Cautare




, Contributor

Lideri |
|

Costin Borc: Viitorul industriei aeronautice depinde de construirea unui pol în jurul uzinelor de la București și Craiova

Viitorul industriei aeronautice din România depinde de construirea unui pol pentru producţia de avioane în jurul uzinelor de la București și Craiova, este de părere Costin Borc, Ministrul Economiei, Comerțului și Turismului.
 aboneaza-te

„Trebuie să construim un pol pentru producția de avioane în jurul uzinelor pe care le avem la București și Craiova. Pentru mine acest eveniment este foarte important deoarece evidențiază două lucruri în care guvernul din care fac parte crede foarte mult: cercetare şi industrie. Cred în viitorul companiei Romaero”, a declarat Costin Borc, la prezentarea rezultatelor programului JTI Clean Sky.

„În urmă cu o lună, cu ocazia unei vizite la o uzină de elicoptere, am spus că aşa cum în prezent construim un pol pentru producţia de elicoptere la Braşov, cred că ar trebui să începem să punem la punct un pol pentru producţia de avioane în jurul uzinelor pe care le avem la Craiova şi Bucureşti. Unii spun că visez, dar cred că în jurul companiilor prezente în acest program putem reconstrui o industrie aviatică puternică în România”, a adăugat Borc în cadrul aceluiași eveniment, organizat la sediul Romaero.

CITEȘTE ȘI Amadeus și Emirates anunță reînnoirea parteneriatului

De opt ani, specialiștii în industria aeronautică de la Romaero și de la Institutul Național de Cercetare Aerospațială (INCAS) lucrează la mai multe componente, ce urmează să fie asamblate pe aripile avionului prototip Airbus Blade, bazat pe un Airbus A340, în cadrul proiectului JTI Clean Sky.

România este singura țară din Europa Centrală și de Est care participă la acest proiect, industria aeronautică autohtonă fiind în plină dezvoltare. Potrivit institutului Național de Statistică, anul trecut au fost exportate în afara țării componente de avioane și elicoptere în valoare de aproape 156 de milioane de euro, față de anul 2014, cand s-au înregistrat vânzări de 123 milioane de euro.

Ramaero, companie cu circa 1.000 de salariaţi şi aflată în subordinea Ministerului Economiei, Comerțului și Turismului, livrează componente pentru aripi ce vizează reducerea emisiilor de noxe și zgomot cu 50%, scăderea rezistenței la înaintare, scăderea costurilor de operare și creșterea globală a eficienței noilor aeronave cu peste 10% față de referința actuală.

CITEȘTE ȘI Ryanair va opera zboruri de pe aeroportul din Craiova

Prototipul Blade (Breakthrough Laminar Aircraft Demonstrator in Europe) va zbura pentru prima dată anul viitor, iar atunci vor fi analizate rezultatele obţinute.

„În faza aceasta experimentală toate componentele noi de pe Blade se vor urmări, se vor monitoriza foarte atent pentru a se vedea efectele noului concept de formă şi de structură. Vom urmări curgerea laminară a aerului pe porţiunile de aripă. Ne aşteptăm ca datorită curgerii laminare mai bune vom putea face economii însemnate de combustibil cu efect asupra mediului, cu efect asupra costurilor de operare”, a spus Vasile Boicu, director general adjunct Romaero.

Dacă va trece testele, noua tehnologie va putea fi regăsită cât de curând și pe alte tipuri de avioane de pasageri. „Testul de zbor este planificat pentru ultimul trimestru din 2017. Vom încerca să implementăm acest sistem şi pe alte aeronave dacă este fezabil”, spune Daniel Kierbel, reprezentant Airbus.

CITEȘTE ȘI Wizz Air anunță o bază nouă și șapte rute noi în Kutaisi

Bugetul pentru dezvoltarea acestei tehnologii se ridică la 30 milioane de euro, fiind doar unul dintre proiectele în desfășurare. Într-un alt program, şi mai mare, de 4 miliarde de euro, Romaero şi INCAS vor contribui la dezvoltarea unui elicopter de mare viteză sub coordonarea Airbus Helicopters. Este compania care îşi construieşte o fabrică nouă în Ghimbav, lângă Braşov, unde va produce din 2019 elicopterul H215.

JTI Clean Sky, cu un buget global de 1,6 miliarde de euro, este un parteneriat public-privat între executivul european şi industria aeronautică din Uniunea Europeană, în scopul dezvoltării unei noi generaţii de aeronave până în 2030.
Din anul 2008, România este membru asociat în Inițiativa Tehnologică Clean Sky, unde INCAS conduce un cluster format în parteneriat cu industria națională reprezentată de Romaero Băneasa și Avioane Craiova.

CITEȘTE ȘI Aeroporturile din București au înregistrat un trafic aerian record în 2015: 9,3 milioane de pasageri

În Clean Sky, precum și în Clean Sky 2, INCAS are o contribuție extinsă în două Demonstratoare Tehnologice majore, precum: Smart Fixed Wing Aircraft (SFWA), Aeronave cu Aripi Fixe Inteligente, și în Green Regional Aircraft (GRA), Aeronave de transport regional de tip „green”.

SFWA are în vedere reducerea consumului de combustibil și, prin aceasta, emisiile de CO2 și Nox, cu 20%, iar o parte importantă din testele efectuate în cadrul proiectului GRA au constituit-o testele acustice. Folosind o tehnologie bazată pe utilizarea unei matrici de microfoane, s-au pus în evidență sursele de zgomot produse de aripi și de elementele acestora (borduri de atac și flaps-uri) și s-a testat eficiența diferitor soluții de atenuare a acestora.
Romaero a participat la acest proiect în cadrul consorţiului Incas Cluster, format din companiile româneşti de cercetare aeronautică, INCAS şi Straero, dar și din producătorii de componente, Romaero şi Avioane Craiova. Incas Cluster are o pondere de 10% din activităţile JTI Clean Sky, implicând activităţi tehnologice evaluate la aproximativ 15 milioane euro. Partea românească va participa şi la continuarea proiectului, JTI Clean Sky 2, cu un buget de 4 miliarde de euro, până în 2020.

Postează un comentariu

sau înregistrează-te pentru a adaugă un comentariu.

*

Comentarii

Nu există comentarii