Cei 24 de participanţi ai şcolii de antreprenoriat Start Me Up sunt cu siguranţă oamenii care pot face lucrurile să se întâmple. Tineri talentaţi şi pasionaţi de antreprenoriat, aceştia au început săptămâna formând echipe şi generând idei de afaceri pe care le vor dezvolta în concepte valide de business pe durata săptămânii.
Ziua a început cu activităţi de teambuilding în aer liber pentru a facilita interacţiunea în cadrul grupului. Tinerii au avut astfel ocazia să se cunoască mai bine dar şi să lucreze împreună pentru prima dată, una dintre sarcini fiind aceea de a-şi ghida partenerii legaţi la ochi printr-o cursă cu obstacole pregătită pentru ei de echipa Akcees.
Daniel Ramamoorthy, antreprenor serial, investitor şi consultant pentru start-up-uri, a susţinut prima sesiune de training din cadrul şcolii de antreprenoriat. Venit pentru a doua oară ca trainer la Start Me Up, Daniel le-a vorbit participanţilor despre antreprenoriat ca metodă de a aduce o schimbare în societate folosing inovaţia şi creativitatea. În acest context antreprenorii se diferenţiază de celelalte persoane printr-un anumit set de caracteristici care fac parte din ADN-ul lor: tenacitate, inspiraţie, abilitatea de a-şi asuma riscuri şi capacitatea de a munci din greu pentru obiectivele pe care şi le propun.
„Primul pas pentru a identifica idei de afaceri cu potenţial este să identifici o problemă pe piaţă, problemă pentru care tu găseşti ulterior o soluţie inovativă pentru care oamenii sunt dispuşi să plătească”, le-a spus Daniel tinerilor prezenţi. Pentru a genera idei, aceştia au format 6 echipe şi au continuat cu un proces de brainstorming în cadrul căruia au identificat probleme pe care le-au discutat, au generat soluţii şi au ales cele mai bune idei pentru a fi executate.
Prima zi a şcolii de antreprenoriat Start Me Up a continuat cu un workshop susţinut de Dana Manolescu (Project Manager Okapi Studio) şi Paul Gergely (Designer Okapi Studio). Invitaţii au vorbit despre generarea de idei de afaceri şi modul în care acestea pot fi transformate în concepte valide de business. „Identificaţi probleme şi rezolvaţi-le! Identificaţi nevoi ale pieţei şi aduceţi valoare adăugată prin produsele şi serviciile pe care le oferiţi. Ignoraţi status-quo-ul şi înlăturaţi constrângerile pe care le întâlniţi în cale”, i-a sfătuit Paul pe tinerii în căutare de idei de afaceri.
Următorul pas este să îţi defineşti viziunea şi misiunea, pentru a şti unde vrei să ajungi. „Trebuie să ştii ce oferi, să fii specific! E important să înţelegi care este publicul tău ţintă şi care sunt caracteristicile persoanelor care sunt dispuse să plătească pentru produsul sau serviciul tău. Asigură-te că oamenii înţeleg ce problemă le rezolvi şi care sunt factorii care te diferenţiază de competiţie. În plus, nu uita să te gândeşti cum faci bani din asta dacă vrei să supravieţuieşti pe termen lung. La final, nu uita să ieşi afară din birou. Într-un start-up nu există fapte concrete în birou, doar opinii pe care trebuie să le validezi cu piaţa”, a completat Dana Manolescu, Project Manager Okapi Studio.
Dana Manolescu şi Paul Gergely le-au recomandat echipelor participante în concurs să îşi dezvolte produse minim viabile: versiuni ale produselor sau serviciilor proprii care conţin doar un set de funcţionalităţi esenţiale, se dezvoltă cu resurse şi timp minim de execuţie şi demonstrează abilitatea antreprenorului de a-şi pune ideile în practică. „Produsele minim viabile trebuie lansate rapid şi trebuie să funcţioneze perfect pentru a spune lucrurile care trebuie despre tine ca antreprenor şi afacerea ta. În plus, produsul minim viabil trebuie să fie uşor scalabil. Paşii următori sunt să te ocupi de partea de design, să dezvolţi, să iterezi, să analizezi şi să îmbunătăţeşti produsul sau serviciul tău în permanenţă”, a încheiat Dana Manolescu.
În încheierea zilei, echipele participante au avut ocazia să prezinte trei probleme şi trei soluţii valide pentru acestea în faţa unui juriu format din Daniel Ramamoorthy, Dana Manolescu, Paul Gergely şi echipa Akcees. Aceştia au primit feedback constructiv care îi va ajuta să selecţioneze cea mai bună idee de afaceri pe care o vor dezvolta pe toată durata programului.
La final, nu ideile contează, ci oamenii din spatele lor. Oamenii excepţionali pot repara ideile proaste, însă ideile bune nu pot salva oamenii nepotriviţi. Cei 24 de participanţi Start Me Up au demonstrat faptul că sunt oamenii potriviţi pentru a dezvolta afaceri de succes: ei au lucrat până târziu în noapte pentru a-şi selecta ideile finale, a găsi un nume potrivit pentru proiectul lor şi a-şi alege un motto. Şcoala de antreprenoriat Start Me Up continuă cu ziua dedicată marketing-ului, zi în care cele 6 echipe vor dezvolta planuri de marketing complete pentru proiectele lor şi vor învăţa din experienţele antreprenorilor consacraţi care le vor fi alături.