FacebookTwitterLinkedIn

În cadrul acesteia, Cristian Sălceanu, Country Manager Bolt România, Ioana Ilie-Dobre , Director General Bringo, Luca Mateescu, Operations Manager Lime România, Victor Răcariu, General Manager CEE Glovo și Mihai Rotaru, Founder & CEO Neobility au vorbit deschis despre cum au fost resimțită această ultimă perioadă din 2020.

„Pentru companie, anul acesta a fost unul extraordinar, din toate punctele de vedere“, remarcă Cristian Sălceanu, Country Manager Bolt România, deși la izbucnirea pandemiei, compania s-a confruntat cu o perioadă dificilă.

Acesta mărturisește faptul că Bolt a trecut printr-un proces de adaptare atât la noile restricții, cât și la noile reglementări ale transportului alternativ în România. Cu toate acestea, compania nu numai că a reușit să își contureze obiectivele în contextul specific, ci a și reușit să își extindă portofoliul: “Simt că am lucrat în 3 companii, am început să oferim servicii de livrare, apoi am lansat Bolt Food, piața de livrare de mâncare a fost o oportunitate pe care am exploatat o, cea mai bună decizie strategică la acel moment. Apoi am lansat trotinetele electrice în Buc, Cluj și Constanța“, adaugă invitatul Forbes.

Cu o astfel de activitate în pandemie, Cristian Sălceanu poate spune hotărât: “Crizele sunt cele care produc schimbările cele mai importante în viața tuturor“. El remarcă noi tendințe în piață românească, căci restricțiile de distanțare socială au motivat persoanele să se deplaseze cu mijloace diferite de cele destinate transportului în comun. “Imediat după ce am ieșit din primul lock-down, numărul de curse a crescut foarte repede. În toamna eram mult peste valorile de anul trecut“, explică el. Pe viitor, însă, managerul consideră că unele anumite tendințe care se vor perpetua, mai exact reîntoarcerea la utilizarea transportului în comun.

“Pandemia ar trebui să ne învețe că trebuie să fim foarte flexibili și dinamici“, spune Cristian Sălceanu, atunci când oferă recomandări micilor afaceri. “Să nu stea să găsească soluția sau produsul perfect, să testeze înainte, dacă există o soluție de monetizare, ideea este de viteză și de a nu încerca să fii perfect. Perfect imperfection, acesta este motto-ul meu“, a completat el

La rândul său, Bringo a înregistrat în această perioadă o creștere a afacerilor, iar Ioana Ilie-Dobre, Directorul General al companiei, a prezentat în cadrul unei noi ediții reINVENTAREA României, schimbările cu care platforma s-a confruntat.

“Vedem o creștere la nivelul anului de peste 10%“, declară Ioana Ilie-Dobre, Director General Bringo, adăugând faptul că schimbările vor deveni un stil de viață, însă compania s-a adaptat eficient la noul context.

“Din punct de vedere al creșterii, ne așteptăm că această zonă de quick commerce să ocupe 5-10% din comerțul alimentar în următorii ani. Așteptările sunt să accelereze în continuare, fiind comod și simplu să comanzi aceste produse online“, a punctat aceasta.

De asemenea, o altă tendință ce va rămâne după această criză este zona de plăți online, susține Ioana-Ilie Dobre. “Dacă înainte de pandemie, 30-40% erau dispuși să plătească online dacă aveau și varianta de cash, acum mulți mai mulți limitează contactul, plătind cu cardul“.

Un al treilea trend pe care directorul general îl consideră de termen lung este atitudinea fata de un loc de munca full-time. “Partea de angajat cu normă întreagă cred că va dispărea din vocabularul nostru și vom fi mai flexibili în ceea ce privește cum ne câștigăm banii.“

Drept urmare, directorul general oferă câteva recomandări acestor afaceri de profil: “Să gândești cu ideea de contribuie variabila pozitivă, să gândim business-uri care sunt sustenabile și care sunt construite încât să dureze în momentul în care sunt scalate în piață.“

Și Lime, furnizor de trotinete electrice cu operațiuni în Europa și SUA, remarcă o creștere spectaculoasă, atât în România, cât și în alte state. Luca Mateescu oferă o imagine de ansamblu a activității Lime în noul context și prezintă predicțiile din sectorul de transport alternativ.

“Pentru Lime a fost o perioadă de reorganizare totală, a fost un an bun , dar noi am anunțat o stabilitate foarte recent. Dacă noi am făcut 100 milioane de curse până la începutul anului, anul ăsta am făcut încă 100 milioane de curse, deci am realizat același lucru în 2020. Compania s-a organizat, și acest fenomen pentru noi a însemnat să învățăm, să fim productivi, am avut cele mai bune rezultate financiare în plina pandemie“, a punctat Luca Mateescu, Operations Manager Lime România, în cadrul evenimentului online marca Forbes România.

Potrivit acestuia, compania și-a extins serviciile în mai multe orașe din România, printre care Brașov, Constanta, Cluj. Analizând schimbările prin care a trecut Lime, care sunt tendințele în restul industriei, din partea consumatorilor mai ales.

“Există o accelerare, însă nu mi se pare că lumea s-a schimbat total“, a completat acesta,  adăugând faptul că partea de mobilitate va rămâne.

Victor Răcariu, General Manager CEE Glovo este de părere că  „zona de supermarketuri s-a dovedit a fi o categorie puternică în e-commerce-ul local” în această perioadă de șoc.

„Ceea ce am simțit noi ca fiind o categorie puternică în această perioadă, a fost zona de supermarketuri. Și din acest punct de vedere putem spune că România este o piața dezvoltată pe acest segment ( n.r. –  al livrărilor realizate de supermarketuri). Comparativ cu alte țări în care activăm, am observat o creștere destul de mare în ceea ce privește piața din România și asta datorită faptului că mulți jucători din zona retailului sunt dispuși să dezvolte acest serviciu”.

Potrivit lui Victor Răcariu, sectorul livrărilor venite din zona supermarketurilor reprezintă un business foarte complex: „și, o să vă dau un exemplu: dacă consumatorul comandă 10 tipuri de produse și din acelea un avocado este stricat, toată experiență clientului se transformă într-una negativă. Deci, este un business foarte greu de gestionat, în care mai avem multe de îmbunătățit”, consideră General Manager-ul CEE Glovo, care este convins de faptul că acest serviciu va fi dezvoltat în multe business-uri și după ce va trece pandemia.

„Desigur, este un serviciu benefic, până la urmă, este mult mai facil să ți se livreze la domiciliu cele 20 de kilograme de cumpărături decât să le cari. Ce s-a mai schimbat foarte mult în această perioadă? … a fost faptul că am reușit să realizăm parteneriate cu mult mai multe restaurante decât am fi reușit în mod normal. Mulți jucători din zona HoReCa au devenit mult mai deschiși în a fi listați pe aplicația noastră. Și, consider că, pe viitor acest serviciu va reprezenta o oportunitate pentru mulți antreprenori, pentru că și-a dovedit destul de puternic beneficiile în această perioadă”.

Victor Răcariu a mai ținut să precizeze că norocul sectorului de business în care activează constă în faptul că se face referire la o afacere scalabilă. „nu ai nevoie pentru fiecare comandă pe care o faci sau pentru fiecare zece comenzi de încă o persoană. Dacă ai o bază cât de cât bună, poți să-ți desfășori activitatea cu același număr de personal, chiar dacă-ți dublezi comenzile. E logic că este nevoie de un număr cât mai mare de curieri și este adevărat că una dintre problemele cu care ne-am confruntat încă de la începutul anului a fost aceea că nu aveam suficient de mulți curieri, era foarte greu să găsim personal care să practice genul acesta de job”.

Întrebat în ce a constat reinventarea business-ului Glovo în această perioadă, Victor Răcariu a specificat: „reinventarea noastră a avut legătură cu faptul că a trebuit să ne mișcăm mult mai rapid. Așa am ajuns să adăugăm pe harta noastră mai multe orașe, mai ales că primeam cereri de la clienți care nu se aflau în aria noastră de acoperire. Astfel, am ajuns să livrăm în 20 de orașe noi în numai două luni. Ce s-a mai modificat în aceste nouă luni? S-au schimbat prioritățile. Ne-am văzut nevoiți să ne adaptăm mult mai rapid. În ceea ce mă privește, eu sunt un fan al venitului la birou, așa că în această perioadă am lucrat destul de mult de la birou”, a conchis General Manager CEE Glovo.

Mihai Rotaru, fondator și CEO Neobility, consideră că  pandemia a adus viitorul mobilității mai aproape de noi. Ce soluții de #urbanmobility are antreprenorul? „Noi suntem o companie la început, în martie eram cu echipa relativ formată și aveam o strategie clară despre cum vedem noi viitorul mobilității. Anterior am fondat Clever Taxi pe care l-am vândut în 2017 către Daimler. Astăzi, cu atât mai mult cred că viitorul mobilității  urbane este mai mult decât ride sharing. Este o chestiune complexă pe care cel mai bine o definește piața și noi vrem să fim acolo astfel încât să obținem o mobilitate care are sens. Iar în București, mobilitatea nu prea are sens având în vedere traficul și poluarea de care suferim în fiecare zi.

Trăim niște vremuri care ne pun la dispoziție tehnologii  și facilități care ne pot ajuta să creăm soluții de mobilitate care au sens și nu să mergem doar din inerție cum am mers în ultimii zeci de ani. Spuneam că aveam o strategie clară, care în martie a trebuit regândită și în aprilie iar și tot așa, dar aceste transformări sunt un stres creativ și în poziția noastră de start-up ne putea permite să ne reorientăm busola spre noul normal. În vârful pandemiei am încercat să exploatăm o tehnologie pe care o dezvoltasem să sprijinim antreprenorii locali pe partea de livrări“, a conchis și Mihai Rotaru.