Cautare




, Contributor

Sfatul specialistului |
|

Cum le oferim copiilor siguranță  în  trafic

Când vorbim despre siguranța copiilor în trafic gândul zboară la a-i învăța regulile semaforului și rolul trecerii de pietoni, însă foarte importantă este și călătoria cu mijloacele de transport, fie că sunt comune, fie că sunt private. Am vorbit despre reguli pentru transportul copiilor, riscuri în trafic și legislație rutieră cu Alice Dona-Mitu, medic specialist, doctor în științe medicale, expert Siguranță Auto Copii.
shutterstock_461266063

De ce trebuie să stea copiii în scaun auto când plecăm la drum?

Copiii trebuie să călătorească doar în scaune speciale deoarece centura mașinii este gândită pentru adulți sau copii cu înălțimea mai mare de 150 cm, astfel încât ea nu este potrivită pentru asigurarea unui copilaș.  În plus, în cazul în care copilul este transportat altfel, de pildă în brațele mamei sau neasigurat în niciun fel,  în cazul unui impact sau al unei frânări bruște el poate fi accidentat grav, strivit între corpul mamei și scaunele din față sau proiectat prin parbriz.

Legislația Rutieră  din România a fost modificată prin Hotărâre de Guvern în anul 2015, deoarece era destul de neclară (în formularea inițială din 2002), astfel încât să fie cât mai clară recomandarea ca toți copiii cu înălțime mai mică de 135 cm trebuie transportați doar în „dispozitive de fixare“- denumirea dată de legiuitor scaunelor auto pentru copii.

Câteva explicații în legătură cu nevoia de scaun auto/înălțător cu spătar… Vârstă/înălțime/centura de siguranță…

Scaunele auto cu spătar (sau înălțătoarele cu spătar) sunt recomandate copiilor cu vârsta mai mare de 4-5 ani, care au trecut de etapa Rear-Facing (adică de transportare cu spatele la sensul de mers). Ele pot fi folosite până la 135 sau
150 cm. Sensul spătarului este de a asigura protecția în cazul unui impact lateral
(fără spătar toată zona capului și a coloanei cervicale ar fi expuse în cazul în care autovehiculul este lovit în lateral – accident frecvent în mediul urban).

Ce teste s-au făcut pentru a demonstra utilitatea scaunului auto?

Testele care se efectuează de către diverse asociații independente (din care cea mai cunoscută la noi în țară este ADAC – Automobil Clubul German) atestă faptul că un scaun auto poate sau nu poate asigura protecția în cazul unui impact (frontal, lateral, din spate sau rostogolire), că materialele din care sunt fabricate husele sunt non-toxice și acest dispozitiv este ușor de utilizat și că este suficient de confortabil pentru a asigura o poziție bună pentru cel mic pe parcursul călătoriei. În funcție de rezultatele acestor testări, scaunele primesc note. Sistemul de notare este invers comparativ cu cel de la școală. Notele sunt de la 0,5 la 5,5, iar cu cât nota e mai mică, scaunul e considerat mai bun.

Ce înseamnă un scaun auto necorespunzător?

Acest lucru poate avea mai multe semnificații. Scaunul poate fi necorespunzător vârstei/înălțimii/greutății copilului, astfel încât el nu va asigura gradul necesar de protecție a celui mic. O altă interpretare este aceea că scaunul este nesigur, adică testele de impact au arătat faptul că nu se comportă corespunzător în cazul unui accident (unele scaune chiar sunt incluse pe lista Alertelor Rapide Europene de  Siguranță- RAPEX).

Câteva cuvinte despre cum alegem scaunul în funcție de vârstă?

Scaunul trebuie să se potrivească perfect, atât cu corpul copilului, cât și cu mașina, astfel încât să îl protejeze asemenea unei platoșe în cazul unui impact.

Astfel, pentru nou-născuți trebuie alese neapărat scoicile (denumirea populară a scaunelor auto de grupă mică 0-13 kg). Foarte important este ca părinții să înțeleagă că landoul NU este destinat transportului cu mașina și că doar scoica îi protejează pe cei mici în autovehicul.

După această etapă (mai precis după ce creștetul copilului depășește marginea de sus a tetierei) se trece la următoarea grupă de scaune auto, acestea putând fi folosite până la vârsta de 4 ani. Modelele din această categorie pot fi rotative 180 sau 360 grade (pentru ușurința îmbarcării sau debarcării copilașului din mașină), cu prindere în Isofix.

Grupa care urmează se adresează copiilor mai mari de 4 ani și până la 12 ani (sau 135-150 cm). Ideal este ca inițial să se achiziționeze modele cu centuri proprii (pentru protecție suplimentară a zonei toracice), dar ulterior să se treacă la scaune care asigură copilul cu centura mașinii (trecută prin niste ghidaje speciale).

Ar trebui folosit scaunul auto corect datorită beneficiilor pe care le aduce, nu din cauza riscului de a lua amendă.
Cum facem să schimbăm această mentalitate?

Primul pas este educarea viitorilor părinți în privința utilizării scaunului de la primul drum – de la scoaterea din maternitate și în acest sens am lansat programul „Siguranța Auto a Copilului Tău începe din Maternitate“, program prin care venim în sprijinul proaspeților părinți prin împrumutarea pe o perioadă de 3 zile (pentru scoaterea din maternitate a bebelușului) a unei scoici auto. Singura noastră rugăminte către beneficiari este aceea de a returna în bune condiții scoica împrumutată de noi, astfel încât un alt copilaș să poată beneficia de ea și să ajungă acasă în siguranță. O altă metodă prin care încercăm să schimbăm mentalitatea este implicarea, alături de Poliția Rutieră, în acțiuni în trafic – acțiuni de conștientizare prin care ne dorim ca informația să ajungă și la acei conducători auto care nu erau la curent cu modificările legislative sau care nu înțeleg importanța acestor scaune auto și omit să le achiziționeze sau să le folosească în mod constant și corect (cu tensiunile tensionate, tetiera reglată etc.).

Postează un comentariu

sau înregistrează-te pentru a adaugă un comentariu.

*

Comentarii

Nu există comentarii