
Ce cuvânt caracterizează cel mai bine anul 2021?
Anul 2021 a fost un an al speranței, la început, când credeam că vom scăpa de impactul Covid-19, dar ulterior s-a transformat într-un an al instabilității, iar aici vorbim de criza materiilor prime, criza sanitară, criza guvernamentală , criza energiei electrice, criza prețurilor la carburant și exemplele pot continua.
Care au fost motivele dvs de îngrijorare pentru afacerea pe care o conduceți în anul 2021? (pandemia, criza economică, criza de materii prime, inflația, forța de muncă, criza guvernamentală, altele). Care sunt rezultatele activității companiei/ grupului, comparativ cu estimările de la început anului?
Unele dintre cele mai importante motive de îngrijorare au fost reprezentate de criza materiilor prime, scăderea accelerată a pieței de ceai din România în perioada verii și bineînțeles criza de pe piața muncii. Rezultatele anului 2021 au fost în linie cu așteptările inițiale, și anume o creștere a cifrei de afaceri estimată între 5-10 % vs anul anterior. Un rezultat foarte bun dacă ne uitam la total piața ceaiuri, unde există o scădere față de anul 2020.
Care au fost motivele de satisfacție sau de optimism în 2021?
Deși a fost un an mai mult decât provocator din toate punctele de vedere, avem satisfacția că am putut oferi oamenilor noștri, un loc de muncă stabil și totodată am reușit să ne ducem la îndeplinire toate promisiunile făcute clienților și furnizorilor noștri.
Cum caracterizați mediul privat de afaceri din România în anul 2021 în privința rezilienței și dinamicii? Argumentați.
Un lucru este clar, companiile au devenit mai flexibile și au investit mai mult în partea de digitalizare și eficientizare a business-ului. Multe companii au pierdut procente bune din cifra de afaceri, dar și-au consolidat profitabilitatea. Din punctul meu de vedere au rezistat și au prosperat companiile care au găsit soluția ideală de menținere a unui cash-flow constant și atragere a investițiilor din fonduri europene.
Care sunt deciziile bune pe care le-a făcut guvernul pentru încurajarea și susținerea mediului de afaceri din România în anul 2021? Care sunt lucrurile pe care trebuia să le facă, dar nu le-a făcut?
Deși pe final de an, am avut de suferit atât noi, ca oameni, cât și companiile private, din cauza valului 4 de Covid-19, consider că guvernul a luat o decizie corectă în vară când restricțiile au fost ridicate, astfel multe businessuri, ce-i drept din domeniul HoReCa și turism în principal, dar nu numai, au reușit să ia o mare gură de oxigen și să se mențină pe linia de plutire. Dacă vorbim de ceea ce se putea face mai bine, cred cu tărie că digitalizarea și reducerea numărului de documente care trebuiesc plimbate de la o instituție a statului la cealaltă ar ușura munca tuturor antreprenorilor și totodată ar atrage și mai mulți investitori interni și externi.
Care considerați că vor fi cele mai mari provocări la nivel mondial în anul 2022?
În anul 2022 estimez că vor aparea semne clare ale unei crize mondiale care se vor reflecta în costuri foarte mari de producție și creșteri continue de prețuri în absolut toate domeniile, trend de creștere care a fost vizibil încă din Q4 2021. În continuare Covid-19 va rămâne de asemenea una din marile provocări ale omenirii, chiar dacă vor apărea tot mai multe soluții de tratament și prevenție. Pentru mediul de afaceri cea mai mare provocare va fi aceea de a păstra calitatea produselor și de a oferi un preț competitiv, în contextul în care oamenii vor fi obligați de situația economică să se rezume la a cumpăra strictul necesar, dar vor rămâne focusați pe raportul calitate vs. preț.