Cautare




, Contributor

Senior Partner, Head of Crisis Department GMP PR

SportsMoney |
|

Cum a schimbat criza un joc de elită

De când Tiger Woods (foto) a fost prins înșelându-și nevasta, nici golful nu mai este ce-a fost. Desigur, infidelitatea marelui campion nu are nicio legatură cu problemele care afectează popularul sport-business.
47 Tiger Woods.jpg

Doar că noaptea în care frumoasa suedeză și-a adormit soțul cu pastile de dormit și i-a controlat mesajele din telefon se întâmpla să coincidă cu perioada de timp în care au apărut problemele generate de criza financiară globală și schimbarea comportamentului unor oameni care nu și-au mai dorit să se vadă cât sunt de bogați.

Golful, cel mai vechi business sportiv, cu aproximativ 80 de milioane de consumatori și o valoare estimată de 3 miliarde de dolari, se află în scădere dramatică încă din 2010. Există și excepții. Țări precum Germania și Olanda au înregistrat creșteri în perioada 2000-2010. Dar în restul lumii, în special în SUA, criza și-a spus cuvântul. Iar problemele au început să-și găsească soluții din ce în ce mai ingenioase, dar cu atât mai riscante.

Un exemplu este ideea unui proprietar de teren de golf din SUA care a decis să facă găurile de mărimea unei pizza și – de ce nu? – să se poată juca și cu mingea de fotbal pe frumosul teren de golf. Multe alte cluburi au început să elimine restricțiile legate de profilul jucătorului (se pune astfel în pericol însăși ideea de club), iar jocurile au fost scurtate la numai nouă găuri ca să nu se obosească prea tare clienții.

Soluțiile inedite pot face bine pe termen scurt, dar riscă să fie dezastruoase pentru viitor. Ar putea să crească numărul de jucatori tineri, dar să scadă numărul celor care cred în tradiția acestui sport și chiar sunt dispuși să investească serios în hobby-ul lor.

„În acest domeniu, profitul se calculează pe termen lung. Într-un teren cât de cât reușit se pot investi câteva milioane de euro. Asta poate să însemne 2 milioane sau 8 milioane de euro”, spune Bogdan Neagu, Președintele Asociației Jucătorilor de golf din România. În aceste condiții, un singur teren de dimensiuni medii ar putea deveni profitabil abia dupa 4-6 ani chiar și în condițiile în care toți cei aproape 1.000 de jucatori de golf înregistrați în România ar juca doar acolo.

Este nevoie ca golful să depună mai mult efort pentru a nu mai fi considerat exclusiv pentru bogați, dar să-și păstreze aerul aristocratic. Presiunea este foarte mare pe partea de sustenabilitate, în condițiile în care un teren poate să consume în medie 200 de mii de litri de apă anual.

În țări precum Germania, Spania consumatorii sunt mai sensibili la impactul pe mediu și caută să aleagă servicii și produse cu o amprentă bio cât mai mică. În România există problema inversă. Terenurile nu sunt irigate și… prin urmare nu sunt omologate. Toate aceste probleme sunt tot atâtea motive de a face loc la masa deciziilor pentru oameni experimentați în crearea și menținerea unei imagini solide. Chiar și atunci când aceasta se referă la un sport cu vechime de zeci de ani.

Dacă v-a plăcut Kevin Costner în „Tin Cup” sau Matt Damon în „Legend of Bagger Vance” merită să luați în considerație reputația acestui joc. După o zi de stres la birou, câteva ore în aer liber pe terenul de golf sunt o adevarată binecuvântare.

Pentru asta, trebuie totuși să ne asigurăm că în România gaura nu o să ajungă la dimensiunile unei mingi de fotbal, ca să se poată juca și suporterii din Ghencea sau Colentina. Până la urmă, un set de crose medii – costă între 200 și 2.000 de euro – nu este chiar un capăt de țară.

Prin urmare, decât să schimbam regulile jocului, oricât de inedite ar fi acestea, mai bine schimbăm poziționarea acestui sport. Până la urmă investiția nu este atât de mare, fiind comparabilă cu schiatul, de exemplu. Este însă nevoie de un nou mapping al stakeholder-ilor și de o comunicare adaptată noului profil de client. Golful nu trebuie să fie un sport exclusiv pentru elite, ci un sport cu parfum elitist.

Postează un comentariu

sau înregistrează-te pentru a adaugă un comentariu.

*

Comentarii

Nu există comentarii