În perioada 1 ianuarie – 18 decembrie 2016, cele șase televiziuni ale grupului Pro TV, deținute de compania americană Central European Media Enterprises (CME), au livrat în total un volum de audiență pentru reclamele difuzate de 679.673 GRP’30 pe targetul comercial (urban, 18 – 49 de ani), reprezentând 31,5% din totalul audienței furnizate de piața TV din România.
Cota de piață este la nivelul anul trecut (scădere de 0,4 puncte procentuale), pe fondul creșteri audienței televiziunii Pro TV (14,4%) și scăderilor înregistrate la Acasă TV (-38,9%), Sport.ro (-13,4%) și MTV România (-73,1%).
Intact Media Group, care operează cinci televiziuni, a înregistrat în perioada analizată o cotă de piață de 26,6%, în scădere cu 1,8 puncte procentuale față de același interval al anului 2015. Grupul a livrat clienților publicitari un volum de 574.432 GRP’30 pe targetul comercial. Scăderea cotei de piață survine pe fondul reducerii volumelor de audiență la Antena 3 (-35%), Antena Stars (-10,7%) și ZU TV (-11,2%). Creșteri de audiență au înregistrat Antena 1 (5%) și Happy Channel (54,7%).
Calculul cotelor de piață s-a realizat pe baza punctelor de audiență furnizate de fiecare televiziune a grupului pe targetul comercial. Pe baza punctelor de audiență (Gross Rating Points – GRP’30), clienții publicitari cumpără timpi de reclame la televiziuni. GRP-ul este negociat și cumpărat la un preț (Cost Per Point – CPP) de fiecare client pentru fiecare televiziune în parte. GRP-ul este moneda unică de tranzacționare a spațiului de publicitate TV.
Cele două grupuri rivale, Pro TV și Intact, dețin o cotă totală de 58,1% din volumul de publicitate furnizat de piața TV, în perioada analizată.
O ascensiune notabilă a înregistrat grupul de televiziuni operate de RCS & RDS, având o cotă de piață de 4,3% din totalul publicității TV pe targetul comerical.
Primele 10 televiziuni din topul publicității TV au livrat în total un volum de audiență ce reprezintă 75% din bugetul total al pieței TV (58 de televiziuni cuprinse în sistemul de monitorizare TV al ARMA).
De asemenea, se constată că grupurile cu acționariat străin (fie că sunt sau nu sunt licențiate în România) dețin o cotă de 54,3% de piața publicității TV pe targetul comercial. (În această categorie au intrat Pro TV SRL, Kanal D, Disney, Sony Pictures Televison, Turner Broadcasting, etc).
Televiziunile cu acționariat românesc au o cotă totală de 45,7% din publicitatea TV. (În această categorie au intrat Intact Media Group, România TV, RCS&RDS, Prima TV, Centrul Național Media, SRTV, etc).