Cautare




, Staff

Imobiliare |
|

C&W Echinox: În anul 2017, au fost livrate 3,8 milioane de metri pătrați de spații de centre comerciale noi în Europa, cu 23% mai puțin decât în 2016

Rata de dezvoltare a centrelor comerciale din Europa este încetinită, înregistrând o scădere de 23% față de anul trecut, la 3,8 milioane de metri pătrați în 2017, potrivit ultimului raport Cushman & Wakefield cu privire la centrele comerciale din Europa.
centru comercial shutterstock_423421135

Stocul total al spațiului de centre comerciale europene a fost de 166,5 milioane de metri pătrați la începutul anului 2018, o creștere de 2,3% față de 2017. 109,7 milioane de metri pătrați din acest total se regăsesc în Europa de Vest, în timp ce 56,8 milioane de metri pătrați se află în Europa Centrală și de Est (CEE). În cursul anului 2017, Turcia a întrecut Rusia și a devenit cea mai activă piață de dezvoltare a Europei, adăugând 495.000 de metri pătrați în a doua jumătate a anului, comparativ cu Rusia (330.000 mp) și Polonia (298.000 mp).

Schimbarea comportamentului consumatorilor și creșterea comerțului electronic au creat un mediu concurențial mai dificil, dar au adus și oportunități pentru proprietarii de centre comerciale și pentru retaileri. Privind în perspectivă, volumul de spațiu noi destinate a fi livrate în următorii doi ani este estimat la 6,6 metri pătrați. Cu toate acestea, va exista o diviziune semnificativă Est-Vest, iar Europa de Vest se așteaptă să înregistreze o scădere a volumelor de 21,3%, în timp ce CEE va înregistra o creștere de 12,3%. Acest lucru va continua tendința din ultimul deceniu a Europei de Vest care a rămas în plan secund comparativ cu Europa Centrală și de Est în ceea ce privește spațiile noi construite.

“Creșterea vizibilă a comerțului electronic, schimbarea comportamentului și a așteptărilor consumatorilor, dezvoltarea tehnologiei și oferta din ce în ce mai extinsă au dus la dezvoltarea unei cantități reduse de noi suprafețe de retail modern. Acest lucru este valabil în special în cazul pieței mai mature de centre comerciale din Europa de Vest, dar este aplicabil și zonei CEE. Dezvoltatorii se axează acum în principal pe calitatea spațiului și pe potențialul locului în sine. Aceștia consideră acum localizarea ca fiind o componentă critică a unui centru comercial de succes, si o destinaţie de retail, petrecere a timpului liber și divertisment, ce nu poate fi replicată online. Spațiile bine concepute, dinamice și de înaltă calitate sunt esențiale pentru a permite proprietarilor să atragă clienți și să sporească atât timpul petrecut de aceștia la cumpărături cât și numărul lor”, a spus Silvia Jodlowski, autor al raportului, Senior Research Analyst, Cushman & Wakefield.

“Centrele comerciale de astăzi sunt foarte diferite de cele care au apărut acum douăzeci de ani și vor trebui să continue să evolueze pentru a rămâne relevante pentru consumatorii progresiști și din ce în ce mai sofisticați. Termenul “centru comercial” va deveni din ce în ce mai desuet, deoarece atenția nu va mai fi doar pe cumpărături. În schimb, acestea vor fi centrele de “experiență”, care încă dețin componente tradiționale de vânzare cu amănuntul, chiar dacă sunt de tip food & beverages, de petrecere a timpului liber, pop-up-uri, magazine de servicii și de conveniență. Tema principală a următorilor câțiva ani va fi axată pe conceptul de placemaking (punerea în evidență a aspectului social al locației), deoarece, pe măsură ce sectoarele se estompează, va deveni de neconceput să se construiască o schemă de retail fără spații rezidențiale, de birouri sau de distracție. Centrele comerciale reprezintă acum niște locații cu utilizări mixte ce creează poluri vibrante, care răspund nevoilor noastre comerciale, de agrement și sociale “, a spus Justin Taylor, Head of EMEA Retail Cushman & Wakefield.

Franța a fost cea mai activă țară în ceea ce privește deschiderile noi, adăugând mai mult de 326.000 de metri pătrați de spații noi de centre comerciale în 2017. Cu toate acestea, maturitatea pieței și oferta existentă au contribuit la o scădere cu 28% a spațiilor noi construite comparativ cu anul 2016. În Marea Britanie, cererea mai slabă a retailerilor în afara locațiilor prime și un surplus de spații comerciale au condus la o scădere cu 23% a activității de dezvoltare a centrelor comerciale, cu doar 120.000 de metri pătrați finalizați în 2017. Germania a înregistrat o scădere de 82%, întrucât legislația de planificare a limitat dezvoltarea unor noi centre comerciale în afara orașelor.

În Spania s-a înregistrat un număr record de 82,4 milioane de turiști în 2017, fapt ce a avut un impact pozitiv asupra dezvoltării centrelor comerciale, pe măsură ce cererea din partea comercianților și a investitorilor a crescut. Spania ocupă a doua poziție în ceea ce privește activitatea de dezvoltare în 2017, cu 210.000 de metri pătrați de spații noi, având de asemenea si al doilea cele mai multe deschideri planificate în perioada 2018-2019.

Orașele Helsinki, Paris, Luxemburg, Madrid și Marsilia ocupă primele cinci poziții cu privire la proiectele în curs de dezvoltare din Europa de Vest.

În 2017, Rusia a fost a doua cea mai activă țară în ceea ce privește dezvoltarea de noi spații comerciale, în ciuda unei scăderi semnificative, de la 1,6 milioane de metri pătrați în 2016 la 0,6 milioane de metri pătrați în 2017. Aceasta se datorează în parte scăderii economice începută în 2014, când numărul noilor proiecte a căror construcție fusese anunțată a scăzut în mod semnificativ și, de asemenea, unui relatic echilibru între cerere și ofertă. Structura proiectelor ce vor fi finalizate în 2018 arată că dezvoltatorii și-au schimbat acum atenția de la proiecte de mare amploare la scheme mai mici.

Stocul de spații de retail din Turcia a crescut simțitor în 2017, cu 1,1 milioane de metri patrati de spații noi, devenind astfel cea mai activă țară în acest sens, reprezentând 47% din totalul spațiilor finalizate în 2017 în CEE. Proiectele anunțate pentru 2018-2019 includ 1,4 milioane de metri pătrați de spații noi, cu aproximativ 70% din aceste spații fiind în Ankara sau Istanbul, deși aceste dezvoltări sunt încetinite din cauza mediului de tranzacționare relativ slab și a nivelurilor de saturație atinse în anumite părți ale pieței.

În Europa Centrală, s-a înregistrat o scădere cu aproape 20% a volumului de spații de centre comerciale nou-deschise în 2017. Cu toate acestea, îmbunătățirea mediului economic a condus la creșterea salariilor și la creșterea vânzărilor cu amănuntul în regiune. Acest lucru a menținut interesul retailerilor internaționali și a sprijinit dezvoltarea piețelor de retail din Polonia, Cehia și Slovacia.

Postează un comentariu

sau înregistrează-te pentru a adaugă un comentariu.

*

Comentarii

Nu există comentarii