Cautare




, Contributor

Scriu despre publicitate și media de 20 de ani. În 2013, am publicat cartea de interviuri „Primul an de publicitate”.

Comentarii/Editoriale |
|

Cu batista pe țambalul sondajelor TV

Petre_Barbu.jpg
Campania împotriva Serviciului Național pentru Măsurarea Audiențelor TV (SNMATV) pe care Realitatea TV a derulat-o mai bine de o lună pare că s-a sfârșit pe 20 martie a.c.

Atunci, Adunarea Generală a Asociației  Române pentru Măsurarea Audiențelor (ARMA) a decis începerea procedurilor pentru auditarea anuală a sistemului de măsurare a audienței TV. Mai precis, membrii ARMA, printre care se numără și Realitatea TV, televiziunea care a acuzat sistemul de nereguli în audiențele acesteia, au hotârât declanșarea operațiunilor de verificare a măsurătorilor realizate de firma Kantar Media.

Așadar, în acest moment, „tunurile” delirante de la Realitatea TV au tăcut, iar contraatacurile ARMA (comunicate, interviuri, conferințe de presă) nu-și mai au rostul. E pace!

Amuzantă ni s-au părut ieșirile în public ale celor doi combatanți, imediat după Adunarea Generală. Realitatea TV a anunțat într-o știre pompieristică „victoria” sa în „scandalul audienţelor”, pentru că la solicitarea televiziunii s-a luat decizia de auditare, lăudându-se chiar că „ARMA a admis prezenţa, pe lângă firma care va realiza auditul, a unui expert-parte, reprezentând Realitatea Media”. Îmi vine greu să cred că un „expert” de la Realitatea TV va fi lăsat să-și băge nasul în auditul independent. Asta se poate întâmpla doar în doar visele lui Cozmin Gușă, noul patron al televiziunii.

Pe de altă parte, în comunicatul de presă difuzat de ARMA se spune că „reprezentanții Realitatea Media au arătat faptul că vor înceta deîndată campania prin care se produc atacuri la adresa ARMA, SNMATV și a furnizorului acestuia Kantar Media”. Formularea „au arătat faptul” este lemnoasă și confuză. Nu se spune că „și-au luat angajamentul” ori „au promis”. De asemenea, se mai precizează că Adunarea Generală  a decis că „pronunțarea cu privire la excluderea Realitatea Media din cadrul ARMA să nu aibă loc în ședința respectivă”. Este o un gest de „arătare a pisicii” celor de la Realitatea TV: dacă veți mai continua campania, vă luăm în discuție, ne pronunțăm și vă excludem!

Dar să nu insistăm prea mult asupra acestor„texte”! („Bătutul în piuă” al comunicatelor este „pâinea albă” a lui Ion Cristoiu.) Ca de obicei, din două surse, în România, nu se poate înțelege exact ce s-a întâmplat. Bine că au fost doar două!   

Important este că sistemul de măsurare a audiențelor TV va fi supus unui audit. Este un proces care nu se va face peste noapte și care necesită parcurgerea mai multor etape. Un audit este oricând binevenit (cu sau fără scandal). Un audit arată profesioniștilor ce anume trebuie îmbunătățit. Pentru că orice cercetare de acest gen este perfectibilă. Niciun sondaj nu este perfect. Auditul va arăta, subliniez!, profesioniștilor ce trebuie făcut. Iar Kantar Media își va putea evalua munca. Rezultatele auditului nu vor arăta, așa cum se așteaptă unii, că Realitatea TV este „furată” la rating sau că România TV ori Antena 3 sunt „avantajate”. Pentru că nu acesta este rostul unui audit, să dezvăluie stațiile ce se pretind „furate” sau cele care sunt, chipurile!, avantajate de măsurători.

Cu siguranță, imediat după ce rezultatele vor fi prezentate la ARMA, vor fi destui frustrați de prin televiziuni sau chibiți de pe margine care vor exploata propagandistic potențialele observații ale auditului. Dar ăsta va fi un alt „război”!

Important de semnalat a fost și jocul practicat de ARMA: un joc diplomatic. ARMA ar fi avut temeiul legal și multe motive să excludă Realitatea TV din organizație. În statut există prevederea potrivit căreia „calitatea de membru se pierde prin producerea de prejudicii morale sau materiale Asociaţiei”. Dar excluderea Realității ar fi condus la escaladarea campaniei de denigrare, pe de o parte, și la creșterea contribuției fiecărui membru la finanțarea studiului de măsurare, pe de altă parte. Ambele lucruri, atât cel de imagine cât și cel financiar, au cântărit greu. S-a ales calea diplomației.

A rezultat o pace. De scurtă durată.

Postează un comentariu

sau înregistrează-te pentru a adaugă un comentariu.

*

Comentarii

Nu există comentarii