adevărului.

Dacă, într-adevăr, „Poporul are întotdeauna dreptate”, cum a spus Victor Ponta recunoscându-și înfrângerea, poate că a venit în sfârșit momentul ca și televiziunile de propagandă să tacă.

Mihai Pavelescu este editorul Media Expres.

Postează un comentariu

sau înregistrează-te pentru a adaugă un comentariu.

*

Comentarii

Nu există comentarii