Cine este Natalia Vasiliev?
Sunt o femeie îndrăgostită de frumos, un designer care-și iubește munca și fiecare creație, o mamă iubitoare și un optimist incurabil. Eu continui să cred în ideea de iubire, libertate, fericire, speranță, valoare recunoscută, vis și poveste. Tocmai de aceea, am ales să fac modă. Asta știu să fac, asta iubesc să fac. Am șansa de a combina pasiunea cu jobul în cea mai frumoasă și elaborată relație din câte pot exista în planul muncii și iubirii de frumos, al dragostei pentru femeie, pentru cultură și spiritualitate. E un vis devenit realitate. Și crește, oferind noi și noi satisfacții. Ador să văd fericirea din ochii fiecărui client satisfăcut. Asta trăiesc eu în fiecare zi, în viață, în mijlocul creativ, practic și conceptual al brandului. Dar sunt și o persoană cu picioarele pe pământ, am dorit și am creat un mediu pozitiv de dezvoltare al brandului, am o echipă creativă de care sunt foarte mândră, am lângă mine oameni minunați cu care am posibilitatea să fac proiecte unice.
Care sunt rolurile din viața dvs. pe care trebuie să le gestionați?
Sunt designer, femeie și mamă. Mă consider un om împlinit pe toate planurile. Cu toate că am un program intens, îi fac față. Mă trezesc în fiecare zi foarte devreme. Apoi mă dedic muncii aproape 10-15 ore. În rest, fac multă cercetare și merg în călătorii pentru a pregăti viitoarele colecții sau pentru a descoperi noi materiale inspiraționale. Întotdeauna însă le fac loc în viața mea prietenilor mei, puțini, dar foarte buni.
Cum v-ați făcut intrarea în lumea modei?
Am terminat Colegiul de Arte Plastice din Chișinău, apoi Academia de Teatru, Muzică și Arte Plastice, la secția Modă, unde mi-am luat licența în design vestimentar în 2002. Primul contact cu România a avut loc la secția Modă a Universității Naționale de Artă din București, în 1998. După un an de facultate la București, am decis să mă întorc în Moldova. Am avut multe lucruri de învățat în ambele facultăți, însă am ales să mă întorc la Chișinău, unde, în acea vreme, se punea mai mare accent pe detaliu și tehnică.
Am venit în România definitiv în anul 2004, după o experiență complexă de peste doi ani în Chișinău, unde am avut primul meu magazin și atelier, imediat după absolvirea facultății. În 2005, am deschis atelierul în Craiova și, la scurt timp, am început să cochetez cu colecțiile de podium. 2011 a fost anul debutului meu oficial în lumea modei în cadrul Galei AVANPREMIERE. Acesta este traseul meu de „devenire”, dacă se poate spune așa.
Totuși, de ce ați decis să vă mutați în România?
În România am găsit acea gură de oxigen de care are nevoie orice creator. Piața este formată până la urmă din unicitățile fiecăruia în parte. Moldova are femei superbe, iubitoare de frumos și de stil. Resursele sunt însă limitate și asta se simte. Sunt convinsă că feminitatea și dragostea pentru estetic vor învinge orice graniță. România este însă mai aproape de sistemul internațional al modei. E un sistem mai coagulat, mai coerent chiar dacă și aici există minusuri determinate tot de puterea de cumpărare – aceeași problemă ca și acasă. România face parte din Europa și asta este esențial, mai ales în ideea evoluției brandului spre capitalele modei. Ca orice mutare, a fost grea, dar când ești pasionat, când ești perseverent și vrei să reușești, când ai lângă tine o echipă de colaboratori de elită, dificultățile sunt parcă mai mici. Dacă iubești moda și oamenii, totul devine pozitiv și firesc – aici sau la Paris.
De ce ați ales Craiova și nu Bucureștiul?
Motivele au fost multiple. În primul rând, aici mi-am întemeiat familia și era firesc să construiesc totul în jurul ei. Apoi Craiova este renumită pentru mâna sa de lucru excelentă în domeniul modei. Am găsit oameni de excepție, adevărați profesioniști în domeniul confecțiilor. La momentul oportun, am decis să cucerim și Bucureștiul. Am avut un mare succes. Acum creștem și am devenit un brand ce acoperă toată România și sper, cât de curând, și întreaga Europă.
Ce înseamnă să creezi rochii de mireasă? E nevoie de abilități speciale în comparație cu alți designeri?
Creația aplicată zonei de nuntă înseamnă, mai ales, iubire față de creațiile ultraindividuale, iar asta mă ține constant în priză, stilistic și ca artist. Majoritatea femeilor se visează în rochie de mireasă încă din copilărie. Provocarea mea este să creionez visuri și emoții, să creez cea mai importantă rochie din viață unei femei, rochia de vis. Am o pasiune pentru materialele speciale, pentru calitate și pentru expresivitatea pe care o transmite creația mea. De cele mai multe ori, lucrez la o rochie ca la cel mai complex produs couture. Asta mă reprezintă și face din mine cu adevărat o voce distinctă. Contribuie poate și înclinația spre visare, din cultura mea românească, la care se adaugă emoțiile celei slave…
În plus, după multe ore de muncă intensă asupra unor detalii minuțioase, care cer o atenție sporită, mă simt împlinită când știu că, undeva, câteva femei sunt cu adevărat fericite, iar asta, măcar puțin, și datorită mie. Există foarte puține bucurii comparabile.
Cu ce fel de materiale lucrați și de unde le procurați?
Fiecare colecție nouă are, pe lângă tema asumată și studiată în detaliu, o caracteristică esențială legată de materiale. Mai ales în ceea ce privește miresele, materialele și utilizarea lor creativă și, deseori, atipică fac diferența față de orice competitor și, mai ales, față de clienta mea, care devine, astfel, cu adevărat unică. Mă inspiră și detaliile cu care este înnobilat materialul din care creez. Lucrez cu aproape orice tip de material nobil, dar iubesc complexa relație cu mătasea. Dificilă și vulnerabilă, sofisticată și irezistibilă, feminină și complicat de strunit, ea îți dă tot, dar îți cere pe măsură. Materialele le procur din întreaga lume: Italia, Franța, Spania, Turcia, Thailanda, UK, România. Toate după o singură caracteristică: sunt superbe.
Cum este piața rochiilor de mireasă din România? Are anumite caracteristici?
Este o piață atipică. Miresele sunt cele mai speciale tipuri de cliente. Niște unicități asumate. Piața de creații vestimentare pentru mirese a avut cea mai mare dezvoltare în România, în ultimii ani. Pe lângă casele exclusiv de mirese, majoritatea designerilor de prêt-à-porter au intrat și pe piața de mirese. Competiția a devenit acerbă. Dacă mai adăugăm costurile de risc, cele de producție ale fiecărei rochii de mireasă, ale prototipurilor, domeniul devine și mai complex. Apoi importanța brandului într-o piață în care satisfacerea clientului este unică, irepetabilă, devine esențială. Satisfacerea clienților, renumele brandului, imaginea și mesajul constant pentru viitoarele mirese, feedback-ul celor care deja au fost îmbrăcate de tine reprezintă codul unei afaceri de succes în domeniu.
Să vorbim puțin și despre viitor. Ce planuri aveți?
Natalia Vasiliev este acum sinonim cu miresele în cel mai autentic și profund mod. După extinderea națională, urmează, firesc, o strategie de extindere europeană și mondială. Pregătim zona Milano – Paris, apoi spațiul arab elevat, Asia îndepărtată și America. Pregătim curând și revenirea în zona de Couture Național, printr-un proiect creativ distinct, cele două fiind perfect compatibile. Viitorul sună bine!