Cautare




, Staff

Lifestyle |
|

Cum să întâmpini schimbările din viața ta ca să ai un an mai bun?

Știți cu toții obiceiul dorințelor puse la miezul nopții, de Revelion. Sau listele cu New Year's resolutions – tot un fel de dorințe, dar pentru împlinirea cărora nu apelăm la soartă sau la o intervenție din exterior, ci ne bazăm pe forțe proprii. De fapt, toate acestea intră sub o singură categorie deosebit de cuprinzătoare: categoria schimbărilor.
Strategii de adaptare la schimbare

Schimbările din viața noastră pot fi înfricoșătoare chiar și atunci când ni le dorim, darămite atunci când vin pe neașteptate. Am vrea ca aceste schimbări să urmeze o anumită traiectorie, dar în realitate lucrurile nu prea merg așa. Schimbările înseamnă să atragi lucruri noi în timp ce te descotorosești de altele. Și-atunci ce faci? Adopți o strategie.

Iată, pe scurt, câteva mici trucuri care te vor ajuta să faci față schimbărilor și să îmbunătățești anumite aspecte din viața ta:

Identifică ceea ce vrei să schimbi

Primul pas în acest sens este să identifici acele obiceiuri care nu te ajută și să vrei să le schimbi. Motivația de schimbare vine „la pachet” cu identificarea efectivă. Așadar, începe prin a întocmi un NOT-TO-DO LIST. Dacă te-ai obișnuit cu o listă de „lucruri de făcut”, atunci te invit să scrii o listă de lucruri pe care să nu le mai faci. Ea poate să cuprindă activități de care să te dezveți. Iată câteva exemple: să nu mai cumpăr lucruri doar pentru că sunt la promoție (și nu îmi trebuie realmente), să nu mai consum dulciuri în fiecare zi sau să nu mă culc mai târziu de ora 23.00. Acestea sunt doar câteva dintre obiceiurile cele mai răspândite. Le desfășori, ca noi toți, pe pilot automat și probabil nu ți-ai pus problema că ar putea să îți influențeze calitatea vieții pe termen lung.

Alege cu ce să începi

Așa cum spunea John Maxwell , „contează ce faci în fiecare zi, nu într-o zi”, obiceiurile au „darul” de a ne trasa stilul de viață în decursul anilor, deși nu le vedem efectele imediat.

După întocmirea NOT-TO-DO-LIST-ului, următorul pas este să stabilești prima activitate (primul obicei) pe care vrei să îl schimbi. Și aici intervine prima rezistență! Psihicul traduce orice schimbare din viața ta ca pe un pericol și ceva la care trebuie să se acomodeze. Prin urmare trebuie să consume ceva mai multă energie decât i se cerea până acum. Așadar, începe cu pași mici și apoi continuă să îi faci. Iar ca schimbarea să fie mai ușor de implementat, îți recomand să înlocuiești activitatea aceea cu una similară, dar sănătoasă. Așadar, dacă te-ai hotărât să începi cu obiceiul „a nu mai consuma zahăr zilnic”, atunci când ai primul gând legat de dulciuri, observă-l, acceptă-l și tratează-l cu îngăduință. Spune-ți că este doar un gând, nu neapărat o nevoie. Probabil este doar o nevoie de nutrienți a corpului, așa că poți alege să mănânci fructe, semințe sau fructe deshidratate (nu confiate). Alegerea ta aduce schimbarea dorită.

Modul în care privești schimbările

Dacă până acum ai privit schimbările din viața ta cu frică, ca și cum ceva groaznic ar urma după ele (schimbări de job, de casă, de partener, de colegi, de grup de prieteni etc.), atunci e momentul să îți pui următoarele întrebări: În ce mod mă ajută faptul că privesc lucrurile așa? Ce beneficii am dacă privesc schimbarea ca pe ceva groaznic? Când răspunzi la aceste două întrebări începi să demontezi paradigma din care priveai schimbările.

Pe măsură ce te vei cunoaște mai bine, îți va fi mai ușor să faci față schimbărilor. De ce? Pentru că vei deveni conștient de toate resursele, abilitățile, strategiile pe care le-ai folosit cu brio de-a lungul timpului, care te vor susține să iei tot ce e mai bun de la perioadele de schimbare. În felul acesta ajungi, să transformi aceste momente în perioade de evoluție către o variantă îmbunătățită a ta.

Pregătirea pentru perioadele de schimbare

Cele mai recente studii arată că atunci când cauți echilibrul în viața ta, de fapt cauți schimbarea. La fel ca în natură, starea de echilibru nu este sustenabilă pe termen lung. Când ai sentimentul că ai ajuns la un moment de echilibru pe toate planurile vieții tale, de fapt ai ajuns cu un pas înaintea unei perioade de schimbare. Practic, acum ești pregătit(ă) cu toate resursele și instrumentele (acumulate în perioada de „echilibru”) să treci prin perioada de schimbare (adică evoluție) care urmează în mod firesc. Așadar, strategia cea mai sănătoasă este să cauți Armonie în loc de Echilibru. Armonia este forma dinamică prin care oamenii, experiențele, emoțiile „curg” cu mai multă ușurință prin viața ta.

Despre toate acestea, despre modul tău propriu de a face față schimbărilor, și multe alte subiecte vom vorbi și lucra practic la cursul „Strategii de adaptare la schimbare”, organizat de Fundația Calea Victoriei din 8 ianuarie 2019.

Text semnat de Alice Cornea. 

Postează un comentariu

sau înregistrează-te pentru a adaugă un comentariu.

*

Comentarii

Nu există comentarii