Cautare




, Contributor

Scriu despre publicitate și media de 20 de ani. În 2013, am publicat cartea de interviuri „Primul an de publicitate”.

Media şi entertainment |
|

Crăița Coman: „Brandul e copilul clientului cu agenția și e important în ce familie crește”

noua.jpg
Să dăm „cărțile pe față” și să vorbim despre clienții publicitari, cu bune și cu rele! Așa cum îi văd oamenii de publicitate. În fond, ce vor publicitarii de la clienții? Nu numai bugete mai mari. Vor și altceva. Aflați mai jos!

Crăița Coman, Creative Partner Dr. AD

Forbes: Care este atitudinea dvs, în general, față de clienții publicitari?

Crăița Coman: Între „clientul nostru, stăpânul nostru”, strigat în gura mare în pauzele publicitare, și „clientul nostru, dușmanul nostru”, șuierat printre dinți în pauzele de țigară, extreme între care pendulează cei mai mulți din lumea publicitară, în funcție de gradul de maturitate sau imaturitate profesională, se află și o atitudine mai echilibrată.

Noi încercăm să ne purtam cu clienții așa cum ne dorim să se poarte ei cu noi și să oferim ceea ce ne dorim să primim. Este cea mai sănătoasă filozofie în orice interacțiune, de orice natură.

Clientul nu are întotdeauna dreptate, așa cum nici agentia nu are întotdeauna dreptate. Dar poate nici eu nu am întotdeauna dreptate când zic că nici clientul și nici agenția nu au întotdeauna dreptate. (Râde.)

Forbes: Încercați să faceți un „portret robot” al clientului publicitar de pe piața românească?

Crăița Coman: Dacă este să întrebi orice creativ, clientul este ori un monstru cu 14 brațe (ca să scrie cu toate brief-uri complicate și e-mail-uri cu feed-back-uri negative și detaliate), cu șapte capete (ca să dea din toate dezaprobator, când i se prezintă creația) și cu un singur ochi miop (că de aia vrea mereu logo-ul mai mare și mai mare), ori este zâna cea buna și nebună, care printr-o singură semnătură transformă orice vis creativ în realitatea dintr-o pauză de publicitate. Totul în funcție de cum clientul a aprobat sau a respins ultimele proiecte prezentate.

Adevărul e undeva la mijloc. Orice client este și el un om, cu calități și defecte, cu nevoi caracteristice, cu ambiții, temeri șamd. Indiferent dacă e român sau un ex-pat, clientul de publicitate nu-și dorește decât să-i faci un brand frumos și sănătos, cu care să nu-i fie rușine să iasă la braț în oraș.

În funcție de modul în care tu, ca agenție, reușești să-ți faci clientul fericit, el poate fi cel mai bun sau cel mai prost client din lume. În rest, calitățile și defectele sunt noțiuni relative. Aproape orice defect poate deveni calitate și orice calitate defect, în funcție de situație și de cum reușești să deal-uiesti cu acestea.

Forbes: Cel mai bun client este cel care plătește la timp, conform contractului?

Crăița Coman: După părerea noastră, o relația sănătoasă client-agenție se construiește exact ca o căsnicie: pe valori și țeluri comune, pe încredere, pe chimie, pe respect reciproc samd. Brandul e copilul clientului cu agenția și e important în ce familie crește, nu-i așa?

Aspectul pecuniar devine primordial doar în situațiile în care relația dintre client și agenție e axată pe modelul client-prostituată, model care, oricât de ofertant poate părea la o primă aruncare de ochi peste gard pentru un client superficial sau pentru o agenție tânără și neexperimentată, nu face decât să creeze frustrări ulterioare de ambele părți.

Când interacțiunea dintre cei doi pornește de la o nevoie punctuală și urgentă a clientului pentru o prestare de servicii standard, nepersonalizate și de o calitate îndoielnică, fără o implicare intelectuală, creativă sau emoțională din partea agenției, rezultatul e doar gustul amar cu care rămân amândoi în final. Unul pentru că n-a știut ce să ceară și nu și-a dat seama că are nevoie de mai mult, celălalt pentru că nu a crezut că are mai mult de oferit.

Noi evitam clienții care nu înțeleg că agenția nu este ca un muncitor necalificat remunerat pentru a satisface fără să crâcnească dorințele clientului, ci un partener egal, împreună cu care vor naște și vor crește un brand până când acesta va ajunge la o maturitate pe piață.

Până la urmă, fiecare client ajunge să aibă agenția pe care o merită și viceversa: în funcție de ce are de oferit și de cât de tare ține la principiile sale, fiecare agenție atrage clienții care i se potrivesc. Dacă singurul tău obiectiv ca agenție este ca la sfârșitul zilei să numeri banii, vei atrage clienți care te tratează ca pe o simplă prestatoare de servicii, nu ca un partener de lunga durată. 

Forbes: Ați luat „țeapă” de la vreun client? (n-a plătit, a furat proiectul propus de dvs, etc)

Crăița Coman: În orice relație client-agenție, ca în orice relație interumană de pe lumea asta, există la un moment dat mici neînțelegeri, mici dezamăgiri de ambele părți, nepotriviri de viziune pe termen lung sau scurt și așa mai departe.

Dacă atunci când tragem linie ceea ce ne unește e mai puternic decât ceea ce ne desparte, dacă experiențele plăcute sunt mai intense și mai dese decât cele neplăcute, reușim să trecem peste și să creștem brandul împreună în continuare.

Dacă, însă, descoperim că avem nepotriviri esențiale de caracter, ne despărțim decent, așa cum fac doi oameni care au un copil în comun: brandul multiubit.

Mai mult de atât, pot să vă spun doar că rufele murdare se spală în familia client-agenție, dar că, deși pauzele publicitare promit mereu detergenți care scot orice pată, în realitate nu e chiar așa, prin urmare e preferabil să nu ne înșelăm încrederea unii altora.

Oricum, noi nu avem la activ niciun divorț urât și cred că acesta e atât meritul nostru, cât și cel al clienților.

Forbes: Care este viziunea dumneavoastră despre clientul ideal?

Crăița Coman: Clientul ideal este clientul care ne consideră agenția ideală pentru el, bineințeles (Râde.)

Orice relație frumoasă se bazează pe reciprocitate. Pentru noi clientul ideal e cel care ne iubește așa cum suntem, cu toate calitățile și defectele noastre, și pentru care și noi simțim la fel. Clientul cu care ne face plăcere să bem o cafea în orice dimineață, fără să simțim nevoia să arătăm și să purtăm discuții ca și cum am juca într-un spot despre clientul ideal sau agenția ideală într-o lume ideală.

Postează un comentariu

sau înregistrează-te pentru a adaugă un comentariu.

*

Comentarii

Nu există comentarii