Cautare




, Contributor

Beauty Contributor

Parfumuri |
|

În culisele parfumeriei de nișă

Industria parfumurilor este, de mulți ani, „cornul abundenței” olfactive, iar mișcările din perioada recentă par să scindeze piața, forțând parfumeria clasică să împartă terenul cu cea de nișă.
shutterstock_202761274

Primele parfumuri datează, se pare, de acum mai bine de patru mii de ani, iar prima sticlă de parfum este meritul egiptenilor. Cele mai populare ingrediente pe atunci, tămâia, smirna sau rășina, se regăsesc și astăzi între notele parfumurilor ce umplu până la refuz rafturile magazinelor de specialitate și ale parfumeriilor exclusiviste.

Anul care tocmai s-a încheiat a reconfirmat succesul global al industriei, care a ajuns să aibă o valoare de piață de peste 43 de miliarde de dolari americani și se așteaptă să depășească pragul de 50 de miliarde de dolari până în 2025, potrivit Euromonitor. Totodată, se estimează că mărcile independente reprezentau peste 47% din industrie la începutul anului 2018, previziunile estimând o creștere de 5% pentru anul curent.

Segmentul de nișă a căpătat o popularitate tot mai mare în ultimii ani, ceea ce i-a determinat pe mulți dintre producătorii-cheie la nivel global – companii multibrand sau case independente – să-și anexeze divizii ori game adresate consumatorilor dornici de exclusivitate și mărci bazate pe identitate.

Cu ce se deosebește un parfum de „masă” de unul „mainstream”? Cu siguranță, calitatea superioară, iar asta nu înseamnă că parfumurile Caselor cu renume nu se bazează pe același principiu. Este vorba, în principal, de o atenție mult mai mare la detalii – inclusiv în ceea ce privește designul recipientelor, la alegerea și combinarea unor esențe rare, dar mai ales la caracterul de ediție limitată al acestora (producție restrânsă și distribuție selectivă), ce îi conferă consumatorului un statut de client special pentru brand, precum și convingerea că parfumul pe care îl poartă reflectă stilul său de viață.

De altfel, unul dintre principiile parfumeriei de nișă îl reprezintă non-ubicuitatea produsului, apreciată de consumatorul-țintă. Nu în ultimul rând, la baza acestui segment stă parfumeria tradițională, atât în design, cât și în ceea ce privește procedeele de fabricare (specialiștii susțin că metodele „old-school” de prelucrare a ingredientelor prezintă avantajul că păstrează nealterat mirosul original al acestora).

Totodată, în contextul actual, creat de interesul tot mai mare al consumatorilor pentru o viață mai sănătoasă, care se reflectă și la nivel de îngrijire, parfumeria de nișă a câștigat teren datorită transparenței practicate la nivel de materie primă, dar și prin practicile sustenabile ale acestora. Însă tendința eliminării substanțelor indezirabile din parfumuri se reflectă în toată industria, producătorii căutând să evite substanțele sintetice (care, atenție, pot să nu apară pe lista de ingrediente înscrisă pe etichetă, și e perfect legal), frecvent folosite pentru a mima anumite arome, fără a mai fi necesară prelucrarea ingredientelor naturale.

Și pentru că vorbeam de prețul destul de mare al parfumurilor de nișă, comparativ cu cele clasice, nu trebuie să uităm faptul că parfumul a fost mereu considerat un produs de lux. Iar parfumeria elitistă presupune, în afară de ingrediente alese, procese costisitoare de prelucrare, costuri cu recipientele de calitate înaltă, al căror concept este frecvent legat de un „nume” sonor în materie de design, precum și cheltuieli de marketing, vânzări, avize și licențe. Însă cea mai mare greutate în stabilirea prețului o are… CREATORUL.

Crearea unui parfum de nișă este adeseori comparată cu nașterea unei opere de artă și, ca orice capodoperă, în spatele ei se află un „nas”, de cele mai multe ori un parfumier faimos. Lista celor mai populari parfumieri din ultimii ani include numele lui Francis Kurkdjian, Roja Dove, Kilian Hennessy, Olivier Polge (parfumierul Casei Chanel), Francois Demachy (Dior), Olivier Cresp. Totuși, în cazul parfumurilor de nișă, „nasul” din spatele brandului este mai puțin promovat – chiar dacă unul dintre cele mai importante principii ale Caselor de nișă este să aibă propriul parfumier, dând ocazia produsului să se prezinte singur.

Esențele „tari” sunt pe cât de rare, pe atât de scumpe, în special dacă vorbim de cele naturale. Un kilogram de ulei esențial de OUD – denumit și aur lichid, acest compus este extras din rădăcina copacului Aquilaria Crassna, care produce această sevă în cadrul unui proces rar de apărare împotriva unei ciuperci dăunătoare – poate ajunge să coste în jur de 30.000 de dolari americani, iar „Orris Absolute”, un alt ingredient exclusivist regăsit în formulele „haute-couture”, costă aproximativ 50.000 de dolari per kilogram.

Ai crede că publicul-țintă al parfumurilor de nișă are deja o vârstă considerabilă și un nivel de trai cu mult superior, însă statisticile spun altceva. Generația Y sau „Millennials”, adică aproape un sfert din populația planetei, se află printre cei mai importanți consumatori ai acestui gen de produse. Un studiu recent arată că peste 52% din consumatorii de cosmetice din această generație își selectează produsele citind etichetele sau documentându-se în prealabil, fiind interesați de un stil de viață mult mai responsabil – inclusiv din punct de vedere financiar. Acesta este și motivul pentru care, susțin specialiștii, parfumurile sunt din ce în ce mai frecvent îmbuteliate în recipiente de 30 de mililitri în loc de 100, fiind mult mai accesibile consumatorilor tineri.

Odinioară prezente doar în boutique-uri exclusiviste, parfumurile clientelare au în prezent nișe rezervate și în perimetrele marilor retaileri. În paralel, casele independente dezvoltă linii exclusive, iar marii producători lansează branduri artizanale, care se integrează lesne în peisajul de nișă.

Cele mai fresh lansări de „nișă”, parfumurile unisex Parle Moi de Parfum, Papyrus OUD/71 și Gardens of India/79, 740 lei, disponibile la Rosa Mundi Parfums d‘Auteur (Calea Floreasca 111-113), sunt opera lui Michel Almairac. Primul reprezintă punctul de întâlnire al Orientului cu Occidentul, transpus în note de tămâie, OUD și papirus egiptean. Despre cel de-al doilea, creatorul său dezvăluie că i-au trebuit „douăzeci de ani de căutări și teste“ pentru a crea acest parfum din numai trei ingrediente de cea mai pură calitate – iasomie proaspăt înflorită, tuberoză indiană și lemn de santal.

Imperial Emerald, din colecția Murano Exclusive The Merchant Of Venice, 1.179 de lei, este disponibil în parfumeriile Douglas;

    

Coromandel de la Chanel face parte din Colecția Les Exclusifs de Chanel;

1725 Histoire de Parfums (460 de lei) este unul dintre parfumurile de nișă din vasta colecție Histoire de Parfums, disponibilă în parfumeriile Elysée;

 

Musc Imperial (870 de lei) este un Parfum Atelier Cologne, brand achiziționat de grupul L’Oréal;

 

Myths Woman (1.350 de lei) este cea mai recentă creație „Suprarealistă” a casei Amouage 

Postează un comentariu

sau înregistrează-te pentru a adaugă un comentariu.

*

Comentarii

Nu există comentarii