Maria Sharapova și-a anunțat zilele trecute retragerea din tenis. Câștigurile din cariera sa de jucătoare de tenis se ridică la 325 de milioane de dolari, bani primiți din publicitate și competiții sportive. Astfel, ea se situează pe locul doi în rândul celor mai bine plătite sportive din lume, pe primul loc poziționându-se Serena Williams, cu 350 de milioane de dolari.
Sharapova a devenit jucătoare profesionistă în 2001, iar debutul pe scena sportului global a fost în 2004, când a învins-o pe Serena Williams, câștigând Wimbledon la 17 ani. Singurii ei sponsori la acea vreme erau Nike și Prince, dar asta s-a schimbat rapid. Rusoaica era visul oricărui om care lucrează în marketing, iar agenții ei de la IMG au valorificat-o rapid. Ea a semnat deal-uri cu Tag Heuer, Canon, Motorola, Colgate-Palmolive și altele. Valoarea contractului cu Nike s-a dublat, iar câștigurile sale anuale au sărit de la 3 milioane de dolari la 18, ceea ce a ajutat-o să fie cea mai bine plătită sportivă de pe planetă.
A continuat să primească oferte de sponsorizare de la Land Rover, PepsiCo și Sony. Nike a introdus o linie de echipament de tenis cu numele său, iar încălțămintea ei s-a vândut cel mai bine la fosta filială Nike Cole Haan.
Sharapova a devenit cea mai mare atracție din WTA și ar fi putut să ceară până la 500.000 de dolari pentru o expoziție. Și-a folosit faima pentru a lansa propria linie de bomboane, Sugarpova, în 2012, având planuri de extindere ca brand lifestyle, cu haine și accesorii.
Ea și-a construit o rețea foarte mare pe conturile de socializare, cu 15 milioane de urmăritori pe Facebook, iar câștigurile sale au atins aproape 30 de milioane de dolari în 2015, înainte de suspendarea din 2016 pentru utilizare de meldonium, care a fost adăugată recent pe lista Agenției Mondiale Antidoping de substanțe interzise.
Sponsori precum Tag Heuer s-au îndepărtat de Sharapova, iar câștigurile sale din alte activități ce nu aveau legătură cu jucatul tenisului au scăzut. A revenit în tenis, în 2017, dar o accidentare la umăr a împiedicat-o să mai joace.
În ciuda interdicției de dopaj, sponsorii au continuat să-și mențină relațiile cu atleta, precum Nike, Evian, Head si Porsche.
Sharapova a jucat doar 15 meciuri în 2019, iar clasamentul ei mondial a scăzut până la locul 373 în această săptămână. Turneul ei final a fost Australian Open de luna trecută, unde a pierdut în primul tur. Rusoaica se retrage cu cinci titluri de Grand Slam, fiind una dintre cele zece femei care a câștigat toate cele patru turnee importante de tenis. Ea a fost clasată pe locul 1 mondial de cinci ori, pentru un total de 21 de săptămâni. Cu cele 38 de milioane de dolari câștigate din premii se situează pe locul al treilea pe segmentul femeilor, în spatele Serenei (88 de milioane de dolari) și a lui Venus Williams (41 de milioane de dolari).
„Tenisul mi-a arătat lumea – și mi-a arătat de ce sunt în stare. Este modul în care m-am testat și mi-am măsurat evoluția. Orice aș alege pentru următorul meu capitol, voi merge înainte. Voi urca. Voi crește în continuare.”
Sugarpova continuă să fie un succes pentru Sharapova. Veniturile erau vizate să ajungă la 20 de milioane de dolari în 2019, potrivit unor surse.