În aceste zile de restriște, ferestrele au fost simbolul principal al solidarității italiene. Locuitorii peninsulei își trăiesc acum viața, uitându-se pe fereastră și cântând cântece de pe balcoane. La mijlocul lunii martie, Chiara Ferragni și Fedez (vedete din mediul online) au organizat un concert live cu Andrea Bocelli prin intermediul funcției Instagram Stories, iar locuitorii din Milano l-au transmis și altora prin glasurile lor, scrie Forbes.
În Roma, solistul de operă Paolo Anziliero a cântat serenade pe străzi pe care le-a transmis și pe Instagram. Reacția oamenilor a fost extrem de pozitivă, iar Anziliero a primit nenumărate mesaje de încurajare: „Postările tale fac ca totul să pară mai puțin sumbru”. Chiar dacă în ultimul deceniu am blamat rețelele de socializare pentru modul în care ne-au schimbat viețile, acum s-au dovedit un instrument esențial pentru a ne ajuta să ne simțim din nou împreună.
Un slogan care a devenit viral pe internet este „la cultura non si ferma” (trad: „cultura nu se închide”). Și nu a rămas doar la stadiul de vorbe. În încercarea de a distra, educa și calma psihicul italian (și de a satisface dorința tuturor de a călători), multe dintre muzeele, teatrele și centrele culturale din Italia și-au mutat activitatea în online.
Teatrul di San Carlo di Napoli, cel mai vechi teatru de operă din lume, transmite, aproape în fiecare seară, spectacolele de operă și balet prin intermediul social media la ora 20:00. Monteverdi, o proprietate de lux din Toscana, transmite spectacole muzicale ale unor artiști care au susținut, de-a lungul timpului, concerte acolo. Mult așteptata expoziție Raffaello, de la Roma Scuderie del Quirinale, care celebrează 500 de ani de la moartea maestrului renascentist, este acum disponibilă online.
Și pentru că arta își mai găsește locul doar în casele italienilor, ghizii de călătorie Lauren Mouat și Luca Misuri recreează cele mai faimoase tablouri italiene, din obiecte găsite în apartamentul lor din Livorno. Până acum, s-au costumat în Ducele și Ducesa de Urbino, un tablou al artistului Piero della Francesca și au mai readus la viață lucrarea The Sick Bacchus a lui Caravaggio.
Arta ca arta, hrănește sufletul, dar mâncarea hrănește corpul, iar gătitul s-a dovedit indispensabil nu doar pentru sănătatea fizică, cât și pentru cea emoțională. Mulți chefi italieni de renume și-au mutat bucătăriile în mediul virtual. Massimo Bottura, un chef cu stele Michelin, își invită „oaspeții” la el acasă, în fiecare seară, pentru o nouă ediție a Kitchen Quarantine (trad: bucătărie de carantină).
Inițiativele virtuale sunt nenumărate, însă și restaurantele s-au adaptat situației. Spre exemplu, Retrobottega, unul dintre cele mai inovatoare restaurante din Roma, sprijină fermierii locali, prin introducerea unui nou serviciu de livrare care aduce fructe și legume proaspete de la țară în centrul orașului.
Este imposibil să reproduci o experiență în totalitatea ei sub imperiul regulilor de distanțare socială, dar prin difuzarea evenimentelor culturale online și prin schimbul de rețețe culinare pe internet, italienii încearcă să se simtă mai puțin singuri și să depășească mai repede această perioadă nefastă.