Cautare




, Contributor

CEO OmniPerform și Angels Den Funding

Opinii |
|

Cum trecem la nivelul următor: un Playbook pentru managerii și antreprenorii români

Observ în proiectele mele de business cum antreprenorii și managerii români își schimbă mentalitatea și acționează global. Cu toții ne dorim colaborări avantajoase care aduc creștere și valoare pe termen lung. Dar cum poți face asta: să treci la nivelul următor. Potențialul este imens: acum avem maturitatea necesară nu doar să executăm, ci am conștientizat oportunitatea propriilor produse care pot fi monetizate și scalate.
Adrian Enache foto

Construiește parteneriate. Trebuie să te implici în piața țintă prin parteneriate

Primul element necesar în procesul construcției de parteneriate este să înțelegi cultura și metoda de negociere specifică zonei. Din experiența mea profesională, am învățat că există o diferență șocantă între negocierile unui parteneriat în Elveția, Germania, Franța și Marea Britanie, de exemplu. Astfel, primul pas este să știi ce fel de partener îți dorești și care este poziționarea față de acesta. Unii parteneri urmăresc direct generarea de venituri, alții își doresc expunere într-o anumită industrie.

Spre exemplu, cel mai mare parteneriat realizat de mine a fost cu un startup fintech care își dorea să intre pe piața din Marea Britanie. În acest context, asocierea cu un nume foarte cunoscut din industria investițiilor alternative era mai importantă pentru fondatori decât generarea de venituri directe din primul lor parteneriat creat în piață.

Un al doilea parteneriat a fost negociat pornind de la calitatea recunoscută a startup-urilor pe care Angels Den le oferă investitorilor. În momentul în care parteneri globali listați pe bursa din New York și-au dorit să lucreze cu Angels Den, poziționarea și înțelegerea culturală au făcut diferența pentru a semna parteneriatul într-un timp record.

Investește timp să cunoști cultura locală

Concret, cultura este polarizată din perspectiva educației și accesului la informație utilă. Ca investitor sau manager, cu siguranță trebuie să fii pregătit(ă) să depășești barierele de management profesionist și să îți pese de oamenii din subordinea ta. Acest lucru este normal într-o țară latină, care reacționează la mult mai multe aspecte în afara celor financiare, precum încrederea acordată, aprecierea pe care o primesc sau libertatea de a arăta maximul de potențial.

De asemenea, este o cultură care dovedește că principiul one-size-fits-all nu se aplică. La început de drum sunt importanți oamenii, cu timpul încep să capete importanță și procesele. Drept urmare, cu cât nucleul de oameni este mai ambițios și mai trust-worthy, cu atât vei reuși să accelerezi mai repede către o zonă de creștere a echipei.

Vestea bună este că oamenii potriviți sunt extrem de inteligenți, cu un potential fantastic și loiali. Și mai ales, sunt rezilienti în momentele grele și vor merge înainte indiferent de situație.

Și că pot fi găsiți într-o piață atât de mare și dornică de afirmare.

Gândește și acționează global! 5 lucruri necesare ca să devii antreprenor sau manager global

Un business 100% global se aplică mai ușor modelelor B2C și mai ales produselor digitale. Chiar dacă există excepții B2B, acestea nu infirmă regula.

– Dacă îți dorești să fii un antreprenor sau manager 100% global, trebuie să fii pregătit pentru asta – prima parte este un advisory board foarte bun care a mai trecut prin asta.

– A doua parte este să ai o echipă pregătită, care să înțeleagă că nu mai este ”jucăria” locală și care să își dorească asta, să înțeleagă magnitudinea.

– Al treilea aspect este nevoia de diversitate în companie: nicio companie nu a ajuns cu adevărat globală fără o echipă care să înțeleagă perspective diferite.

– Al patrulea aspect este securizarea fondurilor necesare pentru internaționalizare.

– Al cincelea este asigurarea că ai o echipă capabilă de implementare. Este doar un vis să realizezi ceva cu o echipă care nu poate executa impecabil planurile.

Cred că și România a ajuns la maturitatea necesară nu doar să execute, ci antreprenorii au conștientizat oportunitatea propriilor produse care pot fi monetizate și scalate.

Observăm că aproape toate companiile cu peste 30 de dezvoltatori software/programatori au ajuns să lanseze un produs, mai mic sau mai mare.

Una din oportunitățile neexploatate este să descoperim nevoi identificate sau cerute de către piață, nu neapărat axate pe cerințe nișate bazate pe propria experiență profesională a antreprenorilor. Cea mai simplă metodă pentru a realiza acest obiectiv: ipoteza că nu știm din poziția de owner și antreprenori ce își dorește piața.

Îmbrățișează diversitatea culturală

Când am început să fac afaceri în străinătate, m-am lovit de diversitatea culturală. Eram obișnuit cu un singur stil de a negocia, cela de aici, de acasă. Mi-ar plăcea să văd în România o diversitate culturală, care va ajuta mult startup-urile în viitor.

Pentru a-ți dezvolta abilitățile de business, o idee bună este să  lucrezi minimum doi ani în alte ecosisteme sau culturi care sunt recunoscute pentru diversitate și ca piețe mature. Dacă te uiți la start-up-urile care au crescut spectaculos, unul dintre co-fondatori a trecut prin această experiență internațională. Cu siguranță, cea mai frumoasă experiență este să lucrezi într-un mediu international, diferit față de cultura în care te-ai născut. Te ajută să simplifici comunicarea, săconștientizezi că negocierea devine mult mai complexă în momentul în care nu știi în avans cum să ”apuci” o situație. Realizezi că doar în momentul în care ambele părți au de câștigat lucrurile merg înainte.

Așadar, diversitatea și experiența diferite față de locul în care te-ai născut își spun cuvântul în succesul unei companii care dorește să se internaționalizeze.

Momentul trecerii de la a conduce zeci de oameni în România și coordonarea cu până la alți 700, la a conduce oameni în 3 țări și 7 culturi diferite a fost un șoc. Realizezi că niciodată nu vei putea discuta cu un manager american precum discuți cu unul polonez, englez sau rus. Astfel, am identificat diferențe culturale șocante între metoda de a negocia un proiect/un contract/o investiție cu un francez sau un neamț.

Dar cel mai important, așa cum am spus și mai sus, este că ajungi să te pui în locul ambelor părți pentru a ajunge la o colaborare avantajoasă care aduce creștere și valoare pe termen lung.

Ideile prezentate în acest articol au fost dezvoltate pornind de la subiectelo abordate în cadrul evenimentului Techsylvania, panelul Invest în România 101: Ionuț Bonoiu (Forbes) – Moderator; Speakeri: Oren Stern (Connatix), Remus Lechintan (RoundAssist), Adrian Enache (Angels Den), Philipp Kandal (Telenav).

Adrian Enache a dezvoltat startup-ul OmniPerform, cu o creștere de peste 70% YoY, și, în prezent, este implicat în finanțarea ecosistemului de startup-uri în Marea Britanie, ca CEO al Angels Den Funding.

 

Postează un comentariu

sau înregistrează-te pentru a adaugă un comentariu.

*

Comentarii

Nu există comentarii