Cautare




, Contributor

500 miliardari |
|

Cristian Rusu şi familia

Cristian Rusu.jpg
Avere: 17-18 milioane de euro Reşedinţă: Timiş Domeniu: Producţie mobilier

Pornită ca o afacere de familie, Rus-Savitar va continua să existe în aceeaşi manieră: doar cu implicarea familiei. Are şi cine să o continue. Fiul lui Cristian Rusu, unul dintre proprietarii firmei şi managerul general al companiei, este, la doi ani, un ajutor de nădejde şi un fin observator al mersului afacerii. „Casa noastră din Timişoara este foarte aproape de unul dintre magazinele în care ne desfacem marfa. Acolo este o parcare foarte mare care practic desparte magazinul de casă. În acel loc este partea de montaj, iar el stă toată ziua cu angajaţii, îi ştie pe toţi şi le împrumută toate uneltele. E tare ocupat şi mă gândeam chiar că aş putea înlocui vreo doi-trei oameni“, spune amuzat Cristian Rusu, visând parcă la ziua în care îi va preda ştafeta fiului său. Rus-Savitar  este un business care a demarat în urmă cu 16 ani, iar în prezent compania dispune de o fabrică de 10.000 de metri pătraţi, cu patru linii de producție și o capacitate de 18.000 de garnituri de mobilier/lună, plus o rețea de nouă magazine cu suprafețe între 1.000 şi 4.000 de metri pătraţi în Timișoara, Sibiu, Cluj-Napoca, Deva, Pitești, Brașov și București. Afacerea este controlată de soții Dorica și Iordache Rusu, care dețin 80% din acțiuni, și copiii lor Cristian și Raimond Rusu, cu 10% fiecare.

Printr-o mişcare atipică momentului economic actual, firma timişoreană a decis în ultimul an extinderea diviziei de retail a companiei, reprezentată de brandul Casa Rusu. În acest an, compania a făcut chiar primul pas pe piaţa din Capitală, unde se bat deja giganţii producţiei de mobilă: IKEA, Mobexpert, Elvila, Kika sau Class Living. Ce aduce Casa Rusu în plus? Preţuri mici. De fapt, compania mizează pe atractivitatea preţurilor pentru a câştiga cotă de piaţă în Bucureşti.

„Nu lucrez pe gratis, nu am ajuns să pierd bani. Sunt foarte mulţumit de cât câştig, deşi practic aceste preţuri. Costurile cu manopera sunt undeva sub 10% pentru noi“, declară Cristian Rusu. Nu pare un plan prea îndrăzneţ dacă stăm să ne uităm la impactul pe care l-a avut deschiderea magazinului din Vitantis Shopping Center (în sudul Bucureştiului), la finalul lunii mai a acestui an. În primele zile, încasările au ajuns la 200.000 de euro (compania a investit pentru deschiderea magazinului circa 500.000 de euro). „Ceea ce mi-a atras atenţia la magazinul din Bucureşti a fost faptul că după deschidere ne-am poziţionat destul de sus. Vreau să văd dacă acesta este trendul în continuare sau va mai scădea“, spunea Cristian Rusu la scurt timp după inaugurarea magazinului. Iar planurile de extindere nu se opresc aici. Până la finalul acestui an, Casa Rusu vizează deschiderea cel puţin a unui alt magazin în Bucureşti. „Am pornit cu multe idei, dar trebuie să vedem ce se întâmplă. Nu m-am gândit că voi putea acoperi Bucureştiul cu un singur magazin, aşa că e normal să vrem să mai deschidem în acest an“, spune Rusu. Până la o nouă deschidere, cel mai important lucru este negocierea cu dezvoltatorii de centre comerciale. „Avem nevoie de dimensiuni mari. Trebuie neapărat să fie o ancoră“, precizează rapid omul de afaceri. Noi magazine ar trebui să se deschidă până la finalul anului şi în Târgu Mureş, precum şi în Constanţa. „Niciodată nu mă duc să văd un spaţiu şi după aceea să spun clar că rămâne acela. Mă duc şi văd mai multe, şi deschidem unde ne convine şi nouă“, adaugă Cristian Rusu.

Soţii Iordache şi Dorica Rusu au pus bazele firmei Rus-Savitar în 1994, iar timp de mai mulţi ani activitatea s-a concentrat pe importul şi distribuţia de mobilă. În anul 2000, conducerea a fost preluată de Cristian Rusu, iar în 2005 s-a realizat o primă investiţie într-o unitate de producţie a mobilei din PAL. Ulterior, în 2007, acţionarii au demarat proiectul pentru o a doua fabrică, finalizată în 2008, în urma unei investiţii de peste 11 milioane de euro.  „În fabrică s-au dus cei mai mulţi bani, acolo s-a investit, şi asta vrem să facem în primul rând: să producem. Indiferent de ce s-ar întâmpla pe piaţă, trebuie să dăm de lucru fabricii“, precizează Cristian Rusu.

În 2009, când piaţa mobilei a început să scadă, firma a decis să investească în Casa Rusu, reţeaua proprie de magazine. „Strategia de dezvoltare nu a fost geografică, ci necesară. Am mers în zonele unde erau probleme“. Un bun exemplu este oraşul Sibiu. Dacă înainte de a intra cu propriul brand vânzările realizate de alte magazine în care se distribuia mobila produsă de companie erau de 300.000 de lei (circa 70.000 de euro) anual, în februarie, odată cu deschiderea magazinului propriu, vânzările au fost de 300.000 de lei într-o zi. „Ne-am dat seama că ceilalţi nu şi-au făcut treaba şi ne-am deşteptat“, spune Rusu.

În prezent, compania a păstrat cea mai mare parte a distribuţiei către reţeaua Dedeman, controlată de fraţii Dragoş şi Adrian Pavăl din Bacău. De altfel, după cum spune Rusu, aproximativ 80% dintre produsele de mobilier prezente în cadrul Dedeman sunt de la Rus-Savitar. „Pentru ei lucrăm totuşi alte produse pentru că ne tot întâlnim în oraşele în care deschidem şi nu ar avea rost să avem acelaşi fel de mobilier“, afirmă managerul Casa Rusu.

Rus-Savitar estimează pentru acest an o cifră de afaceri de 22 milioane de euro, în creştere cu 10% comparativ cu rulajul din 2009. Acest nivel al afacerilor încadrează compania în top zece jucători din piaţa locală de mobilă. Însă pentru a ajunge la asemenea rezultate a fost mult de muncă, recunoaşte Cristian Rusu.  „Lucrez în cadrul firmei încă de când aveam 13 ani. În fiecare vară înlocuiam oamenii pe rând, până în septembrie“, spune el, cu o sclipire în ochi. Nu regretă însă nimic din munca sa. Şi acum îşi dedică tot timpul pentru fabrică şi magazine. „Am avut ultima vacanţă în 2008“, reflectează Rusu şi adaugă repede că businessul este cel mai important în acest moment.

Postează un comentariu

sau înregistrează-te pentru a adaugă un comentariu.

*

Comentarii

Nu există comentarii