FacebookTwitterLinkedIn

Totul a început în anii `90, o dată cu destrămarea pieţei ţărilor comuniste din Europa. Determinaţi de căderea pieţei, Florin Talpeş şi soţia sa Măriuca au început să dezvolte software, avantajul fiind că s-au orientat încă de la bun început către pieţele mai mature, din vest, care erau economii libere. Aşa a pornit Softwin, denumire care reprezintă un joc de cuvinte între soft, viaţa profesională, şi twin, viaţa personală, cei doi fondatori având gemeni.

Mai târziu, Softwin a devenit AVX şi, în 2007, Bitdefender s-a desprins din această compaie printr-un spin off, devenind astfel un grup independent. După cum însuşi fondatorul ei spune, Bitdefender este suma mai multor startup-uri, dintre care multe sunt eşecuri. Succesul companiei se explică prin faptul că, deşi s-a schimbat semnificativ de-a lungul timpului, a păstrat nivel de energie şi entuziasm de la început.

Astăzi, Bitdefender se implică activ în dezvoltarea ecosistemului antreprenorial românesc şi susţine tinerii cu idei inovative în domeniul tehnologiei. „Credem că România are un potenţial extraordinar în tehnologie. Noi înşine suntem dovada acestui lucru şi ne dorim să vedem cât mai multe firme de inovaţie tehnologică de succes la nivel global. În plus, credem că persoanele care au învăţat ceva trebuie să împărtăşească experienţele lor celor care sunt la început de drum, iar mie personal îmi face o plăcere enormă să discut cu antreprenori şi să văd cum prinde viaţă un proiect”, povesteşte Florin Talpeş.

Ca urmare, antreprenorul discută ori de câte ori are ocazia cu fondatori de startup-uri şi tineri la început de drum, iar săptămâna trecută a fost mentor pentru echipele How to Web MVP Academy, program de pre-accelerare adresat celor mai performante startup-uri din Europa Centrală şi de Est. Ce îi sfătuieşte Florin Talpeş pe tinerii antreprenori?

1. Înţelegeţi piaţa şi nevoile potenţialilor utilizatori!

Primul pas pentru a dezvolta o afacere de succes este înţelegerea pieţei şi a nevoilor potenţialilor cumpărători şi utilizatori. „O greşeală pe care o fac frecvent antreprenorii la început de drum este că pun o pondere prea mare pe părerea personală, care nu e formată obiectiv, prin cercetare, ci printr-o experienţă extrem de limitată. Nu înţeleg ce înseamnă cercetarea de piaţă şi au o percepţie greşită asupra nevoilor reale ale pieţei”, povesteşte antreprenorul.

2. Cunoaşteţi-vă competiţia!

La fel de importantă precum cunoaşterea pieţei este cunoaşterea competiţiei. În viziunea antreprenorului, pentru a avea succes trebuie să înţelegi care sunt principalii tăi concurenţi şi ce te diferenţiază de aceştia, ce te face special.

3. Fiţi atenţi la planul de afaceri!

Planul de afaceri joacă la rândul său un rol fundamental, iar calitatea acestuia influenţează semnificativ şansele de reuşită ale unui startup. „Am văzut frecvent faptul că tinerii antreprenori cred că principala piedică în dezvoltarea business-ului lor este obţinerea finanţării. În realitate, piedica este calitatea scăzută a planului de afaceri. Nu reuşesc să ia bani pentru că nu au un plan suficient de solid. Astăzi există mulţi bani în piaţă şi investitori în căutare de idei bune”, explică Talpeş.

4. Puneţi întrebări!

În contextul accesului liber la informaţie şi resurse de învăţare, o problemă este pe jumătate rezolvată atunci când ai pus întrebările potrivite şi ai căutat răspunsuri pentru acestea. Florin Talpeş îi sfătuieşte pe antreprenorii la început de drum să înveţe să formuleze întrebări pentru problemele pe care le confruntă – soluţiile care îi vor ajuta să meargă mai departe nu vor întârzia să apară.

5. Găsiţi-vă un mentor şi advisori potriviţi!

Un startup are mai multe şanse de a reuşi dacă primeşte feedback de la oameni relevanţi, aşa că e important să discuţi cu aceştia şi să îţi expui problemele. „Atunci când ai o idee şi un plan să o pui în aplicare, e momentul să cauţi advisori care să te ajute să execuţi mai bine. Fii însă selectiv cu alegerea acestora şi nu te orienta după proximitate! Gândeşte-te la persoanele cele mai potrivite pentru a te ajuta cu dezvoltarea afacerii tale şi încearcă apoi să ajungi la ei, oricât de departe s-ar afla”, recomandă Talpeş.

La rândul său, antreprenorul a avut un mentor în persoana coordonatorului său de doctorat. Nu a avut ocazia să discute cu alţi antreprenori, având în vedere că în perioada înfiinţării companiei abia apăruse cadrul legal care să permită înfiinţarea de companii. A învăţat însă de la colegii săi, pe care îi consideră mentori, şi le recomandă tinerilor să profite de faptul că astăzi există antreprenori cu experienţă bogată în domeniu care sunt deschişi să îşi împărtăşească propriile experienţe.

6. Fiţi atenţi la aspectele legale!

Aspectele legale nu trebuie neglijate încă de la primii paşi, altfel putând conduce la pierderi financiare substanţiale. O greşeală pe care a făcut-o antreprenorul a fost să utilizeze numele AVX pentru ceea ce astăzi este Bitdefender, necunoscând piaţa internaţională şi legislaţia în domeniul drepturilor de proprietate intelectuală. Ca urmare, o dată ce au intrat pe piaţa din Statele Unite, compania AVX i-a dat în judecată, temându-se că reputaţia i-ar putea fi pusă în pericol. Rezultatul a fost că bugetul de marketing destinat penetrării pieţei americane a fost cheltuit cu avocaţi, iar fondatorii au decis să schimbe numele companiei şi să pornească din nou de la zero, de data aceasta cu un alt nume. Greşelile legale costă timp şi bani şi pot afecta reputaţia unei companii, iar cunoaşterea cadrului legislativ reprezintă un avantaj care te ajută pe termen lung să economiseşti timp şi bani.

7. Business means marketing

Nu în ultimul rând, business înseamnă marketing. „Trebuie să ai un produs cu adevărat extraordinar şi să rezolvi o nevoie importantă pe piaţă pentru a reuşi doar datorită tehnologiei pe care o utilizezi. Într-o piaţă ca SUA, activităţile de marketing contează şi vedem de prea multe ori produse de o calitate îndoielnică, dar care reuşesc datorită marketing-ului eficient.”, povesteşte Talpeş. Ca urmare, accesta recomandă antreprenorilor la început de drum să fie atenţi la activităţile de marketing pe care le desfăşoară, acestea putând să ajute la dezvoltarea rapidă a companiei.

Majoritatea fondatorilor fac greşeli la început de drum, însă Florin Talpeş consideră că o mare parte dintre acestea se datorează faptului că sistemul educaţional din România nu este proiectat luând în considerare nevoile pieţei, ci cunoştinţele profesorilor de la catedră. Astfel, meserii cum ar fi cea de product management sau product marketing management nu se învaţă pe băncile şcolii, ci la locul de muncă, în cadrul puţinelor companii româneşti care inovează în tehnologie şi adresează piaţa globală.

Crede însă că există avantaje în a porni un business în tehnologie astăzi, având în vedere accesul la informaţie şi resurse de învăţare. „E şi mai uşor şi mai greu în acelaşi timp să porneşti o afacere în tehnologie astăzi. E mai uşor pentru că poţi găsi răspuns online la orice întrebare şi ai acces la cunoştinţe şi mentori cu experienţă. Cu toate acestea, concurenţa este mult mai mare şi, ca urmare, nu mai ai la dispoziţie mult timp pentru a învăţa din greşeli şi trebuie să te adaptezi la dinamica pieţei”, încheie acesta.

Florin Talpeş le recomandă tinerilor inovatori pasionaţi de tehnologie să pornească la drum pe cont propriu, să profite de oportunităţile existente pe piaţă şi să aibă curajul de a face primul pas! Astfel, peste câţiva ani, vom avea şansa de a vedea şi mai multe exemple de companii româneşti remarcabile la nivel global şi vom fi martorii unei evoluţii fără precent a ecosistemului antreprenorial din România.

Acest material este realizat împreună cu How to Web MVP Academy, program de pre-accelerare adresat celor mai performante startup-uri din Europa Centrală şi de Est dezvoltat în parteneriat cu Microsoft, Romtelecom şi Cosmote cu sprijinul Bitdefender, Raiffeisen Bank, Hub:raum şi TechHub Bucharest.