Cautare




, Contributor

Forbes.com

Media şi entertainment |
|

Cursuri de Marketing cu Poliția Română

Lorand_Balint.JPG
În ultimii ani, am ținut o serie de cursuri cu oameni din Poliția Română. Foarte tare experiența, mulți dintre participanți dovedindu-se a fi niște persoane neașteptat de vii și interesate de subiect.

Deloc surprinzător, așa cum oamenii din telecom vor exemple din telecom, cei din bere vor exemple din bere și profesorii vor din educație, și cei din poliție mi-au cerut exemple relevante pentru ceea ce fac ei – în special programe de prevenire a criminalității de orice natură.

De-a lungul întâlnirilor m-am concentrat foarte mult pe importanța înțelegerii publicului pentru care dezvolți programele punctând modul în care definirea acestuia îți influențează mai departe activitățile pe care le faci efectiv și cum în multe situații s-ar putea să fie nevoie de abordări diferite pentru segmente diferite de populație.

Unul dintre exemplele folosite a fost o posibilă segmentare a românilor dacă vrem să-i determinăm să nu mai murdărească țara în care trăiesc. Să nu mai arunce mizeria pe străzi, prin parcuri, câmpuri sau în râuri.

Segmentul 1: Acei oameni pentru care curățenia este ceva natural. Își păstrează casa/mașina personală curată, la fel și mediul în care trăiesc.

Segmentul 2: Acei oameni care își mențin casa/mașina super curate, chiar obsedant de curate. Totul strălucește, sunt draconici în a menține totul perfect. Oricine vine în vizită este impresionat de curățenia găsită. Oameni care nu pot ține în mașina lor o sticlă de plastic goală, deschid geamul și o aruncă unde se nimerește. Pentru ei curățenia este pentru ochii celorlalți, să nu se facă cumva ei de rușine cu mașina murdară. Sunt obsedați de părerea celorlați.

Segmentul 3: Acei oameni care acasă au mizerie cât China și care nu înțeleg de ce nu ar fi la fel și în afara casei. Jegul este parte din viața lor și efortul necesar schimbării modului lor de viață este foarte mare.


Odată identificate segmentele, este destul de ușor să dezvolți programe prin care să le influențezi comportamentul. Dacă nu ai buget foarte mare și nu poți face multe lucruri, probabil cel mai eficient este să te focusezi pe segmentul 2 (chiar dacă n-am făcut o cercetare cantitativă pentru a știi exact dimensiunea segmentelor, este destul de clar că este segmentul unde poți să ai rezultate semnificative – segmentul 1 este oricum orientat spre curățenie, segmentul 3 este foarte, foarte greu de schimbat).

Câteva idei de activități care să targeteze cele trei segmente:

Segmentul 3: Aplicarea unor amenzi cât mai mari, consecințe cât mai serioase pentru acțiuni care produc mizerie.

În statul Massachusetts din SUA amenzile pentru aruncarea gunoaielor pe autostrăzi sunt în valoare de până la 10.000 dolari. Enorm! Sunt mari cât să nu-ți vină să riști inutil, chiar dacă nu înțelegi ce e tot tărăboiul acesta cu mizeria. Odată te prinde și tragi toată viața. Cei care se știu cu musca pe căciulă sunt speriați, pentru ceilalți poate fi și 5 dolari sau 50.000 dolari că tot același lucru este.

Segmentul 1:Campanii care să le aprecieze comportamentul, să le recunoască efortul de a merge 10 metri până la coșul de gunoi. Ceva de genul campaniei din Quebeq, în care un PET a fost amplasat strategic pe jos într-un mall și o cameră ascunsă a filmat oamenii care treceau pe lângă el. În momentul în care o femeie s-a aplecat, a ridicat sticla și a aruncat-o la coș, câteva zeci de figuranți s-au ridicat în picioare de unde stăteau și au început să o aplaude în semn de recunoștință. 


Ar putea avea un oarecare efect și asupra Segmentului 2 în măsura în care începe să fie cool să arunci la coș mizeria și oamenii încep să-și dorească să fie văzuți făcând acest gest (probabil vor face gesturi ostentative – să se vadă că sunt cetățeni model. Dar ceea ce este important este ca sticla de plastic să sfârșească în coșul de gunoi).

Segmentul 2: Aici s-ar putea construi pe spaima lor de a nu se face de râs în comunitate. Campanie de genul celei făcută în Germania în care s-au folosit echipe de voluntari care nici mai mult, nici mai puțin, îi făceau de râs pe cei care aveau un comportament greșit, apoi scenele erau difuzate la televiziune și online.

De exemplu: în Piața Romană o echipă de voluntari supraveghează zona de la etajul uneia dintre clădirile din jur. În momentul în care o femeie în verde aruncă un pachet gol de țigări pe jos se aude în toată piața: doamna în verde care a-ți aruncat pachetul de țigări pe jos, să știți că nu este frumos! Vă rugăm ridicați-l și puneți-l la coșul de gunoi! Da, da dumneavoastră! Nu vă mai prefaceți mirată!…” Un parteneriat cu una dintre televiziuni și efectul va fi imediat.

În marketing, fie că vorbim de Poliția Română sau de un producător de răcoritoare, poți să pornești de la tot românu' sau poți să înțelegi că nu există așa ceva ca tot românu' și să vezi dacă nu cumva există segmente cu nevoi / comportamente diferite pentru care să-ți adaptezi eforturile.

Postează un comentariu

sau înregistrează-te pentru a adaugă un comentariu.

*

Comentarii

Nu există comentarii