FacebookTwitterLinkedIn

Cele mai afectate tranzacții cu mașini au fost reînmatriculările, adică autoturismele second-hand tranzacționale pe plan intern. Întrucât 2013 a fost un an dezastruos din cauza blocajului adus de timbrul de mediu, 2014 nu a putut compensa scăderea de 150.000 de unități din anul anterior, dar totusi, 10 dintre cele 12 luni au adus cifre mai mari decat în 2013 si, per total, segmentul s-a încheiat pe plus (5,7%), mai arată sursa citată, mai arată sursa citată.

„Anul 2014 este al doilea an consecuvitv de când numărul reînmatriculărilor este sub cel al înmatriculărilor de mașini second-hand din import. Este o situație anormală, care produce efecte negative, mai ales pentru piața de mașini noi. Constatăm că timbrul de mediu aplicat mașinilor deja înmatriculate blochează tranzacționarea buy-back și trade-in a mașinilor Euro 3 și Euro 4”, spune Mihai Cune, business manager Autovit.ro.

„O soluție pentru această problemă poate fi reducerea treptată, adică în 2-3 ani, a valorii timbrului de mediu la valori suportabile de 100-200 de Euro. Astfel timbrul de mediu nu ar mai fi un factor blocant al tranzacțiilor, iar veniturile la buget s-ar completa cu încasările din impozitul anual calculat dupa o formulă nouă”, a mai adăgat managerul Autovit.ro.

Prețul este cel mai important element pentru clientul de mașină second-hand, arată datele platformei Autovit.ro. Cu toate acestea, în 2014 ponderea mașinilor de sub 5.000 de euro a scăzut, crescând numărul celor de peste 10.000 de euro, in principal datorita masinilor second hand importate.

În funcție de norma Euro, segmentul care a crescut exploziv în 2014 este cel al mașinilor Euro 5. Numărul de anunțuri a urcat cu 30%, iar ponderea acestor mașini pe Autovit.ro aproape că s-a dublat anul trecut. De asemenea, și anunțurile pentru mașini Euro 6 au cunoscut o creștere impresionantă de 150% în 2014 față de 2013.

atutovit tab 1

„În concluzie, anul 2014 a fost unul care a marcat o ușoară creștere a pieței auto. În 2015, piața mașinilor noi ar putea să crească față de anul în curs, ajutată de desfășurarea eficientă a programului Rabla. Programul de reînnoire a parcului auto trebuie atent supervizat, deoarece cu ajutorul lui s-au vândut 17.000 de mașini în 2014, număr care poate crește semnificativ în 2015”, mai menționează sursa citată.

Iar pentru piața mașinilor second hand este necesară o revigorare printr-o reducere a timbrului de mediu până la volori care să nu mai blocheze tranzacțiile, asigurând astfel o dinamică crescută pe piața internă care păstrează automat banii în economia locală și generează un plus de capital pentru creșterea segmentului de mașini noi.

autovit tab 2

Cât despre branduri, la mașini noi, Dacia și-a mărit cota de piață și Ford a avut o creștere mult peste media pieței (56% față de o medie de 21,5%). Dintre mărcile din top 5, Volkswagen a crescut cel mai puțin (8%). La mașini second-hand Volkswagen și Opel își păstrează uriașa popularitate, urmate de Audi și BMW.

autovit tab 3